Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

2009.07.17. 17:36 Stadtbahn

Kishírek Ausztriából

Bécs

Július elején forgalomba álltak a B1-es típus első példányai: a hosszú ULF-ok új generációjának első szerelvényei a hernalsi flotta tagjaiként a 43-as vonalon debütáltak. A típusból a kövektező néhány éveben összesen 70 példányt gyártanak a Siemens bécsi üzemében.

Az első B1-esek egyike a 43-as viszonylaton (Forrás: FPDWL)

Idén eltűnnek az utolsó elsőszériás E1-es kocsik a császárvárosból. Az 1966 és 1969 között gyártott villamosokkal jövőre valószínűleg már csak közép- és keleteurópai üzemekben találkozhatunk (Miskolcon is ilyenek járnak) Az eredetileg leszállított 350 járműből mára már kevesebb, mint 200 maradt állományban, többségében olyanok, melyeket már a 70-es években gyártottak. Ezek a járművek azonban még évekig közlekednek Bécs utcáin.

Járműparkfrissítésről érkeznek hírek a Wiener Lokalbahnen háza tájáról is: az ősz folyamán újabb hat járművel bővül az alacsonypadlós flotta, így összesen már tizenhat akadálymentes jármű fog közlekedni a Bécs és Baden közötti elővárosi villamosvonalon. Az új járműveket részben szolgáltatásbővítésre fordítják, elképzelhető azonban, hogy a régi garnitúrák egy-két öregebb példányát is kiselejtezik.

Linz

Linzben gőzerővel folyik a 3-as villamos meghosszabbításának építése a Harter Plateaura. A látványos alagútfúrási munkák jól haladnak, a tárlókocsiszín építése is megkezdődött.

Épül a 3-as villamos alagútja (Forrás: BahnLinz-Forum)

A május végén megnyitott felújított Pöstlingbergbahn nagyon népszerűnek mutatkozik, a három új jármű és a harmincperces követés elégtelennek bizonyult, az immáron a város főteréről induló szerelvényeket rendre megtöltik az utazni szándékozók, még a különleges díjszabás és a kezdeti hosszú üzemzavarok ellenére is. Ősszel ugyan megérkezik három, az új üzemhez átalakított régi kocsi, így a várva várt sűrítésre is sor kerül, a linziek azonban ezúttal biztosra akarnak menni: rendeltek egy negyedik új járművet a Bombardiertől, melyet a tervek szerint jövőre szállítanak le. Mindeközben úgy tűnik, a 23 villamost, melyeket Linz a következő években vásárol (a hálózatbővítések kocsiigényének fedezésére és a maradék magaspadlós jármű lecserélésére) is a Bombardier fogja gyártani: ezek azonban mind külcsínyben, mind beltartalomban el fognak valamelyest térni a Linzben jelenleg futó társaiktól, a város villamosai nem lesznek tehát teljesen egyhangúak.

Innsbruck

Tirol fővárosában teljesen átvették a hatalmat az alacsonypadlós járművek: miután május elején eltűntek a magaspadlós kocsik a belvárosi hálózatról, júliusban az Iglsbe vezető hegyi villamost (6-os) és a Stubaitalbahnt is átállították alacsonypadlós üzeműre. A “városi” kocsik utolsó példányait Lodz városa vette meg, a Stubaitalbahn járműveinek új tulajdonosának kiléte (amennyiben lesz rájuk vevő) még nem ismert. Megjegyzendő, hogy az Innsbrucki állomány nagy része nem Ausztriában kezdte a pályafutását, a németországi Bielefeld és Hagen városából származnak, így most harmadik hazájukba kerülnek.

Irány Lodz: az 52-es motorkocsi úton harmadik hazájába (Forrás: strassenbahn.tk)

A városba egyébként folyamatosan érkeznek az új alacsonypadlós járművek, napjainkban már több alacsonypadlós kocsija van az IVB-nek, mint amennyi a napi üzem fenntartásához szükséges: elkezdődött ugyanis annak a tíz kocsinak is a leszállítása, mely Innsbruck első új villamosvonalára vásárolt a város. A nyugati irányú bővítés azonban - a sok politikai hercehurca miatt - legkorábban 2010 őszén nyílhat meg. A vonal része annak a nagyívű projektnek, mely a villamost kelet-nyugati irányban vezetné végig a városon :a két végpont Völs és Hall in Tirol településeken lenne.

 Graz

Stájerország központjában az elmúlt hónapok viszonylag eseménytelenül teltek: a város a 45 Stadler villamos fogadását készíti elő (az első kocsi gyártása idén megkezdődik). Érdekességként megemlítendő, hogy a németországi Mainz 9 villamossal csatlakozott a grazi tenderhez, így ott is a svájci gyártó villamosai fognak közlekedni a jövőben.

-mk-

7 komment

Címkék: ausztria bécs fejlesztés villamos innsbruck graz linz járműbeszerzés


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr61251371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jazzcool 2009.07.17. 22:11:28

klassz összefoglaló!

mennyibe kerül az új linzi hegyi villamos darabja?

Stadtbahn 2009.07.17. 22:21:09

@jazzcool: 4,6 millió Euro. Meglehetősen borsos.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.07.18. 11:36:05

Én azt hittem, hogy Linzben a főpályaudvari alagúttal befejzék a föld alatti munkákat. Eszerint mégsem. Jó tudni. Köszi az összefoglalót.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.07.19. 17:26:51

tudsz valamit arról, hogy az új linzi alagutas vonal költsége, és előrebecsült utasszáma hogy alakul?

spag · http://railzone.nl 2009.07.19. 19:03:12

Nekem pedig az lenne a kérdésem, van-e arra remény, hogy a Pöstlingbergbahn közvetlenül a Hbf-ig járjon, vagy van ennek valami technikai akadálya? Enélkül (és a külön díjszabással) turistavillamos marad csak.

Stadtbahn 2009.07.19. 22:48:35

@mestska: 150 millió Euró, napi becsült 15000 utas. (Ezek az adatok az első szakasz kiépítésére vonatkoznak, tehát arra, ami most épül)

@spag: Jó kérdés, de én őszintén szólva nem reménykedem ebben: a politikai nyilatkozatok alapján sok vezető nincs tisztában a vasút funkciójával. A legnagyobb akadály szerintem az, hogy nem biztos hogy lenne elég kocsi a hosszabbítás fedezéséhez, így is úgy tűnik, alábecsülték az utasszámot. Ami még kérdés lehet, hogy vajon a régi-új kocsik közlekedhetnek-e az alagútban illetve, hogy a hurokvágány, ahol most a 3-as fordul, az egyben a meghosszabbított vonal kiindulási pontja is lesz, nem tudom, hogy beférnének-e oda a PBB végállomásozó kocsijai (bár ezek ugye rövid járgányok...) Ezen kívül még felmerül az is, hogy a belvárosi rész az egész hálózat legfrekventáltabb szakasza, ha a kis kocsik nem közvetlenül a normál villamosok után mennének el, garantált lenne a tömegnyomor (persze, nem lenne muszáj felszállni, de szerintem a botrány ilyen esetekben szinte garantálható...)

spag · http://railzone.nl 2009.07.24. 08:06:31

@Stadtbahn: Igazad van, hogy ha rövidebb kocsik szállnak be a fő gerincvonalba, akkor akkor is utaspanasz lesz, ha különben megvárhattak volna egy nagyobb kapacitású kocsit egy perccel később.

De tényleg akkora a különbség a két kocsi kapacitásában? A hegyi kocsi is duplacsuklós. Pl. utolsó kép:
balint.cyberhungary.net/hirek/hir09013.htm
süti beállítások módosítása