Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

2007.11.24. 23:27 Hamster

Ívet húzó villamosok

Amíg nem lesz időnk és/vagy ihletünk cikket írni, nézegessen mindenki szikrázó villamosokat! Nem, nem kell megijedni, nem műszaki hibáról van szó: a villamosnál ugye az áramkör egyik oldala (pólusa) a felsővezeték, a másik a sín. Utóbbit visszavezetésnek is nevezik. Namármost, ahhoz, hogy a villamos működni tudjon, mindkettővel érintkeznie kell egyszerre. És ha például a felsővezetékkel rendesen érintkezik, de a sín felületével nem, mert az rozsdás vagy koszos, akkor gáz van. Vagy ha gáz nem is, de szikra igen, tudniillik az áram ilyenkor megpróbálja zárni a kört: ívet húz a kerék ("egyik vas") és a vágányzat ("másik vas") között. Ami baromi látványos, különösen sötétben:

Itt a budapesti villamosüzem két "motoros fedett teherkocsiját" (baromi nyakatekert ez a vasutas zsargon:), becenevén Mukiját láthatjuk, amint egy olyan összekötővágányon haladnak, melyet akkor már hónapok óta nem használtak. A sínre lerakódott koszt és rozsdát az elektromosság dögös kék szikrák formájában "ugrotta át", ezt látjuk itt. Sajnos hang nincsen.

Itt viszont egy gyakran használt vágánnyal történt egy kis baleset: 2007 júliusában a Bartók Béla úti sínek mellől a kánikula kiolvasztotta a hézagkitöltő/vibrációcsökkentő anyagot (szurok? bitumen? ki tudja, mi volt az?), amit aztán az ugyancsak a síneken közlekedő villamospótló buszok jól szétkentek. A "fekete lekvár" pedig egyrészt csúszott, kipörgetve a vaskerekeket, másrészt szigetelt, ez viszont ívhúzáshoz vezetett. Elég kísérteties látvány volt!

Itt is valami hasonlót láthatunk, csak pianóban (pici fehér villanások). Az ok viszont természetes: az ősszel a sínekre hulló falevelek és a nedvesség hamar katyvasszá áll össze a vágányon, a villamosvezetők nem túl nagy boldogságára. Az ilyen elektromos íveket jobbára csak este, sötétben látni, de a hatásukat nappal is: a levelek a szikráktól szenes fekete filmmé alakulnak a sínen.

20 komment

Címkék: közlekedés villamos látványos


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr89240799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zebi 2007.11.25. 10:51:42

Még szerencse, hogy a villamossínek mellett viszonylag ritkán fordul elő száraz aljnövényzetű erdőség, mert akkor gáz lenne :)

Liberté_73 2007.11.25. 11:09:18

Vagy mégnagyobb szerencse hogy gáz ritkán fordul elő, mert akkor még nagyobb gáz lenne.

ekkerjoz 2007.11.25. 11:13:38

Ez mind nagyon látványos, de semmi ahhoz képest, amit Szarajevóban 2005.-ben láttam:

A villamos átmegy egy kereszteződésen, két ember leguggol, hegeszt, flexel, megint jött egy villamos, szikrázik, mint csillagszóró, két ember újra hegeszt, köszörül, megint villamos, megint flex, egy órán át néztük, ki győz, de elkezdett esni az eső és nem jött több villamos, a jó munkás emberek meg hazamentek.

morpet 2007.11.25. 11:31:51

Tudom, amatőr kérdés, és figyelni kellett volna a fizikaórán, de ha a sín visszavezet, akkor hogyhogy nem ráz (például ha mezitláb szaladgál valaki egyszerre mindkettőn)?

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2007.11.25. 11:39:20

Az áram a felsővezetékből "jön". A sin csak a visszavezetés, tehát nem az egyik sinszálból megy az áram a villamoson keresztül a másikba, hanem a drótból asinekbe. Ezen kívül a sincsavaroknak sokkal kisebb az ellenállása mint neked, tehát lefödeli a sint, már csak ezért sem ráz meg.

Gasztonyi_Ádám 2007.11.25. 13:13:17

"Ha eléri a 88 mérföldet, csodát fogsz látni fiú..."

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.25. 13:26:54

RE: morpet · mpa2003.blog.hu 2007.11.25. 11:31:51

A sín földpotenciálon van. Nem annyira a síncsavarok, mint inkább néhány izmos rézkábel segédletével.

Mint az index is beszámolt róla, van már olyan villamos is, ami a teljes betápot alulról, a sínekből kapja (nincs felsővezetéke). Ezt úgy oldják meg, hogy az áramellátást biztosító síndarabok le vannak szakaszolva, és mindig csak azt helyezik feszültség alá, ami éppen a járműtest alatt van. A Muki persze jól megszivatná az arra járókat :-)

A Bartók Béla úti esetnek jómagam is szemtanúja voltam, furcsa látvány volt... (meg "szagvány" is, mert termelte az ózont rendesen).

A szikrázás a villanymozdonyoknál is igen jól tud kinézni, főleg akkor, amikor néhány kiló jég rá van fagyva a felsővezetékre... Téli estéken, éjszakákon érdemes az ilyet meglesni, megéri. Azon mondjuk csodálkozom, hogy az áramszedő hogy bírja ki ezt az extra terhelést.

államcsőd · http://www.allamcsod.hu 2007.11.25. 13:39:14

Villanymozdonyoknál énis megfigyeltem régebben. Téli estéken, hosszú egyenes szakaszokon tiszta horror :)

Snake 2007.11.25. 15:29:13

Ferencváros MÁV állomáson beszélgettem egyszer a forgalmiszolgálattevővel.Nagyon hideg volt,a tyúkbél teli volt jéggel.Mikor jött a vonat megszólalt:"Jön a Szili(V43 sorozatú villanygép)4 fénnyel."Először nem értettem,de aztán világossá vált,hogy a 2 főkereten lévő fényszórón és a homlokfényszórón kívűl néha jó nagy szikrák is segítettek világosságot teremteni :D

Cselo 2007.11.25. 19:30:08

Nem a kerék vezeti vissza az áramot a sínbe, hanem az úgynevezett szénkefe. Hosszú lapos bigyók a kerekek mellett, amik a sínre simulnak. :-) Ugyanis a kerék nagyon kis felületen érintkezik a sinnel és azt a nagy mennyiségű áramot, ha olyan kis ponton kellene átvezetni, akkor még látványosabb szikrázásnak, akár égésnek lehetnénk a tanúi. Ugyanakkor a sínfolytonosság megszakadásakor (kitérők) a kerék "átzöttyen" és az alatt nem tudna áramot vezetni, ismét csak ívet húzna, ugyanakkor a hosszú szénkefe gyakorlatilag mindig érintkezik a sínnel.

kalman51 2007.11.25. 21:26:39

Milyen kár, hogy Székesfehérváron nincsenek rozsdás villamossínek... Szívesen nézegetném én is.

KZsoci 2007.11.26. 19:06:55

igen, a sínszál földpotenciálon van, és vissza kell egészen vezetni az áramátalakítóig, hogy teljes legyen az áramkör (és garantálva legyen a 0 V potenciál). ennek ellenére előfordulhatnak kóboráramok is, de azok általában (egyenárammal villamosított) nagyvasúton jelentkeznek, nagy távolságra az áramátalakítótól (ugyanis ekkor előfordulhat, hogy a tényleges földpotenciál nem egyezik meg a sínszál névlegesen 0 V-jával).

Cselo: de, a kerék vezeti vissza az áramot; nem olyan kicsi az a felület, kb. akkora, mint egy húszforintos, csak épp nem kör alakú, hanem ellipszis (ha síkra vetítjük). :) a gumibetétes kerekeknél rézhuzalokkal kell külön összekötni a kerékvázat az abronccsal a megfelelő visszavezetés érdekében. a mínuszkefének csak a csapágyakban van jelentősége, mivel a gördülőcsapágyakon szigorúan tilos áramnak átfolynia.

Rocko- 2007.11.27. 19:03:24

nekem csak egy kérdésem lenne. az első videóban szereplő muki, vagy valami hasonló síndöcögény miért nem járja végig a vonalakat egy tisztító kefével, naponta kétszer (üzemkezdet előtt és egyszer nap közben), a kritikus időszakban (havazás, avarhullás, pótlóbuszozás)?

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2007.11.28. 12:00:36

Rocko- : Mert spórolnak. Váltóval, karbantartássa, síncsiszolással, tisztítással. Mondjuk nálunk soha nem volt olyan sínvályú-porszívó villamos, mint sok helyen, de volt gumikerekű sűrített levegős tisztítókocsi, meg volt síncsiszoló. De már elmúltak.

Azt azért hozzá kell tenni, hogy ónos esős vagy havas éjszakákon ún. "töretőjáratok" járják a hálózatot a vágányzat/felsővezetékek be- és lefagyásának megakadályozása érdekében. És ugye hóseprő villamosaink is vannak, ami például Münchennek az előző télig nem volt, rendszeresen le is állt a forgalom órákra az első hó leesésekor...

Rocko- 2007.11.28. 18:57:26

szóval akkor a BKV kötöttpályás közlekedését igyekszenek a MÁV színvonalához igazítani?

Gexxx 2007.11.30. 11:34:59

A villamoshoz képest tényleg izgalmasabb a vonat. Ha az 22:05-össel megyek haza Gödöllőre, szeretek én is az 1. kocsiba szálni, beülni egy fülkébe, lekapcsolni a villanyt és nézni a kivilágított tájat :)

Ha meg gyors vagyok és feljutok a felüjáróra időben, akkor felülről nézem a villámokat :))

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2007.11.30. 20:40:46

Gexxx: ilyen időben, mint most, még reggelente is jól látszik-hallatszódik az ívhúzás, sötét se kell hozzá :)

Gexxx 2007.12.01. 00:32:58

Na, ma nem volt ív/villámlás/fény és hangáradat... :(

Adam89 · http://adam89.fw.hu 2007.12.06. 21:38:25

Hams, ki kell hogy ábrándítsalak: az előző, erősen a Rénault-t támogató vezetés 2 Rénault Premium 400-ast szerzett be sínvályú-kaparó és porszívónak. Ha jól hallottam, az egyikben kétszámjegyű üzemóra van, a másikban néhány tízzel több.
volt egy síncsiszoló Merci is, de nem tudom hová került.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2007.12.06. 21:43:04

Adam89 : És ezeket miért nem láttuk soha? Hol vannak most? Kép?
süti beállítások módosítása