A Siemens eredeti Combinói (azért írom, hogy "erdeti", hogy jelezzem, nem azokról van szó, amelyek nálunk a Nagykörúton furikáznak; az ti. a "Combino Plus") körüli műszaki problémák és egyéb tényezők miatt úgy tűnik, hogy a svájci Stadler lassan lenyomja a többi, hagyományos villamosgyártót az európai piacon. Most éppen a Nürnberg számára épített "Variobahn" első példánya készülődik elfele:
http://www.nahverkehr-franken.de/strassenbahn/img/variobahn3/gtv6_3.jpg
Ennél is érdekesebb viszont, hogy a cég Grazban is megnyerte az ottani tendert, a Bombardier és a Siemens nagy megdöbbenésére (különösen, hogy utóbbinak járműfejlesztő telephelye is van a városban).
Namármost ezzel egy lehetséges gond van: hogy a Stadler tulajdonképpen még nem gyártott villamost. Illetve Variobahnt biztosan nem. Ezt a típust ugyanis az Asea Brown Boveri (ABB) és a Henschel tervezte, még a kilencvenes évek elején. Ezek a cégek aztán beleolvadtak az ADtranz nevű konszernbe, melyet kicsivel később megvásárolt a kanadai Bombardier. Ez utóbbi komoly óriáscég lett, ami felborította volna a piacot, ezért a "kartellügyi hatóságok" úgy döntöttek, hogy a cégnek gyártmányainak egy részét le kell adnia. Így került az akkor épp kicsit mostohagyereknek számító Variobahn (a Bombardiernek több más futó típusa is volt, melyeket jobban futtattak) a városi vasutak terén akkoriban még senkinek se számító svájci Stadlerhez, mely inkább a kis sorozatú speciális vasúti járművek gyártásáról volt ismert.
És aki aztán most mindezt elboltolta Nürnbergnek, a Bochum-Gelsenkirchen-i villamosüzemnek (BOGESTRA), Münchennek és legújabban Graznak is. Szóval most fog a közmondásos majom a vízbe ugrani, ugyanis nemsokára gyakorlatban is ki lesznek próbálva a svájci cég Variobahnjai - melyeket egyelőre egyébként Berlin mellett, Pankow-ban építenek. Gondolom sokan reménykednek benne, hogy ezek jobb minőségűek lesznek, mint a még az ADtranz által készített, részben helyben szerelt helsinkii Variobahnok, melyek rendelkezésre állása néhány év után még mindig olyan rossz volt (a negyven kocsiból náha csak 15-20 közlekedett!), hogy a pótlásukra negyven éves tujákat szereztek be, és majdnem visszaadták őket a gyártónak. A visszaadás egy új szervízszerződés és némi szanálás után elmaradt, a többi város pedig feszülten várja a villamosait.
Egyébként úgy másfél éve szokás volt hangoztatni, hogy senki nem vásárol prototípus és előélet nélkül villamost. Nos, ez azért nem így van: a Combino-mizéria egyik alanya, Basel például úgy rendelt a Stadler "Tango" fantázianevű villamosaiból, hogy az létezett volna. Ami annál is érdekesebb, mivel a jelek szerint a Tango nem egyetlen villamostípus: ugyanezzel a névvel illetnek ugyanis alacsonypadlós és magaspadlós járművet is. Utóbbiból a Bochum és Gelsenkirchen számára (igen, megint ugyanők: vesznek alacsonypadlós Stadlert is (Variobahn) és magasat is (Tango)) tervezett szintén szállítás előtt/alatt áll.
Utolsó kommentek