Érdekes hír érkezett Horvátországból, amit azóta máshonnan is megerősítettek: a zágrábi közlekedési vállalat egy TMK2200 típusú, alacsonypadlós villamosát a közeljövőben tesztelésre Helsinkibe viszik. Mint arról korábban már írtunk, Helsinki néhány éve 40 darab Variobahn (Variotram) villamost vásárolt a Bombardier-től, melyek rendelkezésre állása elég pocsékul alakult (sokszor csak 15-20 volt bevethető a 40-ből), és bár a közelmúltban szerződést kötöttek a kanadai óriáscég német leányvállalatával, hogy a szervizelést azok fogják csinálni, cserébe nem adják vissza az összeset azonnal, és nem kérik vissza a pénzt, a helsinki közlekedési vállalat, a HKL a jelek szerint máris elkezdett új típusok után nézni.
A feltűnő kék járgány a túlnyomórészt horvát cégekből álló CroTram konzorcium terméke, melyet a zágrábi méteres nyomtávú hálózatra fejlesztettek ki. A fentebbi "túlnyomórészt" annak szól, hogy a járgány alapját jelentő forgóváz és csukló-vezérlés a német SAMES Rad-Schienen Systemtechnik GmbH műve. A projekt többi résztvevője a Koncar KEV, a TZV Gredelj és a Duro Dakovic.
Ha szabad egy kicsit (de azért kontrolláltan) elveszni a részletekben, akkor azt elmondanám, hogy ez a típus egyfajta hibrid: átmenet a forgóvázas és a befüggesztett középrészekkel ellátott multicsuklós alacsonypadlósok közt. A keverésnek oka van: a forgóvázas (illetve aktívan vagy passzívan beállított futóműves) járművek jobban futnak, kevésbé terhelik a pályát, ezáltal olcsóbb a karbantartásuk és üzemeltetésük, a multicsuklósoknak viszont a belső terében több a belső hely, mivel a futóművek nem "veszik el" úgy a helyet az ülő- és állohelyek elől, mint mondjuk a nagykörúti Combino Plusokban. Nos, a zágrábi jószág elég különleges, mivel a tengely nélküli kvázi-forgóvázak irányban tartása hidraulikával történik - csak a mi Combinóinkkal ellentétben ez nem passzív, hanem aktívan irányított.
A belső tér a kerekek felett azért felmutatja a nagykörúti "doboz-szindrómát", de ezzel sajnos nem nagyon lehet mit kezdeni, az alacsonypadlós technikának ára van, a kerekeknek pedig hely kell és kész.
Mint már említettem, a villamos méteres nyomtávú, érdekes kérdés, hogy ki fognak-e alakítani belőle normál nyomtávút (a ma létező magyar villamosüzemek ilyenek), ehhez ugyanis eléggé hozzá kell nyúlni a futóműhöz, amit nem úgy terveztek, mint mondjuk az eredeti Combino futóművet, ahol méteresnél a futóvázkeret belső, normálnál pedig a külső oldalára szerelik fel a kereket és a hajtást. Persze ezzel együtt megoldható az átépítés, és szerintem csak az érdeklődők szándékainak komolyságán múlik, hogy mikor kezdik áttervezni...
Voltaképp ha ezt a szerkentyűt jól tervezik meg, akkor egy jól futó járművet kaphatunk - a zágrábi kocsi meglepően jól futott az elég rossz állapotú helyi síneken. Ugyanakkor a későbbiekben még gondot jelenthet a viszonylag nagy rugózatlan tömeg.
De ha ilyeneket írok, az félek, hogy a blog olvashatóságának a rovására fog menni, úgyhogy inkább abbahagyom :)
A 2263-as pályaszámú alacsonypadlós kékséget már át is szállították a gyártó konzorcium egyik tagjához, a KONCAR-hoz, hogy ott készítsék elő a szállításhoz (ami szárazföldön és hajón fog történni). Ez a fuvar vasúton zajlott, itt láthatóak képek róla:
http://zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?p=118138#118138
Sajnos horvát tudásom közel a nullával egyenlő, ezért nem tudom, mit írnak még az eseményről. Ha valaki érti, és van kedve, szépen megköszönjük, ha a kommentként lefordítja a lényeget!
UI: Kéretik nem sírni, hogy ha a horvátoknak van ilyenje, akkor nálunk miért nem Ganz villamosok vannak a Nagykörúton. Ti. a válasz egyszerű: mert villamost gyártó (értsd: nem csak tervező, nem csak lerajzoló) Ganz (sajnos) már nincs, és ami volt, az is tönkrement időközben, egy Ganz(-Solaris) trolivásárlási kampány közepén. Lásd a Combino FAQ negyedik tévhites pontját.
Utolsó kommentek