A típus története iránt érdeklődők kiváló összefoglalót olvashatnak a témában a villamosok.hu-n. A kocsik kivonását már több éve tervezi a Wiener Linien, villamosbarát körök 2004 óta rendszeresen "riogatják" egymást a típus kivonásának "rémhíreivel", ennek ellenére 5-10 kocsi mindeddig üzemben volt, az utolsó években nagyrészt a 62-es viszonylaton szolgáltak, de idén feltűntek a 9-es és a 10-es vonalakon is. A kocsik üzemben tartásának több oka is volt: egyrészt kocsiknak még nem volt esedékes főműhelyi látogatás, másrészt az E1-es utódtípusból jelentős mennyiségű járművet selejteztek. Jelenleg Krakkóban 35, Miskolcon 19, a romániai Craiovában 9, míg Grazban 3 E1-es üzemel; Krakkó és Miskolc a típushoz tartozó c3-as típusjelű pótkocsikat is vásárolt a motorkocsikhoz. Érdekességképp' megemlítendő, hogy a Craiovában szolgáló kocsik 2001 és 2004 között Rotterdamban közlekedtek, így a román városba már "third-hand" járművekként kerültek. De térjünk vissza az E típushoz, belőlük is került külföldre: Szarajevó vett át ilyen járműveket. Ezek üzembe helyezése a bosnyák fővárosban korántsem volt olyan gördülékeny, mint az E1-eseké a másutt. A kocsik nagyobbik része a járműtelepen áll, az időközben szintén leállított ex-bécsi C1+c1-es szerelvényekkel egyetemben. Bár elvben a most leállított kocsik is Szarajevóba kerülnének, a típus sorsa egyelőre meglehetősen bizonytalan.
November elsején állítják forgalomba az A1-es típus első járműveit: akiknek a típusjelzés semmit mondó lenne, a rövid ULF új verziójáról van szó. Mint ismeretes a Wiener Linien 1998 és 2005 között 51 rövid "A" és 101 hosszú "B" ULF-ot vásárolt. A villamosok neve a nagyon alacsony (19 cm) padlószintre utal: "Ultra Low Floor". Bár a kocsik sem az utazóközönség körében, sem szakmai körökben nem arattak osztatlan sikert, a közlekedési cég 2004-ben újabb járművek beszerzése mellett döntött: az elkövetkezendő években 80 rövid és 70 hosszú második generációs ULF fog forgalomba állni Bécsben (A1 és B1 típusjelzéssel) . A szerelvények a Siemens égisze alatt készülnek Ausztriában. Bár az eredeti combinok leszereplése után a Siemens megpróbálta más városoknak is eladni a típust, sehol sem rendeltek belőle, pedig járt bemutatókocsi Berlinben, Münchenben és Grazban is. A típust sokat kritizálják többek között a rossz futása, bonyolult konstrukciója és a szűk belső tere miatt. A második generációs kocsik nem sokban változtak az "elsősökhöz" képest, az utasoknak elsősorban az tűnhet fel, hogy a belső teret piros műanyag-ülésekkel látták el, az új sárga kapaszkodók a gyengén látók közlekedését hivatottak segíteni; az új járműveket légkondicionáló-berendezésekkel látták el. Míg a belső tér új elrendezése nem fog osztatlan sikert aratni (az utasok megismerkedhettek az új ülésekkel és színvilággal a szintén új "V" típusú metrószerelvényeken, illetve néhány régebbi ULF-ot is általakítottak így) addig a klímának valószínűleg a többség örülni fog. Az ULF-okon is nyaranta nagyon meleg tud lenni, a kisméretű ablakok itt is megtesztik a hatásukat: hogy ott ebből miért nem lett nagy botrány? Talán azért, mert az E2-es típuson még az ULF-nál is melegebb tud lenni? Ki tudja... A járművek forgalomba állításával a Wiener Linien-nek kb. 300 teljesen alacsonypadlós villamosa lesz: ez a leendő közúti vasúti járműállomány kb. kétharmadát teszi ki, a cég számításai szerint néhány éven belül a város összes vonalára jut majd alacsonypadlós jármű; ezt még 2010-ben sem fogja tudni sok igazán nagy hálózattal rendelkező város elmondani magáról. A bécsi villamosközlekedés jövője azonban korántsem ennyire fényes: az utasforgalmi szempontból egyre kevésbé indokolható metróépítések kapcsán villamos-vonalak szűnnek meg a városban, míg tavaly a 25-östől búcsúztak a villamosközlekedés barátai, jövőre a 21-es villamos szűnik meg, annak ellenére, hogy a Gazdaságtudományi Egyetem új épülettömbje igényelné a színvonalas felszíni közlekedési kapcsolatot, melyet némi építkezés után a jelenlegi vonal részleges megtartása mellett könnyedén létre lehetne hozni.
A képek forrása: www.eisenbahn-bilder.com
- mk -
Utolsó kommentek