Bécs
Július elején forgalomba álltak a B1-es típus első példányai: a hosszú ULF-ok új generációjának első szerelvényei a hernalsi flotta tagjaiként a 43-as vonalon debütáltak. A típusból a kövektező néhány éveben összesen 70 példányt gyártanak a Siemens bécsi üzemében.
Az első B1-esek egyike a 43-as viszonylaton (Forrás: FPDWL)
Idén eltűnnek az utolsó elsőszériás E1-es kocsik a császárvárosból. Az 1966 és 1969 között gyártott villamosokkal jövőre valószínűleg már csak közép- és keleteurópai üzemekben találkozhatunk (Miskolcon is ilyenek járnak) Az eredetileg leszállított 350 járműből mára már kevesebb, mint 200 maradt állományban, többségében olyanok, melyeket már a 70-es években gyártottak. Ezek a járművek azonban még évekig közlekednek Bécs utcáin.
Járműparkfrissítésről érkeznek hírek a Wiener Lokalbahnen háza tájáról is: az ősz folyamán újabb hat járművel bővül az alacsonypadlós flotta, így összesen már tizenhat akadálymentes jármű fog közlekedni a Bécs és Baden közötti elővárosi villamosvonalon. Az új járműveket részben szolgáltatásbővítésre fordítják, elképzelhető azonban, hogy a régi garnitúrák egy-két öregebb példányát is kiselejtezik.
Linz
Linzben gőzerővel folyik a 3-as villamos meghosszabbításának építése a Harter Plateaura. A látványos alagútfúrási munkák jól haladnak, a tárlókocsiszín építése is megkezdődött.
Épül a 3-as villamos alagútja (Forrás: BahnLinz-Forum)
A május végén megnyitott felújított Pöstlingbergbahn nagyon népszerűnek mutatkozik, a három új jármű és a harmincperces követés elégtelennek bizonyult, az immáron a város főteréről induló szerelvényeket rendre megtöltik az utazni szándékozók, még a különleges díjszabás és a kezdeti hosszú üzemzavarok ellenére is. Ősszel ugyan megérkezik három, az új üzemhez átalakított régi kocsi, így a várva várt sűrítésre is sor kerül, a linziek azonban ezúttal biztosra akarnak menni: rendeltek egy negyedik új járművet a Bombardiertől, melyet a tervek szerint jövőre szállítanak le. Mindeközben úgy tűnik, a 23 villamost, melyeket Linz a következő években vásárol (a hálózatbővítések kocsiigényének fedezésére és a maradék magaspadlós jármű lecserélésére) is a Bombardier fogja gyártani: ezek azonban mind külcsínyben, mind beltartalomban el fognak valamelyest térni a Linzben jelenleg futó társaiktól, a város villamosai nem lesznek tehát teljesen egyhangúak.
Innsbruck
Tirol fővárosában teljesen átvették a hatalmat az alacsonypadlós járművek: miután május elején eltűntek a magaspadlós kocsik a belvárosi hálózatról, júliusban az Iglsbe vezető hegyi villamost (6-os) és a Stubaitalbahnt is átállították alacsonypadlós üzeműre. A “városi” kocsik utolsó példányait Lodz városa vette meg, a Stubaitalbahn járműveinek új tulajdonosának kiléte (amennyiben lesz rájuk vevő) még nem ismert. Megjegyzendő, hogy az Innsbrucki állomány nagy része nem Ausztriában kezdte a pályafutását, a németországi Bielefeld és Hagen városából származnak, így most harmadik hazájukba kerülnek.
Irány Lodz: az 52-es motorkocsi úton harmadik hazájába (Forrás: strassenbahn.tk)
A városba egyébként folyamatosan érkeznek az új alacsonypadlós járművek, napjainkban már több alacsonypadlós kocsija van az IVB-nek, mint amennyi a napi üzem fenntartásához szükséges: elkezdődött ugyanis annak a tíz kocsinak is a leszállítása, mely Innsbruck első új villamosvonalára vásárolt a város. A nyugati irányú bővítés azonban - a sok politikai hercehurca miatt - legkorábban 2010 őszén nyílhat meg. A vonal része annak a nagyívű projektnek, mely a villamost kelet-nyugati irányban vezetné végig a városon :a két végpont Völs és Hall in Tirol településeken lenne.
Graz
Stájerország központjában az elmúlt hónapok viszonylag eseménytelenül teltek: a város a 45 Stadler villamos fogadását készíti elő (az első kocsi gyártása idén megkezdődik). Érdekességként megemlítendő, hogy a németországi Mainz 9 villamossal csatlakozott a grazi tenderhez, így ott is a svájci gyártó villamosai fognak közlekedni a jövőben.
-mk-
Utolsó kommentek