Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Utolsó kommentek

2007.10.21. 18:28 Hamster

Zágrábi villamos menni Helsinki

Érdekes hír érkezett Horvátországból, amit azóta máshonnan is megerősítettek: a zágrábi közlekedési vállalat egy TMK2200 típusú, alacsonypadlós villamosát a közeljövőben tesztelésre Helsinkibe viszik. Mint arról korábban már írtunk, Helsinki néhány éve 40 darab Variobahn (Variotram) villamost vásárolt a Bombardier-től, melyek rendelkezésre állása elég pocsékul alakult (sokszor csak 15-20 volt bevethető a 40-ből), és bár a közelmúltban szerződést kötöttek a kanadai óriáscég német leányvállalatával, hogy a szervizelést azok fogják csinálni, cserébe nem adják vissza az összeset azonnal, és nem kérik vissza a pénzt, a helsinki közlekedési vállalat, a HKL a jelek szerint máris elkezdett új típusok után nézni.

A feltűnő kék járgány a túlnyomórészt horvát cégekből álló CroTram konzorcium terméke, melyet a zágrábi méteres nyomtávú hálózatra fejlesztettek ki. A fentebbi "túlnyomórészt" annak szól, hogy a járgány alapját jelentő forgóváz és csukló-vezérlés a német SAMES Rad-Schienen Systemtechnik GmbH műve. A projekt többi résztvevője a Koncar KEV, a TZV Gredelj és a Duro Dakovic. 

Ha szabad egy kicsit (de azért kontrolláltan) elveszni a részletekben, akkor azt elmondanám, hogy ez a típus egyfajta hibrid: átmenet a forgóvázas és a befüggesztett középrészekkel ellátott multicsuklós alacsonypadlósok közt. A keverésnek oka van: a forgóvázas (illetve aktívan vagy passzívan beállított futóműves) járművek jobban futnak, kevésbé terhelik a pályát, ezáltal olcsóbb a karbantartásuk és üzemeltetésük, a multicsuklósoknak viszont a belső terében több a belső hely, mivel a futóművek nem "veszik el" úgy a helyet az ülő- és állohelyek elől, mint mondjuk a nagykörúti Combino Plusokban. Nos, a zágrábi jószág elég különleges, mivel a tengely nélküli kvázi-forgóvázak irányban tartása hidraulikával történik - csak a mi Combinóinkkal ellentétben ez nem passzív, hanem aktívan irányított. 

A belső tér a kerekek felett azért felmutatja a nagykörúti "doboz-szindrómát", de ezzel sajnos nem nagyon lehet mit kezdeni, az alacsonypadlós technikának ára van, a kerekeknek pedig hely kell és kész.

Mint már említettem, a villamos méteres nyomtávú, érdekes kérdés, hogy ki fognak-e alakítani belőle normál nyomtávút (a ma létező magyar villamosüzemek ilyenek), ehhez ugyanis eléggé hozzá kell nyúlni a futóműhöz, amit nem úgy terveztek, mint mondjuk az eredeti Combino futóművet, ahol méteresnél a futóvázkeret belső, normálnál pedig a külső oldalára szerelik fel a kereket és a hajtást. Persze ezzel együtt megoldható az átépítés, és szerintem csak az érdeklődők szándékainak komolyságán múlik, hogy mikor kezdik áttervezni...

Voltaképp ha ezt a szerkentyűt jól tervezik meg, akkor egy jól futó járművet kaphatunk - a zágrábi kocsi meglepően jól futott az elég rossz állapotú helyi síneken. Ugyanakkor a későbbiekben még gondot jelenthet a viszonylag nagy rugózatlan tömeg.

De ha ilyeneket írok, az félek, hogy a blog olvashatóságának a rovására fog menni, úgyhogy inkább abbahagyom :)

A 2263-as pályaszámú alacsonypadlós kékséget már át is szállították a gyártó konzorcium egyik tagjához, a KONCAR-hoz, hogy ott készítsék elő a szállításhoz (ami szárazföldön és hajón fog történni). Ez a fuvar vasúton zajlott, itt láthatóak képek róla:

http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?p=118138#118138

Sajnos horvát tudásom közel a nullával egyenlő, ezért nem tudom, mit írnak még az eseményről. Ha valaki érti, és van kedve, szépen megköszönjük, ha a kommentként lefordítja a lényeget!

UI: Kéretik nem sírni, hogy ha a horvátoknak van ilyenje, akkor nálunk miért nem Ganz villamosok vannak a Nagykörúton. Ti. a válasz egyszerű: mert villamost gyártó (értsd: nem csak tervező, nem csak lerajzoló) Ganz (sajnos) már nincs, és ami volt, az is tönkrement időközben, egy Ganz(-Solaris) trolivásárlási kampány közepén. Lásd a Combino FAQ negyedik tévhites pontját.

10 komment

Címkék: közlekedés villamos helsinki alacsonypadlós zágráb crotram


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr50203060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sandor68 (törölt) 2007.10.22. 18:05:22

a legfrissebb hirek szerint a villamos mar hajon van hki fele. most epp 2 uj vonalat epitenek, ezen felul a közeljövöben 2vagy3 teljesen uj vonal letesul, köztuk egy repulöteren(vanta) at vezetö körgyuru valamint esetleg egy espoon beluli gyorsvillamosvonal is. emellett a nagyon jol bevalt valmet nr1 szeria selejtezesre kerul, az ujabb nr2 szeria teljes felujitason esik at. uj alacsonypadlos közepresz beszerelese is megtörtenik. vagyis kb40-70 uj villamosra lesz szukseg. egyebkent a bkv figyelmebe ajanlom az nr1-eket, sokkal jobbak mint a bananok(szerintem). de a legjobb lenne persze uj villamosokat szerezni pestre is:)

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2007.10.22. 20:17:03

Jól néznek ki ezek a villamosok, így ránézésre jobban bejönnek, mint a Combinok... .
sandor68:
nekem tetszenek a TW6000-es vilik is, szvsz. jól néznek ki, csak a magyar mentalitásba nem illik bele, hogy nálunk legyen valahol is magasperonos villamos megálló (olvastam, hogy miért akarják szétszedni a középső részét, csak azért, mert magasperonos megállókhoz több TW6000-est kelletett volna beszerezni - háát, nem rég lehetett volna megetenni ezt, amiről persze lemaradtunk). Bár érdekes, hogy még a HÉV-eknek sincs magasperonos megállóik, pedig oda is el kellenének (bár ahogyan láttam, nem mindegyik, Bp.-en kívűli megállóját lehet átépíteni, ezért a TW 6000-eshez hasonló megoldással rendelkező HÉV-et kellene beszerezni - vagy magát a \'vilit\' kéne rárakni).
A blogbejegyzés végén itt is szóba került a magyar Ganz. Lehet, hogy más jobban tudja nálam, mert én csak annyit tudok, hogy a Ganz Skoda még működőképes (ami nem rég legyártott egy pár trolit Bp.-nek). Bár a Ganz Skodáról én csak a Skoda oldalán találtam információkat, de ott sem írnak róla sokat.

sandor68 (törölt) 2007.10.22. 20:40:14

labzo: jok a bananok, de az nr1 luxus hozzajuk kepest. belulröl legalabbis. a technika pedig felujitott, kb 5-10 eves. kepek itt: jno.1g.fi/kuvat/NrII_80/

sandor68 (törölt) 2007.10.22. 20:51:57

a kepen az nr2 szeria van, de kulsöleg megegyezik az 1.szeriaval. ami a peronokat illeti, en is csodalkozom mit töketlenkedik a bkv. eleg draga egy alacsonypadlos resz. a peronemeles olcsobban hangzik. egyebkent a tatrakhoz is rendelhetö közepresz, pl. tallinban mar lattam is olyanokat.

jazzcool 2007.10.23. 20:22:36

kb ilyesmi az új Koncar:

uk.youtube.com/watch?v=mAPJ6Cr7kkY

szerintem impozáns látvány, szép színt találtak neki a horvátok. a műszaki tapasztalatokról sajna nem tudok semmit. mindenesetre érdekes, hogy a finnek a Koncar után érdeklődnek, pedig ott van a Stadler, a Siemens, a Bombardier a különféle portékáival.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2007.10.23. 21:26:27

jazzcool: Szerintem fognak más után is érdeklődni :) Mondjuk nem tudom, a Bombardier után mennyire, hiszen a Variók kapcsán perpillanat őket tudják előszedni, a Stadlerben meg az a pikáns, hogy ők meg a Variók mai gyártói. De ettől még mindenkinek vannak más gyártmányai, szóval lehet, hogy most már előbb próbálnak, és csak aztán rendelnek.

jazzcool 2007.10.23. 21:58:11

igazából én csak arra gondoltam, hogy miután a villamosokat mindenütt közpénzekből veszik, gondolom nem kis szakmai vita előzi meg a beszerzéseket. az a város, amely veszi magának a bátorságot, hogy egy lényegében noname cégtől vegyen villamost, nos az nem kevés plusz rizikót is vállal, ha valami nem úgy alakul, ahogy előzetesen gondolta.

sandor68 (törölt) 2007.10.24. 09:22:50

en ugy tudom, hogy semmi esely sincs a crotram megvetelere. probarol van szo, miutan kivancsi a hkl milyen valtozasokon ment at a variotram az elmult idöszakban. egyre inkabb valoszinu, hogy a sajat fejlesztesu valmet szeriat fogjak tovabbfejleszteni. a közeli evekben 40-100 villamos beszerzesere van szukseg. igazandibol errefele senki sem igazabol bizik az europai cegek termekeiben. azt hiszem felig meddig jogosan.

ready_real 2007.10.24. 11:08:05

varoskoz.blog.hu/2007/10/21/zagrabi_villamos_menni_helsinki#more203060
Erre a képre reagálnék, meg combino szindromára. Annyira egyszerű lenne a megoldá. Mi a manóért kell az utast itt szembeültetni, ha látható, hogy nem fog elférfni a lába rendesen. Combinon is ez van. Miért nem lehetett esetleg úgy kialakítani az üléseket , mitn a metrón is , tehát közvetlen az ablaknak ülnénak az emebrek háttal. Így akár 3 ülés is lazán elférhetne 2 helyén.

Adam89 · http://adam89.fw.hu 2007.11.07. 00:03:14

ready_real: ha van hely, meg lehet oldani. Az ülőknek jobb lesz, míg a folyosón állókat lehet, hogy zavarni fogja. Magyar mentalitás a láblóbálás koszos cipővel... :-D upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/a/a9/C008_Melbourne_Belter.jpg
Íme az ülések, és a hiányolt "sztriptízkapaszkodó".
süti beállítások módosítása