Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Utolsó kommentek

2007.12.06. 21:10 Stadtbahn

A szelektív ajtónyitásról - avagy képes-e a XXI. század embere megnyomni egy gombot?

    A 60-as 70-es évekig mindennapos volt Budapesten a nyitott peronos villamosok látványa: ezek a kocsik nem rendelkeztek "igazi" ajtókkal, afféle lehajtható rács védte az embereket a kiesés ellen, télen pedig egy kézzel nyitható "téli" ajtót szereltek a kocsikra. A járművek korszerűsítésével, új típusok beszerzésével elterjedt az ún. központi ajtónyitás. Ez annyit takar, hogy a járművezető (illetve régebben a kalauz) egy gombnyomással nyitja illetve csukja be az összes ajtót. Az 1980-as évek közepétől a budapesti közúti vasúti hálózaton mindenütt ezt a rendszert alkalmazták.
    A 80-as években a főváros autóbuszai (Ikarus 200-as típuscsalád tagjai) már azonban ennél is többet tudtak: a buszokra leszállásjelzőket szereltek fel, így a járművezető csak azokat az ajtókat nyitotta ki, melyeknél jeleztek, illetve ahol felszálló volt (ezt a tükörben látta a járművezető többé-kevésbé pontosan). A villamosok esetében azonban egészen 1995-ig kellett várni, míg az első komoly ilyen jellegű próbálkozásra sor került; az 1341-es kocsira külső és belső ajtónyitó gombokat szereltek fel. Az első nagyobb mennyiségű egyedi ajtónyitásra képes járművek az 1996-1999 között korszerűsített Ganz csuklós villamosok voltak. A cég látszólag lendületbe jött: 1998-ben egy pár tátra motorkocsit szereltek fel kisérlet képpen (4165-4169) a KCSV-khez hasonló rendszerrel, a kocsik belsejében a szelektív ajtónyitás előnyeit taglaló plakátok voltak elhelyezve. Az ezredfordulón megkezdték a "mezei" Ganz csuklósok egyedi ajtónyitással történő ellátását - 9 kocsiig jutottak, majd a projekt leállt. Az átalakított kocsikon természetesen a meglehetősen ósdi berregőt is lecserélték VILL-CAD típusú indításjelzőre.
    Az ajtónyitás kalandjai 2001-ben újabb fordulatot vettek, ebben az évben érkezett meg ugyanis fővárosunkba Hannoverből az első TW6000 típusú motorkocsi, a jármű ezen a téren is számos újdonságot tartogatott a budapestiek számára*. Az ajtók ugyanis (amellett, hogy természetesen az utasok nyitják ki a gombok segítségével) az utascsere végeztével az maguktól becsukódtak, az ajtóknál elhelyezett fotocellák és a lépcsők** érzékelték az utascsere befejeztét, majd 2 másodperccel később az ajtó becsukódott magától. A járműveken nem volt inditásjelzés, ez ennél a rendszernél opcionális, kiegészítő eszköz. A rendszer előnye, hogy a megállóban, illetve főleg a végállomáson tartózkodó villamos / jármű nem hűl ki hideg időben, ha egyszer kinyitották az ajtaját, az hiszen az a le- és felszállás befejeztével visszacsukódik. Ezzel a villamos nem az utcát fűti, határozottan kellemes marad a belső hőmérséklet. Légkondicionált kocsik esetében ugyanez vonatkozik a kocsik hűtésére is. A rendszer Nyugat-Európában már lassan évtizedek óta működik és mondhatjuk, hogy jól bevált. A TW6000-es villamosok ezzel a rendszerrel üzemeltek Budapesten - körülbelül fél évig. A kocsik megjelenésekor azonban beindult a "rossz magyar virtus": néhány utas elkezdett elégedetlenkedni, panaszleveleket írni a BKV-nak mondván, odacsípi őket az ajtó, nem tudnak rendesen felszállni a villamosokra. A valóságban persze semmilyen probléma nem volt a járművekkel, hanem egyszerűen arról volt szó, hogy néhány önző, ámde annál forróbb vérmérsékletű utastársunk még csak kisérletet sem tett a rendszer megszokására, hanem rögtön tollat ragadott és nekiállt panaszkodni a közlekedési cégnél. Az előbbi megjegyzésem ("magyar virtus") talán nem is helytálló, hiszen Miskolcon 2003-tól hasonló ajtórendszerű járműveket állítottak forgalomba***, a borsodi megyeszékhelyen az utasok minden további nélkül hozzászoktak a rendszerhez, máig is élvezve annak előnyeit. Térjünk azonban vissza Budapestre, a panaszok hatására a BKV megszűntette az ex-hannoveri kocsikon az ajtók visszacsukását, felszerelte őket inkább a Budapesten szokásos indításjelzővel, az ajtók a járművezető utasítására záródnak.
    Habár a visszacsukódó ajtók budapesti története egy időre itt véget ért****, a BKV lassan folytatta a meglévő villamospark szelektív ajtónyitásúra történő átépítését. 2003-2004-ben 80 T5C5 típusú motorkocsit korszerűsítettek, ezekre a jármávekre is felkerültek az ajtónyitó gombok. 2006-2007-ben álltak fogalomba a Combino Supra típusú villamosok, ezzel tovább nőtt a szelektív ajtónyitásra képes járművek aránya.
    Feltűnthet azoban, hogy néhány viszonylaton, úgy utazunk egyedi ajtónyitásra alkalmas kocsival, hogy a megállókban mégis kinyílik az összes ajtó. Ennek oka egy olyan BKV-s szabály, miszerint az egyedi ajtónyitást csak olyan viszonylatokon szabad használni, ahol az összes kocsi fel van a rendszerrel szerelve. Az indoklás szerint a vegyesüzem megzavarná az utasokat. A viszonylatátszervezések következtében megnőtt az emúlt időben az ilyen szakaszok száma, augusztusig például a hűvösvölgyi vonalon "egyedizés" volt, azóta azonban minden megállóban kinyílik az összes ajtó - meglehetősen indokolatlanul. Kezdetben valóban nehéz lehetett megszokni az egyedi ajtónyitást, de vajon a 21. században, amikor lassan már létezni sem lehet az elektronikus berendezés mininális kezelésének képessége nélkül, valóban gondot okozna egy gomb megnyomása? Nem mondom, hogy nincsenek olyanok, akiknek ez problémát jelent, néhányan olyan helyeken is bambán néznek a ki nem nyíló ajtókra, mint borjú az újkapura, azonban jó lenne, hogyha a közlekedési kultúra nem az ő szinvonalukra lenne beállítva. Némi statisztika Budapesten (az UV típust már nem számítva) kb. 4042 villamosajtó van, ebből 1802 már alkalmas az egyedi ajtónyitásra, tehát az átlagutas is jó eséllyel találkozik ilyennel. Lehet, hogy itt lenne az ideje a rendszer átalános bevezetésének...
    Végül nézzünk egy kicsit körül Europában: Németországban és Ausztriában a visszacsukódó ajtók általánosan elterjedtek, beváltak, néhol alkalmaznaknak a rendszerhez indításjelést, máshol nem; de ne is menjünk ennyire messzire: Pozsonyban a legöregebb villamosok is fel vannak szerelve ajtónyitó gombokkal (holott a járműparkjuk korszerűtlenebb a budapestinél), télen egészen elfogadható hőmersékletek uralkodnak a járművek belsejében.

-mk-

* az írásban nem térek ki részletesen arra, hogy a TW6000-es típust magasperonos üzemhez tervezték, erről a témáról, illetve a magasperonos üzem budapesti alkalmazásának kérdésköréről külön cikkek sorát lehetne írni.
** a lépcsőkre nehezedő súly alapján
***E1+c3-as típusú, Bécsből használtan átvett szerelvények
****az elmúlt idő egyetlen pozitív fejleménye a témában, hogy a fogaskerekű vasút két szerelvényét felszerelték visszacsukódó ajtókkal, melyeket használni is szoktak, téli időszakban az ellenvonatra történő várokozáskor van, hogy 3-5 percet is állnak a szerelvények az állomásokon

27 komment

Címkék: budapest bkv villamos ajtónyitás tw6000 indításjelzés


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr10246595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gery · http://gery.blog.hu 2007.12.06. 21:41:27

addig, amíg az egyszeri emberek egy olyan egyszerű műveletsort, mint az

if (mozgólépcsőre léptem) {
if(sietek)
elkezdek mászni felfele;
else {
if(van a jobbkezemnél más ember)
hiba: hátra/előre lépek, újragondolom
else
JOBBRA ÁLLOK;
}

nem tudnak végrehajtani, addig ne várjuk el, hogy kezelik a bonyolult, elektronikus vívmányokat :D

ChGeri 2007.12.07. 07:45:20

A butapesti utas mindenképzeletet alulmúlóan hülye és öntörvényű. Fehérváron lehet elsőajtózni, MIskolcon még a villamoson is lehet elsőajtózni, New Yorkban is lehet elsőajtózni, csak Bp-en nem. A TW-hez megjegyzem, a Zrt nagyon jól kommunikálta a lépcsők / ajtók használatát. Az utas legnagyobb ellensége saját maga, csak azután jön a B*V (csúnya szavakat nem írunk le).

Gexxx 2007.12.07. 08:14:12

Én meg azon akadok ki, mikor áll bent a 4-es Vili pl. a Fehérvári úton, vezető becsukja az ajtókat, mielőtt kimászik a fülkéből... Ugye ekkor az utas tudja gombbal nyitni... És nem elég nekik az 1. és az utolsó ajtó.. 2 percen belül az összeset kinyitják... Még középen is, ahol ugye 2 közvetlenül egymás mellett van. És közben mondják is, hogy mi a 2@&đxért nem lehet az ajtót becsukni???
Pedig szerintem egyetemet sem kell végezni, hogy gondolkodjanak egy kicsit...

zebi 2007.12.07. 09:17:44

Nem, a magyar ember a vészjelzőt nyomogatja, legalábbis a BKV Volvóin.
A városba bejáró falusi nénikék pedig évtizedek óta tudják, melyik gombot kell megnyomni a sárgabuszon, hogy az megálljon, és kinyíljon az ajtó. Sőt még azt is hozzá szokták tenni, hogy "köszönöm a fuvart béluskám, istenmegáldja".

OkoskaTo:rp 2007.12.07. 09:21:00

ChGeri! A TW-t lehet, hogy jól kommunikálták, de az nem változtat rajta, hogy babakocsival nem tudsz rá felszállni egyedül, ha valaki segít, akkor is valakinek a lépcsőt kell taposnia közben, hogy ne csukja rá az ajtót a babakocsira. Nagy szatyorral, banyataligával felszálló nyuggereknél dettó.

Nekem úgy tűnt viszont, hogy még mindig automata ajtócsukásra vannak beállítva ezek a villamosok (ld. fent!). Van indításjelző és központi ajtózárás is, de azok inkább a felszállók megsürgetésére szolgálnak.

grigorij (törölt) 2007.12.07. 09:22:48

zebi: igen, mi magasra nőttek ilyen bunkók és primitívek vagyunk, hogy a szemmagasságba elhelyezett gombot a megnyomás előtt nem tanulmányozzuk hosszú percekig! Te, aki ezek szerint törpe vagy, könnyen használod azt a gombot, ami nekem kb. a hasamnál van, és a többi embertől nem is látom... Én bunkó...

krtek2 2007.12.07. 10:23:26

Gondolkodni mindig nehéz és fájó...

asdf 2007.12.07. 10:33:16

Ezt a hannoveri villamosos dolgot en sem ertem, hogy minek kellett lebutitani. Tetszik, nem tetszik, szokjak meg a hulyek/gondolkodni nem kepesek is. Csak azert, mert valakinek ugy kenyelmes, hogy nem kell gombot nyomni, meg fel, hogy a seggere csukodik az ajto (na es ha igen, akkor mi van? :P), azert minek kell fagyasztani az egesz villamost (foleg telen, este, keves utasnal).
A volvos veszjelzot meg azert nyomogatja a jonep, mert valamelyik hasonloan elmebajnok ugyanolyan gombot rakott oda, csak epp pirosat, mint a leszallasjelzo. Ha eltero lenne, nem keverne a ritkan volvoval jaro, no meg ha egy cseppnyi esze lett volna valakinek, akkor kap egy muanyag felhajthatos kupakot, es akkor mar nem nyomogatjak foloslegesen, hanem csak tenyleg vesz eseten.

Manyizga (törölt) 2007.12.07. 11:16:09

Pesti BKV-zók... ugyanmááá... nem tudnak már alkalmazkodni a mai világhoz, megszokták a régi jó átkosban használt módszert, csak az a jó nekik.

Érdekes, hogy a MÁV automata-ajtós szerelvényein nincs ilyen probléma. Pesten se nyílik ki minden ajtó központilag, csak gombnyomásra. Csak ezek a BKV-utasok szenvednek IQ-hiányban. LOL. De "Mezőgazdasági vontatóval behajtani tilos!" táblákkal feltétlenül tele kellett rakni a várost, mert még valami kultúra jött volna fel vidékről... :))

ChGeri 2007.12.07. 11:22:04

zebi, grigorij! A Volvo csuklósokon az ember csak akkor nyom vészjelzőt, ha az első ajtónál áll. Már nekem is _majdnem_ sikerült. Tudniillik az ottlévő böszöm nagy jegylyukasztó tökéletesen kitakarja a leszállásjelzőt. A vészjelző viszont olyan magasságban van, ahol a régi jó Ikarusokon a leszállásjelző szokott lenni. Ez tehát _kvázi_ a jármű "hibája". Az evolúció egyébként szépen nyomon követhető: az IK260-as, 280-asokon a lesz.jelző vala az ajtó felett (lépcsővel súlyosbítva, mintha egy szakadék feletti lufit kéne elkapnod), a vészjelző meg a plafonon. Akkor már jobb a Volvo.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2007.12.07. 11:39:21

olyan a békávé, amilyen az utas

meg fordítva is

viktor134 2007.12.07. 14:13:11

láttam én már troliajtót ököllel kívülről verő parasztot is. :) mert nem nyílt. :)
régi álom, hogy forgatni róla egy steve irwin stílusú filmet. :)

"-húh, éppen hogy félre tudtam ugorni, majdnem letaposott. :)"
"-csak csendben, nehogy megzavarjuk őket."
"-most pedig kilessük, hogyan vadásznak ülőhelyre."
"-az a nagykerekes szatyros a domináns. figyeljük meg a stratégiát, hogy foglalja el az ülőhelyet, mutatván társainak felsőbbrendűségét."
"-nézzék ezt az ügyes trükköt. sprintelés után pillanatok alatt képes megjátszani, a sántát, ohgy fondorlatoss trükkel megszerezze az ülőhelyet."

zebi 2007.12.07. 14:30:19

grigorij: szóltam egy szót is a magasra nőtt emberekről? nagyjából a bejegyzés címére válaszoltam.

Benbe · http://www.benbe.hu 2007.12.07. 15:43:11

Üdv!

Ez az egyik kedvenc témám (bár ne lenne).
Természetesen a gyártó/BKV is követett el hibákat. Például a Talent motrvonat automatikus visszacsukása olyan, hogy a babakocsis résznél levő ajtón van egy "tovább nyitvatartó" gomb, ami elég ideig tartja az ajtót a legnehezebb babakocsi betételéig is.
Vagy ott a Volvo busz első leszállásjelzője, amit a böszme nagy jegykezelő eltakar. Bár ma tanúja voltam amint egy külföldi fickó majdnem nekiment a sofőrnek és közben angolul átkozta, amiért nem nyitotta ki a Volvón a hátsó ajtót. A fickó nem tudta abszolválni a három nyelven (köztük angolul) kitett nagybetás feliratot, miszerint a megállóban az ajtó csak azzal a bizonyos gombbal nyitható...
Azonban minden más a BKV töketlenségének róható föl. Igenis az ő dolga megnevelni a rendetlen embereket (vagy kizárni őket az utazásból), nehogy már a technikai analfabétizmusban nem szenvedők fagyjanak meg néhány hülye miatt (érvényes még csövesekre, taggelőkre, stb.)
Helsinkiben (főleg a nagy hideg miatt, de persze nyáron a villamos légkondija miatt is) természetesen visszazárnak az ajtók. Érdekes módon a finn mammerek gond nélkül felugornak a villamos lépcsőjén és nem hiszik azt, hogy itt a világ vége, mert egy kicsit mászni kell. Van egyébkétn egy írásom Helsinki közlekedéséről, itt is releváns olvasmány: benbe.extra.hu/gallery/raitio/index.php

Egyébként az én elméletem a villamos középső ajtajainak használatáról az, hogy az utas feltételezi, hogy az ajtó vissza fog csukódni, vagy a villamos el fog indulni. Nem tudom, vajon télen nem nagyobb-e az utcafűtés miatti kiadása a BKV-nak, mint amennyi a roppant fájó légkondícionálás miatt lesz majd? Elvégre a 4-6 villamos menetidejének javarészét megállóban vesztegelve, utascsere nélkül tölti (ugye, a villamos szabályozta lámpák hánya!) Érdekes ez a kettős mérce.
A másik megfigyelésem a Combino leszállásjelzőivel kapcsolatos: szinte minden megállóban minden leszállásjelző zöld lámpa kigyukllad: lehet, hogy az utas nem is olyan buta szelektív ajtónyitásból, mint a BKV be akarja adni?

kovpeter 2007.12.09. 10:20:09

Nekem attól hullik ki a hajam, mikor pl. IK435-ösön az ajtó fölött nyomkodják a leszállásjelző lámpát. :-))

Gexxx 2007.12.11. 11:00:59

Szerintem az nem az utasok hibája. Az ikarus vagy szerelt volna fel oda is jelzőgombot (mint a régiekre) vagy egy más "design-t" kellett volna kitalálni...
Mert így eléggé hasonlít a régire...

De remélem azért segítesz szerencsétlen utastársaidon :)))

gramercy (törölt) 2007.12.11. 18:29:12

ezekből az apróságokból (pl. össze-vissza ragasztott utastájékoztatás, inkonzisztensen alkalmazott ajtónyitás az arra alkalmas villamosokon ÉSATÖBBI) derül ki igazán, mennyire felkészületlen, szervezetlen a BKV

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2007.12.12. 10:52:05

ChGeri:

Nem az utast kell fikázni, a szétbarkácsolást nem ő dönti el.

Miskolcon esett meg velem: bácsi fölszáll villamosra (E1), ajtó becsípi. Bácsi morog, hülye sofőr. Mondok neki udvariasan: magától zár vissza , ne hűljön a kocsi, gombot kell nyomni. Bácsi: aha, értem, elmosolyodik. Ő már tudni fogja.

Különben meg írhatott volna panaszlevelet, ha ő nem is, valaki más. Az utas nem annyira hülye, mint amilyennek nézik. Az a kisebbség, amelyik meg annyira, annak le kell sz*rni a véleményét.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2007.12.12. 10:55:13

kovpeter:

ez főleg akkor vicces, amikor a lámpa helyére is billenőkapcsoló van szerelve.
aztán meg az utas a hülye. mert nem vágja, hogy a BKV vagy 20 járműtipusának párszáz altipusán pont hogyan is működik a leszállásjelző...

Rocko- 2007.12.13. 12:43:02

kovpeter · www.kovpeter.hu 2007.12.09. 10:20:09
ez KCSV-n még viccesebb, mindig megkérdem magamban, h ha a pirosat nyomná zöld helyett, akkor elrontaná a villamost? :)
Comandante en Jefe · local.blog.hu/ 2007.12.12. 10:55:13
igen, van vagy 20, de jelentős eltérés csak pár típusnál van. a gombokat lehet szépen feliratozni, aztán meg elolvasni. tudomáom szerint kb. 1 éve vannak Alfa Localo (rövid Volvo, ha így jobban tetszik - a legújabb típus), és ha ennyi idő alatt nem sikerült hozzászokni, nos ...

imi 2007.12.18. 17:35:13

Jó összefoglalás, grat!

Két dolgot hiányolok:

Egyik: Ha már a TW-históriát így kifejtetted, elvárnám, hogy leírod, hogy a Combinókon miért nem használják az egyedit. Azért mert a gyakorlatban használhatatlan. Mivel nincs >azonnal zárás< funkció, csak akkor záródik az ajtó, ha 5 másodpercig nem száll fel senki, ez viszont a körutcában esélytelen, tehát marad a központi nyitás-zárás.

Másik: A sok példa mellé azt is le lehetne írni, hogy az autóbuszüzemnél kotta szerint is elég sok vonalon van vegyes kiadás, operatívan meg gyakorlatilag mindenhol, és nem okoz gondot, hogy egyszer nem kell nyomni, máskor meg igen.

2007.12.28. 20:07:57

1+30+10 Ganzot alakítottak át.
Amúgy örülök a cikknek és annak méginkább hogy nyílt kapukat döngetsz. Mielőbb bevezetjük a vegyes vonalakon az egyedi használatát, az utasítást megírtuk néhány egyébként ontopik kollegával, napokon belül szentesítésre kerül. A hanno és combino visszazárást is mielőbb kezelni akarom, akrjuk.

SzL

Narrátor (törölt) 2007.12.28. 22:46:00

Gery legelső kommentjére válaszolva, ilyen helyzetben nem mindig tudok haragudni. Amikor "XIX. századi tömköz. cég XXII. századi árakon" szolgáltató cég --egyesek BKV néven ismerik-- még mindig fix 8-16-ig gondolja a munkaidőt és a mozgólépcsőt 16.55-kor kilövik, akkor mindegyik megérdemelne egy kis mozgólépcsőzést.
Másik, egyre több 435-ösben van billenőkapcsoló az ajtó fölött is (előbb-utóbb lesz csöcsösgomb is), akkor óhatatlanul másutt is bepróbálkozik az ember.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2007.12.29. 10:59:20

SzL: Az a csúnya, hogy anno a Banánoknál a visszazárás elleni kampányt nyugodtan orvosolni lehetett volna, ha két másodperccel később csukódott volna vissza, így időt adva a ráérősebben felszállni akaróknak...

Pár éve Hannoverben utaztam egy régi VÖV-busszal, kinézetre kábé az Ik180-as, belülről azért korszerűbb, na abban is már ugyanúgy bennevolt a visszacsukódás, úgyhogy nem csak a villamosokba kéne ilyet berhelni, hanem a végállomásokon tízpercező buszokba is. Tudom, az nem a te illetékességed :)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2007.12.29. 11:03:40

Narrátor: Igen, az bőven megérne egy cikket, hogy BKV és Főváros miért csinál még mindig olyan paraméterkönyveket, amik körülbelül a nyolcvanas évek elején voltak aktuálisak utoljára. Így aztán van hajnali ötkor gyakran járó kisföldalatti, és reggel kilenckor már ritkuló Nagykörút meg piroshetes :-/

A délutáni csúcs meg még halálabb, akkor tán eleve kevesebb jármű van kint, aztán este ötkor záróra, a menetrendről tudomást se vevő emberek :) meg lemaradnak hétkor az 1-es villamosról, mert akkora a tömeg.

Mad Mind 2008.01.14. 10:58:14

Azért más országokban is vannak vicces járatok. Pl. Japánban utaztam olyan vonaton, aminek az ajtaját a régi HÉV-es megoldással lehetett nyitni(csak a zárat oldja a vezető, az ajtót kézzel kell nyitni). Kivolt minden írva szépen japánul, kevésbé szépen angolul, egy csomó japán csak állt bambán, hogy mérnem nyílik az ajtó. :)

Szergej Alekszejevics Budenszkij 2008.03.22. 11:49:31

Nekem mellesleg zavaró, hogyha van kapcsoló, akkor sokszor nem lehet használni ->minek van ott? merül fel néhányakban.

A másik a Kcsv-k jellegzetessége, hogy a vezetők az ajtónyitás oldalának kiválasztásával is lehetőleg szórakoztak egyet, az utas nyomott, zöld lett, de a háta mögött...Borárosra be, a vezető fölébredt és átrakta a nyitási oldalt, az ajtó nemnyílt->namostmilegyen effektus.

A Nyombínón igenis helye van az egyedi ajtózásnak és csodák csodája az emberek a menekülési lehetőségek beszűkülése miatt elől és hátul vannak, a közepe üres és délelőtt a csúcs után van olyan, hogy csak az első és hátsó kettőt nyitják...

A hannoveri maga a ciki. Lett volna 5 mp-es zárási idő, de ugye BKV...amúgy tényleg nehézkes felszállni idősnek-gyerekesnek, de a Ganz már feltalálta, hogy nem tesz kapaszkodót a középső ajtóhoz...sokat számítana én mellé a középső ajtón a szintén féligmagyar FLIRThez hasonlóan tettem volna különkapcsolót, ami tovább tartja nyitva (10 mp). Szerintem a mai technológiával már megoldható lenne.

Örömmel fogadná az utasok nagy része, ha nem kellene ázni-fázni amiatt, hogy a technika kifog néhány okos emberkén. A lelkiismeretesebb buszvezetők be szokták tölteni a záróelektronika szerepét végállomásokon...ez is lehet egy megoldás, de milyen rossz!

Vagy ebben a tekintetben akkor a HÉV nyer. A vezető zárja az ajtót és üríti belőle a levegőt, aki fel akar szállni az arrébbhúzza és mikor felszállt vissza. Persze ehhez közösség kell, de nálunk a Kevein mindenki ismeri-tudja a módszert és a vezetők alkalmazzák is mindenki örömére. Talán minden új esetén idő kellene és KÖVETKEZETESSÉG!
süti beállítások módosítása