Amikor először láttam a stuttgarti tömegközlekedést, úgy foglaltam össze élményeimet, hogy ha ők irányítanák a BKV-t, akkor villamos járna a Sváb- és a Gellért-hegyre is. Másfél órával később mindezt ki kellett azzal egészítenem, hogy a svábhegyi villamosról a Normafánál át lehetne szállni a kettes metróra...
Minden közlekedési rendszerben, amit kipróbál az ember, van valami, ami nagyon bejön, amit át lehetne venni belőle itthoni bevezetés céljára. Néhánynál persze az is látszik, hogy az átvétel csak álmodozás szintjén történhet meg, ennek ellenére nagyon jól esik ez az álmodozás.
Stuttgart szerény nyomott véleményem szerint a második csoportba tartozik, ugyanis itt bármerre nézünk, minden nagyon jól működik - de emiatt persze egyúttal minden nagyon drága (a napijegy kivételével). Nem akármilyen városról beszélünk, hiszen itt van a Daimler-Benz, a Maybach és a Porsche központja - valamiért azonban mégsem a közösségi közlekedés elsorvasztását választották az egyéni közlekedés (miszerint autók) javára, hanem inkább létrehozták a tömegközlekedési eszközök SL600-asát. De komolyan, ilyen nagyvonalú kötöttpályás városi közlekedést én még sehol nem láttam! A villamosok helyét Stadtbahnnak nevezett villamos-metró keverékek vették át - ilyesmi persze majd' minden nagyobb nyugatnémet városban van, de azokkal (pl. Hannover, Köln, Essen) ellentétben ez a rendszer be is lett fejezve.
Beszteroidozott villamos: a stuttgarti Stadtbahn
Persze ha tíz évvel később kezdenek neki a villamos upgrade-elésének, valószínűleg másfelé indultak volna; és az sem elhanyagolható, hogy nekik volt pénzük ilyen drága rendszert kiépíteni, de akkor is figyelemreméltó, hogy ilyen autógyárak otthonában, mellesleg tartományi fővárosban az utazások egyharmadát tömegközlekedési eszközökön teszik meg (forrás: egy német tanulmány - ha valaki pontosabbat tud, szóljon - összehasonlításképpen a legtöbb német nagyvárosban a húsz százalék körüli érték már jónak számít).
Visszatérve a címben található megállapításhoz: a villamosok "stadtbahn-osítása" 1985-ben kezdett gyümölcsöt hozni (több évnyi tervezés után), és 2007 végén zárult le. Az utolsó menetrend szerinti villamos december nyolcadikának kora délutánján csattogott (budapesti mértékkel nézve persze nem volt ez olyan nagyon csattogás) végig az utolsó klasszikus villamosvonalon, azóta ott is a metrószerű megjelenésű Stadtbahn-ok járnak. Ezen az eseményen természetesen nekem is ott kellett lennem:
Meghalt a villamos, éljen a Stadtbahn!
Búcsú az utolsó hagyományos stuttgarti villamosvonaltól
Későbbiekben majd foglalkozni fogok magával a Stadtbahnnal is, de a hetet indítsuk inkább egy kis villamosozással!
Utolsó kommentek