Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

2007.10.31. 17:19 Stadtbahn

Zavaró háttérzaj vagy hasznos információ? - néhány szó a hangos utastájkoztatásról

    Mint ahogyan az BKV szolgáltatásait rendszeresen  igénybe vevőknek az elmúlt időben feltűnhetett, egyre kevesebb járművön hallhatjuk az átszállási lehetőségeket, többek között a cég zászlóshajóinak számító Combino villamosokon sem mondják már be őket.  Többünkben felmerült a kérdés: biztosan jó döntés volt megszűntetni ezeket a bemondásokat?

    A témát talán egy kicsit távolabbról kellene megközelítenünk, ugorjunk hát a vissza az időben, az 1990-es évek elejére. Ekkor még a  budapesti járműállomány meglehetősen egységes volt az utastájékoztatás terén is: mind a gumikerekű, mind a vaskerekű járművek oldaltábláinak belső felén olvashattuk az átszállási kapcsolatokat, a tábla jobb alsó sarkában pedig ott szerepelt annak elkészítési dátuma (pl. 94/6), így az utas legalább azt láthatta, hogy mennyire régi a tábla. Gépi megállóbemondás ekkor még - a metró és a földalatti kivételével - nem volt. A '90-es évek közepén kezdtek megjelenni a járműveken az elektronikus kijelzők: a FOK-GYEM által gyártott berendezések először felújított Ik415 típusú autóbuszokba kerültek nagyobb számban. Ezen járműveknél a "fokgyemek" beszerelésével elhagyták az oldaltáblákat. Ezzel sokaknak nehezítették meg a tájékozódást - ma már nem titok, hogy a fokgyem-ek nem tartoznak a megbízható szerkezetek közé. Gépi hangos utastájékoztatást először a korszerűsített Ganz-csuklósokon alkalmaztak, az utasok hallhatták a megállók nevét és az átszállási kapcsolatokat. A különböző járműkorszerűsítések és az új beszerzések alkalmával egyre több és több járművön vezették be a hangos utastájékoztatást.

    Az új évezred beköszöntével a BKV is újítani kívánt az arculatán, így kiírt egy pályázatot az új szignálra: a nyertes a Kaláka és Grillus Miklós "Bőrönd Ödön" című dalából származó hangsor, illetve annak négy különbözőfelé verziója lett (ezek a BKV honlapjáról letölthetőek). A szignál fogadtatása vegyesre sikerült, bár lehet, hogy a hangsor önmagában nem váltott volna ki ellenérzéseket az utasokban, ahogyan azonban ezt egyes elöregedett hangszórók interpretálták, az nagyon kevesek tetszését nyerte el. Számos utaspanasz érkezett a közlekedési céghez, mindenek előtt a szovjet gyártmányú metrókocsik "feldolgozása" sértette sok utastársunk fülét - valjuk be, joggal. A metrón néhány hónap elmúltával meg is szűntették a szignált, a villamosokon és autóbuszokon azonban mindmáig hallható.

    Hogy is hangzott tehát a hangos utastájékoztatás a BKV járművein évtizedünk közepén? Összefoglalva: Minden megálló bemondásakor megszólalt a szignál majd bemondták a következő megállót, majd az átszállási kapcsolatokat. Sajnálatos módon az autóbuszok esetében egy - számomra teljességgel érthetetlen - logika alapján a végállomáson nem mondták be az átszállásokat. Az átszállási kapcsolatok felsorolása teljesjörű volt, az utas tehát hozzájuthatott minden információhoz, akkor is, ha az oldaltábla nem volt "látótávolságon belül". Kivételt képeztek ezalól a TW6000-es "hannoveri" villamosok, ezeken a kocsikon nem mondták be az átszállásokat, a német technikával ezen a téren nem sikerült megbarátkozni. A rendszer azonban korántsem volt tökéletes: az átszállásoknál először az autóbuszokat, majd a villamosokat, majd pedig a gyorsvasúti kapcsolatot sorolta fel (a kijelzőkön dettó) a bemondás. Sokakban felmerülhetett a kérdés: vajon a City-buszra* való átszállási lehetőség előbbrevaló-e a 3-as metróénál? Mások arra panaszkodtak, hogy mivel a bemondásokat nem lehetett időzíteni, ezért teljes üzemidőben felsorolálták a rész-üzemidős járatokat is. Sajnálatos, hogy a (hangos) utastájékoztatás ügyét több telephelyen is elhanyagolták: a kijelzők nem tartottak lépést a vonalhálózat változásaival. Az 5-ös autóbusz szoftverébe például közlekedésének négy éve alatt nem sikerült betáplálni a 118-as villamost - az átszállási kapcsolatok bemondásának megszűntetése viszont villámgyorsan megtörtént.

    2004 után újabb járműtípusokkal gazdagodott a BKV járműállománya előbb Volvo autóbuszokat, majd Ganz-(Škoda)-Solaris trolibuszokat, illetve Combino villamosokat szereztek be. Ezen járműveken a bemondás már nagyságrendekkel érthetőbb, mint elődeiken, ez valószínűleg a jobb minőségű hangszóró berendezéseknek köszönhető. A bemondás a buszos logika szerint zajlott: az átszállásokról mindenütt tájékoztatták az utazoközönséget - csak a végállomáson nem. Új elem volt szintén, hogy a BKV szignálja az az első és az utolsó megálló előtt hangzott el - ekkor viszont a hosszabbik verzió, megnövelt hangerővel. Rossz nyelvek szerint ezzel hívják fel a szunyókáló hajléktalan figyelmét, hogy ideje kiszállni. Hasonló rendszer üzemelt a BKV alvállakozói által közlekedetetett buszokon is.

    2007-ben meglepő fordulatot vett a történet: egy tollvonással megszűntették az átszállási kapcsolatok bemondását a járműveken: ezalól kivételt csak a gyorsvasúti kapcsolatok (metró, hév) jelentenek. Az indoklások szerint a rendszer "túl van biztosítva", az átszállási kapcsolatok bemondása szükségtelen, hiszen az utasok olvashatják azokat a táblákon és a kijelzőkön. A döntés kapcsán az utazóközönségben több kérdés is felmerülhet: egyrészt, hogy vajon mindenkihez eljut-e a szükséges információ a bemondások nélkül? Hiszen sokan ülnek háttal a kijelzőknek, sokan nem tudják olvasni a kijelzőket / táblákat különböző okok miatt, sajnos ez manapság sokkal gyakoribb jelenség, mint gondolnánk.  Az esélyegyenlőség jegyében tett intézkedések éppen ellenkező tendenciákat mutatnak: a kísérleti GPS-viszonylaton (86-os autóbusz)** minden megállóban bemondják a külső hangszóróban, hogy melyik viszonylaton közlekedik a jármű. Az átszállások bemondásának elhagyása még akkor is nagyon nehezen lenne indokolható, ha csak a vakoknak lenne rá szükségük. De mit is vethetünk a bemondások szemére? Néhány utas panaszkodhatott, hogy zavarja őt a bemondás: ezen az úton is üzenném nekik: társadalmunkban nem egyforma helyzetű emberek élnek - valakinek szüksége van az ott elhangzó információra - nagyon sajnálom, hogy vannak, akikből az empátia ezen minimális mennyisége is hiányzik. Néhányan azt állítják, hogy a bemondások feleslegesek, hiszen a helyiek úgyis ismerik a kapcsolatokat, a külföldiek pedig úgysem értik a tájékoztatást: így joformán csak a vidékieknek és a határon túli magyaroknak használhatnak valamit. Ezen érv elhangzásakor nem árt megjegyeznünk, hogy fővárosunk meglehetősen nagy, az embernek sokszor akad dolga a város ismeretlen felében. A teljes BKV-hálózatot pedig még a "hardcore" közlekedésbarátok nagy része sem látja át, nemhogy az "átlagutas". A közlekedési cégnek biztosan nem egyszerű feladat a kijezők "napirenden tartása", de a 21. században, mikor marketing tevékenységre a megelőző évtizedekhez képest nagyon sok pénzt költünk (ennek szükségességét egy pillanatig sem kívánom kétségbe vonni) erre a célra is rá kell áldoznunk a megfelelő összegeket. A BKV viszonylathálózata folyamatosan változik, az elmúlt években több nagy horderejű változás ment végbe és nem lesz ez másképp' a közeljövőben sem; ígyhát az utastájékoztatás ezen formájának még az eddiginél is nagyobb szerepe lehetne. Jó lenne átgondolniuk a marketingben jártas szakembereknek, hogy vajon Süsü sárkány és Mátyás király hangja, vagy pedig egy korrekt utastájékoztatás arat-e nagyobb sikert az utasok körében. Itt is hozzá kell tennünk persze, hogy természetesen szükséges a megfelelő infrastrutúra is, nem az érthetetlen, torz bemondások mellett szólnak az imént felsorolt érvek.
    Végül nézzünk körül egy kicsit Európában: a teljeskörű utastájékoztatás nem mindenütt terjedt el, azonban egyértelműen ez a jövő útja (már csak a fentebb említett esélyegyenlőségi szempontok miatt is). Vegyünk hát két olyan közép-európai várost példának, melyre gyakran hivatkozunk itthon: Bécset és Prágát. Míg Bécsben a Wiener Linien összes járművén egységes utastájékoztatás van, bemondják az összes létező átszállási kapcsolatot, addig Prágában csak a metrókapcsolatokat ismertetik az utasokkal. Az alábbi linkekre kattintva meghallgathatunk egy bécsi és egy prágai bemondást: a különbség magáért beszél.

- mk -

*óránként közlekedő belvárosi midibusz-járat 1998-2007

**bár nem tértem ki rá részletesen, de ezévtől a 86-os autóbuszviszonylaton tesztelik az új GPS alapú forgalomirányó és utastájékozató rendszert, mely szélesebb körű tájékoztatást tesz lehetővé az eddigieknél

55 komment

Címkék: budapest közlekedés bkv utastájékoztatás


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr75210730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benbe · http://www.benbe.hu 2007.10.31. 18:39:08

Nagyon egyetértek az itt leírtakkal, sok szempontból hasznos és szükséges a hangos utastájékoztatás. Debrecenben ugyan zavar, hogy a GPS utastájékoztató az egyetlen villamosjárat belsejében bemondja, hogy "Egyes villamos", de egyfelől az csak jelenleg az egyetlen villamos, másfelől egyszer az is kapni fog külső hagszórót, és akkor logikusabb lesz a tájékoztatás ott is.
Még egy szerepére hívnám föl a figyelmet a hangos utastájékoztatásnak: tanít. Mivel az utas valamennyire odafigyel rá, így csak a hangos utastájékoztatás miatt az utazásai során megtanulja a járata által érintett többi viszonylatot is.
Mivel az emberek sokfelé járnak, nem csak a napi munkábajáró útvonalukon hallják az utastájékoztatást, így idővel kialakul egy vázlatos képük az egyes viszonylatok útvonalairól ezzel segítve azok későbbi megtalálását és a magabiztosabb, önállóbb közlekedést is.

gery · http://gery.blog.hu 2007.10.31. 19:01:25

igen, én is leteszem a voksom a teljeskörű utastájékoztatás mellett, és csak annyit üzenek azoknak, akiknek az az egyetlen ellenérve, hogy "felesleges, zavaró háttérzaj": nem muszáj odafigyelni rá, lehet közben zenét hallgatni, nyelvet tanulni fülessel. egyszerűen képtelen vagyok elhinni, hogy jobban bántja a fülét, mint a hangosan óbégató kisebbségiek, keménykedő gyerekek, vagy a tessékszíveslennifogódzkodnimertelkapasüsü.

G.T. 2007.10.31. 22:53:57

Nem kell messze menni Európában: a debreceni, vagy a szegedi villamoson levő utastájékoztató kijelzők már régen lenyomták a BKV-t!

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2007.10.31. 23:19:28

Ezzel a húzásával a BKV megint a látássérülteknek tett oda. Egyébként volt már erről szó:) bkvfigyelo.blog.hu/2007/09/23/hogyan_rontsuk_el_azt_is_ami_jo

turorudi · http://check.blog.hu 2007.10.31. 23:49:39

Csak pontosításképpen: Gryllus és nem Grillus, és Vilmos, nem Miklós.
Meghát csak nagyon provizórikusan Bőrönd Ödön az a szignál.

dj.soma 2007.10.31. 23:49:54

Magyarországon gondolt már valaki a másikra? Mert én nem hiszem el hogy ennyire idióták vagyunk. Rengetek olyan ember van aki látássérült vagyis nem lát, nekik például tökéletes minden tájékoztatás a tömegközlekedésen. A látássérült embereknek segítség kell nem hátráltatás. Őket könnyen kihasználják.
Vagy gondoljon bele egy szülő amikor gyermekét először engedi haza tömegközlekedéssel. Haza fog találni? Tudja hol kell le szállni?
Vagy idősebb emberekre gondolt valaki? Sokszor oda jönnek meg kérdezni hogy jó felé megy-e?
Külföldi utasainkra se gondol senki. Elég furcsa nép vagyunk ám! Nem kedveljük saját magunkat sem se a külföldieket! Ha valaki követi a híreket nap mint nap ezekről nem hallott vagy csak nem akar tudomást venni róla! Szóval először mindenkinek a saját háza táján kellene rendet tennie úgy gondolom. És kérdezem én a sok kocsi, teherautó,motor,kamion stb. zaja,bűze senkit nem zavar? Ebbe a kicsi országban fog mindenki meg fulladni szerintem. Csak nézzen körbe mindenki mennyi olyan dolog van ami zavaró tényező és amikor haza megy vesse papírra.
Amikor a bkv-ra nem lehet le ülni mert tiszta retek minden, szegény csövesek össze hugyozzák, koszos kézzel tapogatják szét a kocsikat, fogókat, evés után meg hánynak is!
De nem csak velük van a probléma hanem minden olyan emberrel aki tönkretesz, rongál, vagy egyszerűen nem érdekli semmi.
Vagy a koszos lábát teszi fel a másik székre jól beletörli a koszos cipőjét a székbe, mint aki jól végezte dolgát.
Vagy a rágógumi beledörzsőöése a székbe amibe szintén mi ülünk bele.
Szóval ezt még lehetne fokozni de ezt majd legközelebb.
Jó utazást mindenkinek!!!

atom_hfgjghjghj 2007.10.31. 23:58:34

Szerintem az utastájékoztatás egyre jobb, bár fejlődhetne gyorsabban is. Engem például nagyon zavar a minden megállónál felsorolt átszállási kapcsolatok, el nem tudom képzelni hogy milyen szituációban lehet hasznos. Ha A pontból B pontba szeretnék eljutni akkor vagy tudom hogy lehet oda eljutni, tehát tudom hogy hol kell felszállni melyik járatra, hol kell átszállni és mire. Ez esetben elég ha a megálló nevét bemondják hogy tudjam hol szálljak le. Vagy nem tudom hogy jutok el B-be, ekkor hiába szállok fel a legközelebbi járműre és hallom ott hogy átszállhatok a 22-es, 44-es, 66-os buszra, mivel fogalmam sincs hogy azok merre járnak nem lettem okosabb. Vagy megnézem egy térképen, vagy megkérdezek valakit, de akkor már megint az első verziónál vagyunk tehát tudom hogy mire és hol kell felszállnom. Az állandó magyarázástól viszont nem tudok olvasni, gondolkodni, meditálni, álmodozni. A "fokgyem"-eket sem igazán értem, már a 80-as években is volt kvarcórám az átkosban, kiváncsi lennék ki járt jól azzal hogy a XXI-dik században képes volt egy mechanikus működésű kijelző mellett dönteni. Idegesít a sziszegése, az hogy gyakran meghibásodik és elfelejtik javítani csak hab a tortán. A szignálok is idegesítőek, mondjuk én nem bírom a mobil csengőhangokat sem, ezekkel a hangszórókkal nem lehet élvezhető dallamokat előállítani, pechem hogy az átlagnak ez nem tűnik fel :( Viszont ami jó lenne az egy kis térkép hogy merre halad a járat, mutatná legalább a környező utcákat, átszállási kapcsolatokat, ami hasznos lenne ha egy idegen környéken vagyok térkép nélkül körülvéve nulla tudással teljesne magabiztosan az ellenkező irányba elküldő idiótákkal, és legalább a jó irányt be tudnám lőni hogy mire szálljak fel. Olyanra gondolok mint ami az éjszakai járatoknál van, az nagyon jó. Hogy valami jót is mondjak az teljesen pozitív hogy egyre több helyen látom jó nagy betűkkel kiírva a megálló nevét, ha a vezető nem is mondja be a megállókat legalább látom hol járunk.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.01. 00:47:44

Az átszállások bemondása full faszság, aki a járművön akar rájönni arra, hogy mire kellene átszállni, az régen rossz, meg különben is hót felesleges, ha azt úgyse tudja, hogy az adott járgány merre megy. Az idióta döntéshozok ezen már elgondolkodtak egyszer is? Azokat meg akik naponta járnak arra, kurvára idegesíti a monoton felsorolás. Engem legalábbis biztosan. (Egy vak meg úgyis csak akkor mer BKV-val utazni egyedül, ha kívülről ismeri az útvonalat.) Szóval F A S Z S Á G az átszállások mantrázása. Sokkal értelmesebb lenne a megállókba kitenni egy sematikus térképet a környék járatairól, annak legalább ténylegesen lenne információtartalma.

Részemről arra szavazok, hogy mondja be a sofőr, merre járunk oszt jóccakát (Kölesss ucca :-)), viszont azt rúgják picsán, aki feleslegesen dumál vagy szórakoztatni akarja az utasokat.

A régi műanyagtáblák nem voltak rosszak, azokon legalább lehetett látni, hogy hány megálló múlva kell leszállni. Ha nem lopnák és törnék őket, akkor sokkal többet érnének, mint a mostani digitális szarok vagy a folytonos pofázás.

Ja, a szignál meg hihetetlen tré, a MÁV-é sokkal jobb (a MALÉV-é meg verhetetlen :-). Egyébként meg bármilyen jó a szignál, egy idő után dög unalmas, elég lenne egy "tadá" vagy "tamm támm" (mint a metrónál). És semmi felesleges pofázás meg visztup a násztup :-).

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.01. 00:52:26

Még valami: üljön már be valamelyik BKV-s főnök egyszer este egy Tatraba. A mocsodék inverterektől általában pár perc alatt megfájdul a fejem, néha elviselhetetlenül sípolnak a hangszórókban. Nem hiszem, hogy akkora marha nagy pénz lenne ezt kicserélni valami rendesebbre.

Néha ilyen apróságokon múlik, hogy a népek inkább kocsival járnak, ha tehetik.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.01. 01:02:51

"A szignálok is idegesítőek, mondjuk én nem bírom a mobil csengőhangokat sem, ezekkel a hangszórókkal nem lehet élvezhető dallamokat előállítani, pechem hogy az átlagnak ez nem tűnik fel :("

Igazad van, ahogy a többi dologban is.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.01. 01:07:36

"Az alábbi linkekre kattintva meghallgathatunk egy bécsi és egy prágai bemondást: a különbség magáért beszél."

A cseh kb. annyit dumál, mint az osztrák átlagosan egy-egy megállónál, bár tényleg sokkal kellemesebb, mély tónusban, és a szignál is hallgatható.

TH 2007.11.01. 02:41:42

Én a prágai nénit nagyon kedvelem, igazán szépen bemondja a megállókat mindenhol, de az átszállási kapcsolatokat nem (csak a metrót mondja be).

blr 2007.11.01. 03:45:17

Én már annak is örülnék, ha egyáltalán ki lenne írva, min is utazom. Tudom, hogy hülyén hangzik, de jól esne.
Rendszeresen járok a 3-as villamossal. Az évek alatt megszoktam, hogy felváltva jár a 62-essel. Na, a múltkor - persze éppen rohantam - egymás után jött két 62-es, de ha már egyszer felszálltál, az életben nem deríted ki, min ülsz. A vidékieknek, külföldieknek külön öröm lehet, hogy még az 50-es útvonala is rajta van a táblán, mit számít, hogy a város másik felén jár...

(A prágai hangot én is nagyon szeretem, anno végig felvettük az összes bemondást a 2-es metrón :)

Mester1202 2007.11.01. 08:46:34

Engem az zavar igazán, hogy a legtöbb buszon már nincsenek felsorolva a megállók. Így nem tudom jó előre megnézni, hogy hol is kell majd leszállnom. Előfordul, hogy tudom melyik busszal kell mennem, és tudom, hogy mi lesz a megálló neve, de nem mondják be a megálló nevét, a fokgyem meg szokás szerint rossz. Ilyenkor jó lenne, ha előre tudnám mit kell figyelni, mi után kell leszállni.
dark future: ha sok hozzád hasonló empatikus emberke lesz, akkor tényleg elég sötét jövő vár ránk. Tényleg nem lehet a vakokra és gyengénlátókra gondolni? Ha csak 1 embernek segít a hangos utastájékoztatás már megéri. Te meg hallgass zenét, vagy olvass. Nem igaz, hogy nem tudod kizárni a külvilág zajait!

TGV 2007.11.01. 10:51:18

engem idegesit a hangosbemondas. eleg fel ora egy ilyen buszon es megorulok. zenet hallgatni nem lehet, gondolkodni nem lehet, mert utl eroszakos a hang. Inkabb legyen jobb az vizualis informacio. Kezdenem rogton azzal, hogy ketszeresere novelnem a betumeretet. es nehogy azt higgye valaki, hogy egy kulfoldi majd jol megerti, amit bemondanak!
fokgyem hijan pedig en azt a technika szoktam alkalmazni, hogy az elso ajton szallok fel, koszonok a sofornek es megkerem, hogy szoljon, amikor a kivant megallohoz erunk. Az esetek 70 %-aban a morcos sofor atvaltozik kedves emberre. Ilyenkor lehetoleg az elso ajton szallok le es elkoszonok. 2 embernek ilyenkor jobb napja lesz.
egyebkent varom mar, hogy mikor fognak koszonni vegre a soforok az utasoknak. Parizsban ez ALAP.

grigorij (törölt) 2007.11.01. 10:54:47

Egy hónapja: hivatalos ügy, 42-es tujával végállomásig. Bemondás nincs, én az életemben másodszor megyek arra, utoljára vagy 20 éve... Áll a tuja, mindenki leszáll, kérdem a kollégát, netán végállomás? Ő sem tudja, jön a sofőr, kérdem, válasz "ő bemondta"...
Egy hete ugyanott, a villamoson vagy tucad öreg, mennek a temetőbe eseményre, ismét néma a vezető, az öregek tanakodnak, mi pedig már rutinosan tájékoztatjuk őket, nagyon hálásak! A vezető mellettünk sétál és röhög!!!
Tehát nem azért kell a hangos tájékoztatás, meg a járműveken, megállókban a kiírás, hogy pár debil bloggoló önfeledten átkozhassa az a szemét BKV-t, hanem azért, mert egy 2 milliós világvárosban elég valószínű, hogy sokan járnak a város olyan részén, ahol "nincsenek otthon"!!! Ezt kellene annak a trendi Kiricsi Karolának és a VEKE-Dávidnak megértenie!!!

grigorij (törölt) 2007.11.01. 11:00:20

dark future: miért beszélsz ekkora baromságokat!? Ha például ki kell mennen Budafokra vagy Rákosxxxborzasztóra, akkor honnan tudjam merre járok??? Előtte utazzak ki taxival és térképezzem fel a területet? Egyetlen dolgot tehetek, térkép, járatok, utcák megjegyzése, majd felülök az adott járatra és próbálom kideríteni hol is járunk! Mert hangos nincs vagy érthetetlen, a táblák meg vagy vannak, vagy keresgélni kell a járművön! Hányszor kellett megkérnem a sofőrt vagy az utasokat, hogy szóljanak ott, ahol majd le kell szállnom!
Miért hiszed azt, hogy mert te betanultad egy járat megállóit, akkor az minden utasnak is kötelessége???

bela2255 2007.11.01. 11:08:24

Ha ez a Börönd Ödön, akkor ...
Mellesleg Gryllus Dániel, vagy Vilmos, Miklós nevü Kaláka tagról nem tudok :( - már csak tisztelegve a Kaláka életmüve elött

Luigi 2007.11.01. 11:50:23

Hát igen az utastájékoztatás...

Elmesélek egy példár ami tőlünk 10e km-re van.
A megállóban kicsi gombócok jelzik, hogy hol jár a busz, illetve milyen távolságon belül van (3 megálló). Mikor felszállsz a buszra, az egy kicsit megdől, hogy ne kelljen akkorát lépned. Miután felszálltál és elfoglaltad a helyed (és vettél jegyet) körülnézel a buszon és meglepődve látod, hogy minde ülés mellett van leszállásjelző gomb. És akkor elindul az örület, amit utastájékoztatásnak hívnak ott.
1. A sofőr minden indulásnál lassításnál bemondja, hogy most kapaszkodjál, mert fékez. Illetve néha még egyéb apróságokat is hozzátesz.
2. Van elől egy monitor, amin mindig látod a következő megálló nevét (átszállási kapcsolatokat nem).
3. Van egy néni aki folyamatosan mondja az információkat a megálló előtt.
4. Van kint a buszon kívűl egy hangszoró, amin arra figyelmeztet,ha balra kanyarodik a jármű, vagy megállóba ér.

Ja és az utas az első. Természetesen mindent 10x megköszönnek.

Van ami idegesítő Japánban, de az nem, hogy maximális tisztelettel néznek rád, amikor megveszed a jegyedet vagy bérletedet. Mert Te vagy a vásárló!

wecky 2007.11.01. 12:17:50

azért van bemondás/nem bemondás közötti megoldás is: meg lehetne oldani hogy buszokon az első ajtónál lévő üléseknél (ahol elvileg a látáskorlátozottaknak van fenntartott helyük) van csak fullos bemondás. a látóknak pedig olyan tábla kéne, mint a volvo buszokon, ami mutatja a köv 10 megállót is.
a probléma fő oka sztem az, hogy a hangrendszer minősége nem megfelelő emelett olyan szarok a bp-i utak és úgy zörögnek a buszok, hogy nem lehet belőni a cuccot olyanra hogy érthető legyen de közbe ne legyen zavaróan hangos.

guszti 2007.11.01. 12:24:32

Hát a gps-alapú rendszert betehetnék a mégoly modern solarisokba is, mert bár csitti-vitti a bemondórendszer is, a szinkronizálás manuális, vagyis saccolom a sofőrnek kellene meshanikusan minden kihagyott megállónál is nyomnia egyet. (És ez elég hektikusan történik, gyakran pár megállót, vagy akár fél viszonylatot is csúszik) Nem tudom, én embernek tekintem a sofőrt, az még inkább elvárható volt, hogy a kis szájával bemondja, mert az egy emberi tevékenység, ezt a gombnyomogatás dolgot nem vagdosnám a fejükhöz, különösen, hogy monoton, gépies dolog, automatizálható, van is rá immáron elterjedt technológia, és a sofőr maradjon inkább ember, ne csukja oda a nénit, ne tahóskodjon a bringással, legyen jófej azzal aki segítséget kér.

Az meg hogy a teljes viszonylat, akár térképpel, legalább 2-3 helyen a járaton kint legyen akár egy diszkrét üvegmatricán, sztem nagyon nem fájna senkinek, földhöz sem vágná a céget, és sokat segítene annak az átlagutazónak, aki ha nem is ismeri a vonalat, elképzelése azért van arról, hogy hová szeretne jutni.

volker 2007.11.01. 12:55:04

dark future a szivemből szólt.

szerintem két, jól megkülönböztethetö utas van: aki gyakran jár az adott vonalon, és aki elöször jár ott (az utóbbi években). a kettő aránya bármely pillanatban kb 20:1

az első fajtával netto kiszúrás a mantrázás. se olvasni, se gondolkodni, de még csak mélázni sem lehet miatta.
k++++ idegestő felsorolni, hogy mi merre jár -- különösen a belvárosban, ahol minden második megállóban legalább 5 átszállási lehetőség van...

nem tudom, a T. cikkiró hallott-e már arról, hogy egy átlagos ember verbális forrásból 3-5 különböző információt képes egyszerre feldolgozni. ha tehát a Deák téren a hang felsorolja a BKV járatainak a felét, az qra nem ér semmit: képességektől függően 2-5 utolsó ragad csak meg.

ezért jó a tábla. mind a megállóbanmind pedig a járművön.


nnna, szóval, ha a buszon ül 20 vérprofi BKV utas meg 1 lamer, akkor a lamer kénytelen figyelemmel lenni a többiekre: előre informálódik, megkérdezi egy ismerősét, térképet vesz a kezébe, felkúszik a netre stb.

neki legyen annyi elég, ha a BKV érthető módon tudtára adja, hogy éppen hol is járunk.

se több, se kevesebb!

az audioszignál-pályázat kiiróját, a döntnököket, az összes indulót de legfőképpen a győztest pedig verje az isten!!!

Csq 2007.11.01. 13:20:36

Szerintem tök jó ha bemondják az átszállási kapcsolatokat, engem nem zavar, és lehet tanulni hogy merre járnak az egyes buszjáratok, hátha egyszer az életben még szükség lesz rá.
Ami zavaró az tényleg az amit guszti írt, hogy a söfőr nem léptet ha kihagy egy megállót, vagy be se kapcsolja az egészet (volt hogy a Camponánál már Móricz Zsigmond körtér volt kiírva, előbbutóbb tényleg oda is értünk...) és az éjszakai járatokról még nem is beszéltem pedig ott lenne igazán hasznos...

Amúgy meg tényleg nem ezzel kéne kezdeni hanem szépen kitáblázni a megállókat hogy itt van a "Mittudoménmilyen utca" és akkor legalább az ablakon kinézve látná az ember hogy hol van. mert az "M" betű minden megállóban nem túl informáló! Megállókat számolni meg képtelenség főleg éjszaka, de még nappal is főleg ha mondjuk 15öt kell menni...

Ja, és az meg hogy a sofőr mondja be a megállókat az hülyeség, sokkal jobb ha gépi hang csinálja, mert
- érthető
- szegény sofőr nem unja halálra magát mert azért ő valószínű többet utazik azon a járaton mint mi...

És azt sem tudom hogy miért kell szidni a szignált mert lealább van egy kis zene, meg a Combinó azért már elég jól le tudja játszani...

Amúgy a követendő példa az tényleg a 7es busz lenne (meg a 103mas), az a digitális tábla nagyon jó, nem tudom hogy az új volvókba (47-49V-kben) miért nincs ilyen tábla, nem itt kéne spórolni...

wecky 2007.11.01. 13:37:53

off
Csq:
- az M a megállókban azt jelenti hogy egyszerre egy busz állhat a megállóban, ahol MM van ott beállhat egyszerre több busz is és elvileg átszállhatnak egyikről a másikra (persze ott ahol csak 1 buszjárat jár, eléggé haszontalan infó)
- az új 47-49V-es volvok ha jól tudom nem bkv buszok

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.01. 14:51:18

RE: Mester1202

"dark future: ha sok hozzád hasonló empatikus emberke lesz, akkor tényleg elég sötét jövő vár ránk. Tényleg nem lehet a vakokra és gyengénlátókra gondolni? Ha csak 1 embernek segít a hangos utastájékoztatás már megéri. "

Basszus, akkor fuss neki mégegyszer annak, amit írtam. Nem arról van szó, hogy ne mondják be az aktuális megállót meg a következőt (arra viszont ott a sofőr, nem feltétlen kell nagy pénzekért automatizálni, mert az "elektronikus sofőr" elég gyakran nincs szinkronban a valósággal, kivétel 86-os, ahol végre ténylegesen tudja, hogy merre jár a jármű).

Ami tök felesleges, az az átszállási kapcsolatok bemondása.

Egy vidékinek mond az valamit, hogy 103-as busz? Ha azzal akar menni, azt is megnézi, hogy hol kell átszállni, nemde? (Ezért lenne hasznosabb inkább a megállóba egy térképet tenni a környékről.)

A vakokkal meg ne baromkodjatok már. Láttatok már olyat, hogy egy vak egy számára ismeretlen útvonalon egyedül kísérletezik, bemondás alapján? Szerintetek sokra megy azzal, ha tudja, mire lehet átszállni? Az a helyzet, ha egyedül kell mennie, általában még a kanyarokat is kívülről ismeri. Találkoztam olyannal, aki attól ideges lett, hogy nem ott váltott sávot a busz, ahol szokott.

Kit hagytam ki? Külföldiek. "Átszállhat az 56-os és a 18-as villamosra" :-))

Teljességgel életszerűtlen dolgokat találnak ki azok a hülye BKV-sok, akik jó esetben a köz érdekében akarnak modernizálni (rossz esetben meg saját érdekben lenyúlni). Utazzanak már egyszer egy hajnali/reggeli járaton, és nézzenek végig a melósok, hivatalnokok, diákok fásult fején. Aztán kérdezzék meg tőlük, hogy az átszállási kapcsolatok felsorolása hasznos-e.

Hülye ország vagyunk, ez a helyzet.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.01. 15:04:12

RE: Luigi

"Elmesélek egy példát ami tőlünk 10e km-re van.
A megállóban kicsi gombócok jelzik, hogy hol jár a busz, illetve milyen távolságon belül van (3 megálló)."

Nem kell olyan messze menned (lásd 86-os busz).

"Mikor felszállsz a buszra, az egy kicsit megdől, hogy ne kelljen akkorát lépned."

Lásd új Volvo.

"1. A sofőr minden indulásnál lassításnál bemondja, hogy most kapaszkodjál, mert fékez. Illetve néha még egyéb apróságokat is hozzátesz."

No még az baszna be... Már elnézést.

Japánból van mit átvenni, de könyörgöm, ne az antievolúciós találmányaikat. Akinek a seggét a WC törli ki, annak tényleg előbb-utóbb szólni kell, hogy induláskor kapaszkodjon, különben a hülyéje lefejelné a szélvédőt.

Benbe · http://www.benbe.hu 2007.11.01. 15:05:10

Ha kicsit higgadtabban olvasgatsz, láthatod, hogy a legtöbben nem a messziről jött emberek érdekében érzik fontosnak az ászállások bemondását.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.01. 15:12:25

RE: volker

"nem tudom, a T. cikkiró hallott-e már arról, hogy egy átlagos ember verbális forrásból 3-5 különböző információt képes egyszerre feldolgozni. ha tehát a Deák téren a hang felsorolja a BKV járatainak a felét, az qra nem ér semmit: képességektől függően 2-5 utolsó ragad csak meg."

Respekt.

Lásd még: teniszeredmények (6-3, 4-6, 7-5), vízállásjelentés (Mohácsnál 123 cm, apad, hajóvonták találkozása tilos).

Rocko- 2007.11.01. 15:48:40

mi az ami kéne? megállóban és buszon statikus tájékoztatás. se megállóban nem lehet megtudni, h mire lehet átszállni, se buszon. aztán lehet a jáműveken dinamikus, ott vizuálisan, és audálisan tájékoztatnak. olyanok szmára, akik nem látják, hallják, illetve olyanoknak, aki nem tudják hol lehet átszállni.
amúgy nem zavaró a bemondás ahol én találkoztam vele. nem erre kell figyelni, és túl lehet élni.
és még egy 118-as szindróma: az ötvenötös buszt egy év alatt sikerült beprogramozni a Combinokba. a 103-on ki tudja mennyi idő alatt sikerült beépteni, h létezik a csepeli hév is.
vér-profi lamer témára: vegyük nagyanyámat. nem internetezik, a megállóban nincsen átszállási kapcsolat jelzésr, a fok-gyemen nem tudja kiszámolni, h hol kell leszállni, és nincsen naprakész materiális térkép. ő rohadjon meg, ha kimozdul, mert pár embert zavar a bemondás?
szóval teljeskörű tájékozatás kell. beleértve a körúti bemondokat, amiket ne csak teszteljenek, hanem mondják is be, h vmi probléma van.

Csq: újabban már van mindenhol tábla, h melyik megállóban vagy. már ha látod hátsó buszról az első elejénél lévő táblát.

dark future: én inkább úgy vagyok vele, h a sofőr azzal foglalkozzon, h engem biztonságosan szállítson, és ne csukjon oda. az állandó bemondás csak elvonja a figyelmét.
A vakokkal meg ne baromkodj már. egy vak/süket csak bejáratott útvonalon járhat? onnan ne is mozduljon ki? ennyi erővel beszöfelhetnénk téged is egy szobába.

volker
""nem tudom, a T. cikkiró hallott-e már arról, hogy egy átlagos ember verbális forrásból 3-5 különböző információt képes egyszerre feldolgozni."
igen, és amire neki szüksége van, arra figyelni fog. akár elsőként, középsőként vagy utolsóként hangzik el az információ.

Kakadu01 2007.11.01. 16:00:58

Ki volt az az állat, aki lecserélte a 7-es buszokon a bemondást??? Az új hang olyan okádék, hogy a gyomrom forog, ha hallom.

Luigi 2007.11.01. 16:31:17

Dark future:


Az lehet, hogy a 86-osnál már így van, de Kyotóban a összes belterületi megállóban az összes busszal így van. :)

Igen vannak furcsa dolgok a japán közlekedésben, de csak 1-et kellene átvenni:
a pontosságot. :)))

Két csúcs dolog volt:
Az egyik hogy a vonat pontos volt, a másik meg a Tokyo-Kyoto távolság (kb 550km) 2 és fél óra alatt.

Meg talán a szervezettséget. Mindig azzal a példával szoktam élni, hogy ha Magyarországon az éjszakai közlekedést egy civil szervezet (VEKE) javaslatai alapján változtatták meg, akkor a mi pénzünkból kiképzett és ott ülő szakemberek mi a fészkes fenét csinálak, azon kívűl, hogy felveszik a fizetésüket?

ui: Nagyon vicces volt amikor egy buszra akartunk felszállni és egy forgalomirányító ember segített és terelgette az embereket. De legalább törődőtt velük. Csak amikor lefényképeztem, akkor bújt el.

És nem is törölte ki a fenekemet..... :)

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.01. 16:33:29

"A vakokkal meg ne baromkodj már. egy vak/süket csak bejáratott útvonalon járhat? onnan ne is mozduljon ki? ennyi erővel beszöfelhetnénk téged is egy szobába."

Ja, ahogy Móricka elképzeli... Kérdezd meg esetleg őket (mármint a vakokat). Az esetek 99%-ában NEM fognak egyedül elindulni olyan útvonalon, amit nem ismernek. Ha meg kísérővel mennek, akkor mindegy.

Szimpla jóindulatú hülyeség ez, és/vagy képmutatás. Az átszállási kapcsolatok bemondásánál ezerszer nagyobb szükségük lenne vezetővonalakra a fontosabb csomópontokban, pályaudvarokon, közintézményeknél, ezerszer fontosabb lenne, hogy jelölve legyen a járdán az ajtók helye (és ténylegesen ott is álljon meg a busz), ill. ezerszer fontosabb lenne, hogy legyen VALAMILYEN bemondás azokon a külvárosi járatokon is, ahol elszabotálják a sofőrök.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.01. 16:36:25

RE: Luigi

Az biztos, hogy pontosságot, korrektséget, szervezettséget tanulhatunk tőlük, de néha azért úgy érzem, ha ebbe az irányba halad a világ, akkor egy váratlan áramszünet következtében száz év múlva kihal az emberiség. :-)

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.01. 16:40:00

RE: Kakaduo1

"Ki volt az az állat, aki lecserélte a 7-es buszokon a bemondást??? Az új hang olyan okádék, hogy a gyomrom forog, ha hallom. "

Nem cserélte ki senki, csak jött az ősz, a hideg, a megfázás, és jól berekedt a néni :-))

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.01. 16:51:06

Végigolvasva a kommenteket ismét csak az látszik, hogy sokan vagyunk, sokfélék.

Van akinek tetszik a BKV szignál, van aki okád tőle. Van akit nem zavar a sok monoton (néha fülsértő) duma, van akit igen.

De ugyanez megfigyelhető az élet más területein is, van aki egész nap rádiót hallgat, van aki a csendet szereti, van aki válaszol az utcán a közvéleménykutatóknak, van aki elhajtja őket, van aki szeret poénos e-mail-eket kapni, van aki lendületből törli. Így kerek a világ.

Viszont ha már ténylegesen a fogyatékkal élők, öregek, egyéb módon korlátozottak érdekében akarunk valami jót tenni, akkor kérdezzük meg időnként őket is, hogy mire lenne leginkább szükségük. A meglévő szűkös erőforrásokkal nem ártana okosan gazdálkodni. Ráadásul néha egy szimpla kiragasztott utastájékoztató vagy egy műanyagtábla sokkal hasznosabb, mint egy százszor/ezerszer annyiba kerülő csilivili készülék.

bugger · http://buggersbugging.blogspot.com/ 2007.11.01. 17:14:20

A bemondás, átszállások igenis jók, ha egyfelől nem szakad be a dobhártyám, másfelől nem hibásak, mert BKV ügyel ugye arra, hogy mindkettő bekövetkezzen. Átszállást oda mond be, ahol nincs, oda nem mond be ugyanannak, ahol tényleg van... A megálló nevét meg igenis minimum tessék bemondani. Érdekes, én tudok tőle zenét hallgatni, gondolkodni... A térképes ötlet meg haláli, jó lenne, de nem arra, hogy átszállások bemondását helyettesítse. Minden lehetséges állomáson talán szálljak le? Mert a buszból bajosan látni, estefelé, esőben, stb meg még jobb a helyzet!

zsivágó 2007.11.01. 17:25:28

A prágai rendszer jó szerintem, kitaláltak egy rendszert, és működik. Minden megállóban kint van egy térkép, az ember tudja hol van, mert azt is kiírják, hogy melyik metró megállóban van, kivűl, nem csak miután lement. Ráadásul én pl egy nap utazás után kívülről fújtam a szöveget, hamar rájöttem, hogy mi mit jelent, pedig nem tudok csehül. A megállókban azt írják ki, mikor lesz ott a villamos, és a következő megállókba mikor ér, ráadásul minden jármű pontosan közlekedik. Az egy dolog, hogy a hangzó utastájékoztatást nem értik nálunk a külföldiek, de valószínűleg a megállókba kihelyzett papírokat sem. Hozzá kell adni a menetidőt, számolgatni kell, ráadásul számolja ki valaki gyorsan hogy a 3-as a Mexikóiról indul, és mikor ér az Ecserihez, 41 perc alatt, jó de melyik adathoz adjam, vagy inkább vonjam ki az épp adott időből, és akkor majd.... Szal a pestiek is gondolom gyűlölik a kihelyezett táblákat. Ha már papíralapon is bonyolult és logikátlan a tájékoztatás a hangzó tájékoztató hogyan lehetne normálisabb? Arról nem is beszélve, hogy a külvárosi járatokon soha sem alkalmazzák. Visszatérve a 3as villamoshoz, ott se kijelző, csak a táblák a megállóba, meg a hang. Azt meg a vezetők egyszerűen csak nem hátszák be, max a metróátszállási lehetőségeknél. És nem bezélve a buszsorfőrökről, amikor beolvassák milyen megálló következik. Évente 2szer fordul elő, hogy ha van is egyáltalán ilyen, akkor megértem.

Snake 2007.11.01. 17:27:26

"az új 47-49V-es volvok ha jól tudom nem bkv buszok"És még csak nem is újak.A körlámpások(Volvo 7000A)genfiek+2 athéni(az athéni kocsikon nincs lengő,azaz kifelé nyíló ajtó),a kockalámpások(Volvo 5000A) pedig malmöi kocsik voltak.

Cigiző · http://cigi.blog.hu/ 2007.11.01. 17:49:29

de hová tünt Kiricsi CsilliVilli Karola?

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.01. 18:01:25

RE: Snake

És mit kereshet rajtuk szláv nyelvű (szlovák?) piros LED-es kijelző?

A legmókásabb azonban nem is a mindenféle 47-49v, hanem a 7-esen a sárga (!!) busz (a sofőr elé van kirakva egy 7-es tábla, csak onnét lehet tudni, hogy egyáltalán BKV). Közelebbről még nem tudtam szemrevételezni, hogy kifiaborja lehet.

Snake 2007.11.01. 18:43:42

A kijelző lengyel nyelvű.Hogy miért,nem tudom.Az említett sárga busz teszten van
Típusa: Credo BN18 (csuklós,7-es busz)
Credo BN12 (szóló,276E)
Győrben gyártják,nem rossz buszok,én napi kapcsolatban vagyok velük itt Tatabányán.
A BKV-s tesztpéldányok a Kisalföld volánhoz mennek majd,azért sárgák.

czicz 2007.11.01. 19:23:04

Az hagyján, hogy a BKV az egyik utolsó szocialista nagyvállalat, még. A baj, hogy nem is nagyon akar más lenni. November van, a Combinókat hűtik, az ember nyakába dől a hideg levegő. Ők nem veszik észre vajon ? Már a Combinók is balkanizálódnak, a tisztaságuk, takarításuk nem a régi, nem az elvárható. Sajátos magyar nyelven beszél minden hang, majd minden közlekedési eszközön. Életveszélyes az " ... átszállhatnak a ... számú villamosraaa, a ... számú tralibuszraaa és a kettes metróraaa. " megoldások. Ezt a hetes buszon hallani. Csak gratulálni tudok, sikerült egy olyan női hangot produkálniuk, gondolom nem kevés erőfeszítéssel, akit lehetetlenség hallgatni, kifejezetten idegesítő. A nő beszélni, artikulálni nem tud, végigsusogja a megállókat, látszólag nagy nehézségek árán, közben mélyeket és sokat sóhajtozik, minden mondata komoly megpróbáltatás. Nemcsak neki lehet az, nekünk is. És gondolom szentül meg van győződve róla, hogy szépen beszél magyarul. Hallgathatatlan ! Hogyan lehet egy ilyen hangot alkalmazni ?

czicz 2007.11.01. 19:35:14

A remény hal meg utoljára, talán a vállalatnál is olvassa valaki ezeket a sorokat.
Elképesztő, hogy milyen állapotban állnak ki járművek forgalomba, nap mint nap, hónapról hónapra. Mocskos, takarítatlan, vizet alig látott járművek. Mikor fogja megérteni a BKV, hogy a szilárd hulladék kiseprése nem takarítás ? Az új Volvo buszok is jobb sorsra lennének érdemesek. Vizet, mosószert azok se nagyon látnak. Ahogy szerelik a buszokat, ott szemmel láthatóan munkáskéznyomok maradnak. A hetes vonalán gyalázatosan mocskosak az új buszok, látszik, víz nem éri őket, 2-3 év és úgy fognak kinézni, mint a nagy átlag. De ugyanez a helyzet a 32-es vagy a 130-as vonalán is. Megnézném reggel, hogyan állnak ki ezek a buszok, nem egy nap alatt rakódik rá az a takarítatlanság. A régi buszokról jobb ha nem ejtek szót. Utazott valaki 191-essel ? Vagy 133-assal ? Esetleg Békásmegyeren ugyanilyen kisbusszal ? Vagy mostanában a 26-ossal ? Ezek a buszok mind gyalázatos, mocskos, takarítatlan állapotban vannak. Nem ellenőrzi senki az állagukat ? Leülni ezeken lehetetlen, büdös és takarítatlan az egész, ragadnak a kosztól, kívül belül. A buszok kiseprése még nem takarítás, és elég szomorú, hogy ezért nagy pénzeket fitet ki a BKV ellenőrizetlenül, közpénzeket, a mi pénzünket. Ugyanez a helyzet a megállók takarításával is. A baj az, hogy jó ha egyszer egy héten kiürítik a szemeteseket. Ez lenne a takarítás ? Mennyi pénzért teszik, akik ezt csinálják ?

czicz 2007.11.01. 19:43:05

Utolsó dolog: nekem egyszerűen penetráns a bkv melódiája, bár sajnos kifejezi a cég filozófiáját. Modoros és primitív melódia. Persze lehet, van akinek tetszik. Tény, a járművezetők csak vezetik, amit, ők sokkal mással nem foglalkoznak. Végigseperni a távon minél hamarabb. Aztán hogy mit mutat a kijelző, ha mutat egyáltalán, vagy milyen nyelven, az nem az ő dolguk. Figyeljünk mi, hogy kinyittassuk az ajtót, ha nem tesszük, a megállóban maradhatunk. Mogorvák a vezetők, és megérdemeljük, ha mindenkinek minden úgy jó, ahogy. Nyugaton át se vennének takarítatlan járművet műszakra, leginkább a buszokra, de a trolikra ( pl. 80-as )gondolok.

atom_hfgjghjghj 2007.11.01. 20:23:22

A legnagyobb gond sajnos nem az hogy arra milyen okosakat írkálunk ide magas ívben szarnak a döntéshozók hanem hogy még a fáradtságot sem veszik hogy elolvassák. Nem is értem hogy a VEKE hogyan tudott eredményeket elérni hisz a kedves "közszolgák" olyannyira el lehetnek foglalva a sok-sok prémium és különféle juttatások felvételével, az állásuk megtartásával továbbá annak kiötlésével hogy ismerettségükbe tartozó cégeknek vajon milyen megrendeléseket lehetne adni, hogy biztos nincs idejük olyan mihasznaságra mint a munkájuk elvégzése. Ide sem ártana valami civil kontroll, mert szemmel láthatóan a politikai vezetés itt sem értünk dolgozik.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.01. 21:21:31

"Nem is értem hogy a VEKE hogyan tudott eredményeket elérni "

Volt némi kis politikai hátszelük, emellett Demszkyéknek amúgy is meg kellett kicsit fingatni a BKV-t. Meg persze (az esetek nagy többségében) nem is mondanak hülyeségeket. Szerintem.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.01. 21:28:41

"Csak gratulálni tudok, sikerült egy olyan női hangot produkálniuk, gondolom nem kevés erőfeszítéssel, akit lehetetlenség hallgatni, kifejezetten idegesítő. "

Járhattunk volna még rosszabbul is. Csisztu pl. :-)).

Én a magam részéről a női nem nagy hódolója vagyok, de járművön szívesebben hallgatok valami mély, nyugalmat és magabiztosságot sugárzó férfihangot. Persze azt is csak mértékkel.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.01. 21:31:34

"Utolsó dolog: nekem egyszerűen penetráns a bkv melódiája, bár sajnos kifejezi a cég filozófiáját. Modoros és primitív melódia. Persze lehet, van akinek tetszik."

Olyannal még nem nagyon találkoztam; persze lehet, hogy van olyan perverz (ajánlom neki a hetes buszt, ott is a hangszórók alatti székeket).

Snake 2007.11.02. 09:06:57

Azt nem értem,hogy miért kellett átállni a női hangra.Szerintem a 3-as metrón Szalóci Palibá' hangja sokkal jobban érthető,mint a 2-esen Tarcsa Zsuzsa hangja.

f_GreGor · http://fgregor.blog.hu 2007.11.02. 20:45:49

Pont tegnap jártam a 6 villamossal és a Boráros téren csak a HÉV-et mondta be? Gondoltam én naivan, h biztos csak technikaigond... Aztán hazafelé elfelejtette a Blahán bemondani a 99-est... ekkor már gyanús volt. Szerint hülyeséget csinált a BKV... egyik legjobb dolga ez volt..

Narrátor (törölt) 2007.11.03. 21:07:23

Szerintem első dolog, hogy egyáltalán tájékoztasson a jármű, tehát járműként legalább kellene két tábla, ha már csak elektronikus kijelzőkkel szerelték föl (előre, meg oldalra egyet). Nagyon zavaró, amikor pl. fuckgyemes járművön a kijelző sem megy, műtyúkot régesrég kiiktatták, sofőr sem mondja be, te pedig szállj le az Eper utcánál pl.

Ez után jöhetne a hangos-képes utastáj. Szerintem felesleges az átszállások bemondása, elégséges, ha a közteret érthetően bemondja a tyúk. Ha valakit útnak indítasz, úgyis azt mondod, hogy "menj el a 2-es busszal a Déli pu.-ig, és ott szállj át a fekete 139-re". Különösen azért, mert pl. a Combin is mindig bemondta a Baross utcánál, hogy átszállhatnak a gyors 17-re. Miközben csak hétköznap reggel teljesít néhány menetet.

kristóf12 2007.11.04. 18:42:02

Szerintem hasznos a hangos utastáj mert bp nem kis város és ha ismeretlen helyen járok és nem tudom hogy a \"Rákoscsaba-Újtelep MÁV állomásnál\" kell leszállni csak azt hogy 76-os busszal kell menni akkor van értelme. Visszatérve az eredeti témáhosza felújított fogaskerekűkön a régi recsegés helyett minden megállóban szignál, megálló neve, átszállások, + Wultron kijelző és nem idegesítő

midrovertalt 2007.12.04. 05:03:17

Szerencsétlen külföldi, aki pl. a Parlamentet szeretné megvizslatni, honnan a jó büdös francból fogja tudni a kombínóból a Jászain, hogy egy köpésre van az említett látványosság?
BKV ismét nagyot alkotott, gratulálok!

Traffic Fan 2008.05.03. 17:32:19

Az a baj, hogy a BKV-nak egyáltalán nicsen egy egységes, kiforrott és kidolgozott koncepciója utastájékoztatás szempontjából sem.
Miért van az, hogy a cég csak kísérletezik a hangos utastájékoztatással egy 2 milliós városban a XXI.században?
Még eldönteni sem képesek, hogy férfit vagy nőt hallgassunk?
Most bemondjuk az álszállási kapcsolatokat vagy sem?
Esetleg egy köztes megoldást válasszunk és csak a metrókat meg a HÉV-et közöljük?
Nevetségesek és az egész kommunikációjuk, gagyi úgy, ahogy van, mert fogalmuk sincs mi a stratégiájuk.
A recept pedig egyszerű:
Igen, hangos utastájékoztatás minden járművön!
Miért?
Mert a SZOLGÁLTATÁSHOZ, szervesen hozzátartozik, ALAP!
Válasszunk egy normális, kedves női hangot, aki nem oktat ki, nem fellengzős stílusban beszél. Nem makog, sóhajt és megszül a megállók bemondásának óriási súlya alatt...
Igen, eldöntöttük a "hangot", akkor ragaszkodjunk hozzá mindig!
(Olyan idétlen és nem egységes, hogy a 60-as, 86-os buszon egy mély férfi tájékoztat, felszállva a 4-es, 6-os villamosra már nő, de ha lemegyek a metróba akkor megint férfi és ha átszállok a trolira akkor hol férfi, hol nő...)
Ez olyan mintha a buszra 300 Ft lenne a jegy, a villamosra 250 Ft, a metróra 320 Ft... Ja, hogy az árak egységesek!
Akkor a tájékoztatás, miért nem???
Igen, ahhoz, hogy teljeskörű legyen a tájékoztatás be kell mondani az összes átszállási lehetőséget!
Igen, vannak akiket "zavar", de ezek az emberek tegyenek egy kis rendet a gondolkozásmódjukban és felejtsék el az önzést.
Csak egyszer mozduljanak ki egy nagyobb városba Magyarországon vagy a világ bármelyik nagyobb városába, metropoliszába...
sokat segít és nagyon hasznos a hangos utastájékoztatás!
Mert most az a helyzet, hogy a Nyugatinál csak a 3-mas metróra szállhatunk át, a Blahánál meg csak a 2-es metróra.
Semmilyen más járműnek nincs ott megállója a hangos szerint...
Miért adnak félinformációt???
Viszont a 86-oson már minden járművet hallhatunk...de említhetném a 151-est is.
Viszont a metróban ismét semmi (!)
Tiszta összevisszaság!
Bécsben még a metróban is bemondja ugyanaz a férfihang az összes létező átszállást, még az utolsó külvárosi járaton is. Nagyon sok ember él ott, többféle náció mint Budapesten, még se lázadoznak. Meghallgatják,-nap, mint nap, mert tudják ez hozzátartozik a szolgáltatáshoz!
A legjobb megoldás tehát az egységes, érthető, minden átszállási lehetőséget felsoroló utastájékoztatás!

süti beállítások módosítása