Amíg nem lesz időnk és/vagy ihletünk cikket írni, nézegessen mindenki szikrázó villamosokat! Nem, nem kell megijedni, nem műszaki hibáról van szó: a villamosnál ugye az áramkör egyik oldala (pólusa) a felsővezeték, a másik a sín. Utóbbit visszavezetésnek is nevezik. Namármost, ahhoz, hogy a villamos működni tudjon, mindkettővel érintkeznie kell egyszerre. És ha például a felsővezetékkel rendesen érintkezik, de a sín felületével nem, mert az rozsdás vagy koszos, akkor gáz van. Vagy ha gáz nem is, de szikra igen, tudniillik az áram ilyenkor megpróbálja zárni a kört: ívet húz a kerék ("egyik vas") és a vágányzat ("másik vas") között. Ami baromi látványos, különösen sötétben:
Itt a budapesti villamosüzem két "motoros fedett teherkocsiját" (baromi nyakatekert ez a vasutas zsargon:), becenevén Mukiját láthatjuk, amint egy olyan összekötővágányon haladnak, melyet akkor már hónapok óta nem használtak. A sínre lerakódott koszt és rozsdát az elektromosság dögös kék szikrák formájában "ugrotta át", ezt látjuk itt. Sajnos hang nincsen.
Itt viszont egy gyakran használt vágánnyal történt egy kis baleset: 2007 júliusában a Bartók Béla úti sínek mellől a kánikula kiolvasztotta a hézagkitöltő/vibrációcsökkentő anyagot (szurok? bitumen? ki tudja, mi volt az?), amit aztán az ugyancsak a síneken közlekedő villamospótló buszok jól szétkentek. A "fekete lekvár" pedig egyrészt csúszott, kipörgetve a vaskerekeket, másrészt szigetelt, ez viszont ívhúzáshoz vezetett. Elég kísérteties látvány volt!
Itt is valami hasonlót láthatunk, csak pianóban (pici fehér villanások). Az ok viszont természetes: az ősszel a sínekre hulló falevelek és a nedvesség hamar katyvasszá áll össze a vágányon, a villamosvezetők nem túl nagy boldogságára. Az ilyen elektromos íveket jobbára csak este, sötétben látni, de a hatásukat nappal is: a levelek a szikráktól szenes fekete filmmé alakulnak a sínen.
Utolsó kommentek