Pénteken nyílt meg a grazi 6-os villamosvonal új szakasza St. Peter városrészben. A vonalat 1,8 km-rel hosszabbították meg (ez 5 új megállót jelent) Az építkezés 19 hónapot vett igénybe. A muraparti nagyvárosnak nem ez volt az utóbbi években az egyetlen közúti vasúti fejlesztése, tavaly decebmerben adták át a 4-es, idén márciusban pedig az 5-ös viszonylat egy-egy új szakaszát. Ezek esetében sem kell egetrengetően hosszú szakaszokra gondolnunk, a fejlesztések célja új kapcsolatok létesítése volt.
A villamosfejlesztések továbbra sem állnak le Grazban, több új szakasz megépítését tervezik, köztük teljesen új vonalak létesítését tűzték ki középtávú célként. Joggal mondhatjuk, hogy Ausztriában ebben a városban fejlesztik a legkövezetesebben a villamosvasutat. A vonalhálózat növekedése természetesen új járművek beszerzését is szükségessé teszi. Bár Grazban már járnak alacsonypadlós kocsik, méghozzá a Bombardier Cityrunner fantázianevű járművei; az új kocsikat - ha minden igaz* - a Stadler fogja gyártani. Mivel ez a beszerzés még eléggé a "jövő zenéje" a GVB megvett 3 használt E
1 típusú villamost Bécsből. Üzemeltetésük nem fog különösebb gondot okozni a GVB-nak, egy nagyon hasonló típus már évtizedek óta rója Graz utcáit.
Remélem, hogy szemet szúrt a kedves olvasónak, hogy a "gazdag nyugaton" is vesznek át üzemek használt járműveket más városokból. Anno 2000/2001 telén, mikor éles politikai vita folyt Budapesten a
TW6000-es villamosok beszerzése kapcsán, néhány hozzá nem értő szájából elhangzott az az érv, hogy "használtat csak kelet-európai országok vesznek". Ausztriát ezek szerint nagyon balkáni helynek tarthatta az illető, mivel az öt villamoshálózattal rendelkező osztrák városból háromban üzemelnek használt járművek, Grazban például ex-wuppertali, ex-duisburgi és az említett ex-bécsi járművek közlekednek, Innsbruckban a forgalmi állomány 7 kocsi kivételével kizárólag Németországból használtan átvett villamosokból áll.** Gmundenben is a forgalmi állomány kétharmada (azaz két kocsi) Németországban kezdte pályafutását. Természetesen ezt nem úgy kell elképzelni, mint a keleti országokban, a kocsikat felújították új otthonukban üzembe helyezésük előtt, nem történt ez másképp Grazban sem.
- mk -
* A Siemens és a Bombardier minden erejével próbálkozott a tender eredményének megváltoztatásán, valóban egy kissé meglepő, hogy végül sem a "hazai" ULF sem a Grazban már közlekedő típust gyártó Bombardier lett a befutó, hanem egy harmadik, ezen a téren kevesebb gyártási tapasztalattal rendelkező gyártó. **Ezeknek a többségében már az ötödik évtizedüket taposó járműveknek a cseréje most kezdődött el - lásd Hamster korábbi bejegyzését
Utolsó kommentek