Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

2008.01.16. 08:01 Hamster

A stuttgarti Stadtbahn

Stuttgartban többek közt az a szép, hogy még Budánál is neccesebb domborzati körülmények közé épült (leginkább Miskolc hasonlít az elhelyezkedésére), mégsem a büdösbuszban találták meg az ideális tömegközlekedési eszközt. Ezért történhet meg, hogy az ember 260 méteres tengerszint feletti magasságból felmegy 465 méter magasra, ott felszáll a földalattira, azzal elmegy egy amolyan hagyományos vasútállomásig, majd onnan jórészt alagútban talál vissza ismét a völgy aljára, a belvárosba. És teszi ezt természetesen ugyanazzal a napijeggyel, egyszer sem gyalogolva száz méternél többet az átszálláshoz, és egyszer sem várakozva tíz percnél tovább.

Ha valaki azt hiszi, hogy legutóbbi látogatásom óta Baden-Württemberg tartomány fővárosa a "bezzegváros" státuszba került nálam, az csak azért téved, mert ez nem most decemberben következett be, hanem lassan öt éve. Persze az egy-az-egyben összehasonlításokat kerülném, és nem pusztán azért, mert "ők gazdagok, mi meg nem": egyszerűen egy (közel) kétmillió lakosú város esetében (ez Budapest lenne) nem lehet ész nélkül egy 600 ezres várost (ez Stuttgart) majmolni. Azonban nem feltétlenül eretnekség a szemléletmódot eltanulni tőlük.

Például első látogatásunkkor elmesélték, hogy ott is sok gond volt a graffitisekkel és ablakkarcolókkal, de nem hagyták annyiban: amint egy járműre felkerült egy idióta vandál kezenyoma, az érintett síndöcögényt azonnal kiszedték a forgalomból, és csak akkor engedték vissza, ha letisztították. Mert hát a graffiti és üvegfirka egyik fő motivációja, hogy mindenki (főleg a haverok) láthatja, milyen "bátor" volt a t. firkáló/karcoló. Na, ez itt nem működött, lassan le is szoktak róla a potenciális "művészek". Ez persze drága megoldásnak tűnhet elsőre, de biztos, hogy drágább, mint elkanászodni hagyni a rongálókat, és aztán adott esetben csak akkor kivenni forgalomból a gépet, amikor a vezető már nem lát ki a szélvédőn? (Nem légbőlkapott példa, sajnos többször is megtörtént Budapesten!)

De ha ennyi pénzünk nincs, legalább a meglevő erőforrások jobb kihasználása cél lehetne: Budapesten az átlag villamosüzemekhez képest elég nagy arányban vannak forgalomtól elzárt villamosvágányok. Ezeket mégse bírjuk kihasználni, mert a villamosra körülbelül ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a XX. század közepén, ráadásul az első útkereszteződésnél úgyis elakad a tuja. Stuttgartban nem, ott szépen végigkapcsolják maguk előtt a zöldet a Stadtbahnok, és a zártpályás részeken sem tötyörögnek, hanem mennek, mint a meszes. Tudom, a pályák karbantartása, a megfelelő sebességű váltók használata, stb mind pénz, de biztos, hogy ezek megléte nem hozna annyi előnyt, hogy megérje a magasabb költségeket? Persze ha csak annyi a kitűzött cél, hogy "valami járjon azoknak, akiknek nem telik autóra", akkor nem meglepő az itthoni helyzet, de az biztos, hogy Stuttgart elég jól mutatja, hogy nem csak metrót lehet látványosat és hatékonyat építeni. Itt jegyzem meg, hogy az "ők gazdagok, mi nem" kitétel nem feltétlenül igaz, ha épp olvadt sajtként nyúló kivitelezéssel építünk (négyes) metrót.

De nem akarok hittéríteni, meg költséghatékonyságról beszélni - inkább csak ideteszem a linket, tessék klikkelni:


A stuttgarti Stadtbahn (+fogaskerekű)
Ahol az "U" az "U-Bahn" szóban a függetlenséget jelöli

6 komment

Címkék: közlekedés tömegközlekedés villamos stuttgart stadtbahn


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr14299161

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

N21 2008.01.16. 10:03:32

Többször voltam Stuttgartban, és a best of városaim listáján előkelő helyet foglal el. A villamos és a metró is nagyon tiszta, kultúrált, vandalizmusnak nyomát sem láttam, még a külvárosi területeken sem. A pályaudvar szintén egészen normális, a Nyugati, de főleg a Keleti Pu. példát vehetne róla.

A repülőtérre kijutni is igen egyszerű, az ember elmegy a főpályaudvarra, majd onnan felszáll a HÉV-re és 25 perc alatt kint is van, nincs átszállás, anyázás, Kőbánya-Kispest rémálom...

A jegyárak persze borsosak, egy repülőtér-pályaudvar 2,50 Euró. Persze ha jobban belegondolok, egy vonaljegy és egy buszjegy pont ugyanennyi itthon is!

Tudnak ezek a németek na...!

janó01 2008.01.16. 10:55:32

Bitos ők is utólag klimatizálták a járműveiket! MUHAHAAAA Demszky!

kacsa. 2008.01.16. 11:56:26

Amikor Stuttgartban jártam, meglepődtem, hogy milyen ott a tömegközlekedés (tájékoztatják az utasokat, tiszták a megállók, a belső részeken hétvégén sem kell sokat várni, mert a külső részekből érkező járatok itt "összefonódnak" (micsoda párhuzamosságok!:-P)). A jegy tényleg nem két fillér, de 1) kultúráltan eljut vele az ember a város egyik végéből a másikba 2) van -automatából is megvásárolható- bérlet/napijegy is. Úgyhogy nálam -bár nem értek a tömegközlekedéshez- "bezzegváros" ilyen szempontból. (a város annyira nem tetszett, bár felvillamosozni a TV toronyig és ott körülnézni... az szép, meg visszanézni, hogy hol jött fel a villamos:-))

stuttgarti 2008.01.16. 15:15:46

Az villamosjegy cityböl - repülötérig EUR 3,10. 4-es jegy EUR 11,70. Csak hogy pontositsunk :)

En szeretek itt elni a varosban. Közepes szepsegü, nincs nagy nezni valo, de a környek szuper, vasarolni a city-ben jol lehet. Ahoz kepes, hogy milyen nagy területen fexik (hasonlo lehet, mint Budapest, ahoz kepes tenyleg gyorsan lehet a villamosokkal (+busz +HÉV) közlekedni. Tenyleg mindig tiszta. Igen, mindig pontos (percre!).

Ez egyfele eletstilus, hogy el tudj erni a celodat, több ertelembe! Es pont ezert kellemes a közlekedes.

stuttgarti 2008.01.16. 15:18:07

Ja, elfelejtettem.... nagyon jo a cikk!!! Es szeretnem, ha egy egy ember a budapesti önkormanyzatbol is elolvasa es elgondolkodik, hogyan lehet ertelmesen megoldani egy ilyen szörnyü szituacio-t, mint a pesti!!

ylion, declared for Hungary, not for Kurvaország · http://quelthalas.hu 2008.01.16. 15:40:55

kedves stuttgarti!

ez sajnos el fog akadni, ott hogy "elgondolkodik"... ezt lehet látni számos
döntésen itt Budapesten :(
süti beállítások módosítása