Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

2008.08.31. 20:02 Stadtbahn

A budapesti viszonylathálózat átalakítása I. - Az új rendszer

Nagy változások elé néz a budapesti tömegközlekedés. Számos járat útvonala módosul, számjelzése megváltozik. Az első ránézésre gigantikus káosznak tűnő átszervezések mögött azonban sok egyeztetés, lobbizás és szakmai munka húzódik meg. Emlékezhetünk még a budapesti városvezetés néhány politikusának ama - a valóságtól talán kicsit elrugaszkodott - ötletére, mely szerint egy 6 milliárd forintos megtakarítási csomag keretében szétnyírbálták volna a BKV-hálózatot. Az első paraméterkönyv-tervezettől hónapok alatt (hathatós civil segítséggel, politikai, szakmai és egyéb nyomásgyakorlással) eljutottak egy olyan végleges verzióhoz, mely a minden áron való spórolás helyett a hálózat fejlesztését is szem előtt tartja. Az intézkedéscsomag két lépcsőben, 2008. augusztus 21-én és szeptember 6-án lépett/lép életbe. Az első ütem bevezetése ezen sorok írásakor már megtörtént; az átállás ugyan nagy káoszt nem okozott, de utastájékoztatás terén azért hagyott maga után némi kívánnivalót. A 7-es autóbuszcsalád esetében például a régi és az új jelzések keveredése okozott némi zavart az utasok körében, ami megelőzhető lett volna... De lássuk, mit is tartogat számunkra a paraméterkönyv:

Számtalan autóbuszviszonylat útvonala megváltozott, néhány rövidebbet pedig összekötöttek más vonalakkal, így hosszú, városrészeket átszelő járatok jöttek létre. Ilyen a "hosszú 5-ös" (Pasaréti tér - Rákospalota, Kossuth utca), vagy a 148-as (Kőbánya-Kispest - Soroksári Rév) jelzésű járat. Az ilyen viszonylatokkal átszállásmentesen el lehet jutni a "város másik végébe", azonban rendszerint ezek a járatok zavarérzékenyebbek rövidebb társaiknál (tehát ha dugó van az Erzsébet hídon, azt Rákospalotán is közvetlenül fogják érezni). A hosszú viszonylatoknak köszönhetően az eddigi vonalak összes megállójából közvetlenül juthatunk el újabb potenciális utazási célpontokhoz. (pédául  a pasarétiek átszállás nélkül érhetik el az Astoriát, a Blaha Lujza teret vagy a Keleti Pályaudvart) Vannak viszonylatok, amiket (többek között zavarérzékenységük miatt) csak hétvégén fognak összekötve közlekedtetni (pl. 9+(20)6 = 109-es, avagy a 15+133 = 115-ös járat). Egyes térségeknek, városrészeknek teljesen átszervezik a közlekedését, mert a 20-30 évvel ezelőtt kialakult, azóta csak toldozgatott-foldozgatott struktúra már nem tudta kielégíteni az utazási igényeket. Ennek lehetünk szemtanúi például Budafokon vagy Rákoskeresztúron is. Az intézkedésekkel javul a városrészek központjainak, illetve a gyorsvasúti megállóhelyek, metróállomások elérhetősége, az esetek nagy részében már átszállás nélkül lehet őket megközelíteni. A hasonló útvonalakon közlekedő viszonylatok menetrendjeit összehangolják. Egyes járatok olyan területeket is feltárnak majd, ahol eddig nem közlekedett közforgalmú autóbusz: ilyen helyek egyaránt akadnak a külvárosokban (251-es busz), de a belsőbb területeken is (pl. 212-es új útvonala a XII. kerületben.)

Megváltozik az alacsonypadlós autóbuszok közlekedtetése: a meglévő (sajnos meglehetősen csekélyke) állományt megpróbálják úgy beosztani, hogy a lehető legnagyobb terület ellátható legyen vele, ne csak egyes vonalak (sajnos ezen járművek üzemkészsége miatt nem biztos, hogy mindig tartható lesz az alacsony padlószíntű járművek menetrendje). Az intézkedés kapcsán az eddiginél több helyen fognak feltűnni az alvállalkozók járművei is, például a Localo néven elhíresült autóbuszok (vagy inkább guruló lépcsőházak) már a belvárosban is megjelennek majd ("hosszú" 5-ös viszonylat). A járművek elosztása férőhelyek tekintetében is megváltozik: kisebb fogalmú viszonylatokon kéttengelyű autóbuszok közlekednek csuklós járművek helyett, a 14-es villamos hétvégenként csak két kocsival jár. Ezek - bár elsőre apróságoknak tűnhetnek - megtakarításokat eredményezhetnek.

Összességében a cég kb. 1 milliárd forintos költségcsökkentést remél az átszervezések eredményeképpen. Az ilyen átállás ugyan sosem problémamentes, de remélhetőleg októberre már az utasok és a cég dolgozói is hozzászoknak az új rendszerhez.

-mk-

9 komment

Címkék: budapest közlekedés bkv 2008 átszervezés paraméterkönyv viszonylatszámozás


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr66629484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

isti77 2008.09.01. 21:18:27

Ahogy látom, még senki nem szólt hozzá a cikkhez, nekem lenne néhány észrevételem:
A vonalmeghosszabbítások elméletileg nagyon ésszerűnek tűnnek, de kinek a fejéből pattant ki, hogy Rákospalotát éppen Pasaréttel kell összekötni? Miért nem Óbudával, vagy Kelenfölddel, ha már... vagy ha már II. kerület, akkor miért nem megy tovább, egész Hűvösvölgyig, a Pasaréti út-Kelemen László utca-Hűvösvölgyi út útvonalon? Ezzel az 56-os buszt is ki lehett volna váltani, aki a fasoron akar menni a Kelemen Lászlóig, annak tavaly óta már 2 villamosvonal is a rendelkezésére áll a Moszkva tértől, ahol az 56-os végállomása van, sőt, egész Albertfalvától.
A 6-os busz (illetve 206-os) összekötése a 9-essel nagyon jó ötlet, de miért csak hétvégén lesz így? Ugyanez a kérdés a 15-133-asnál is. A (20)6-os a jelenlegi és jövőbeni hétköznapi formájában értelmetlen, a Margit-hídig teljesen azonos a vonala a 86-ossal, utána átmegy a hídon, és megy 500 métert. Ha hétköznap is Kőbányaáig járna, úgy más lenne.
Ugyanakkor az áprilisi, "durva" paraméterkönyvben szerepelt a 32-es és 106-os viszonylat összekötése, ez miért maradt el?
A 206-ost és a 86-ost miért nem viszik ki legalább a Rómaiig? Ha jól tudom, a Bogdáni úti végállomás jövője bizonyos ingatlanviták miatt úgyis kérdéses.
Még mindig rengeteg 10 perces menetidejű viszonylat maradt. Pl. a 65-ös és 165-ös viszonylatokat miért nem vonják össze? A 65-ös megtehetné azt az 5 perces hurkot felfelé és lefelé is, ami miatt a 165-öst életben tartják.
Ugyanez vonatkozik a (2)37-es és 137-es viszonylatokra is.
Csak néhány ötlet, a városnak azon részeit illetően, amelyeket jobban ismerem.

ZBR 2008.09.14. 00:15:17

isti77 2008.09.01. 21:18:27 >>> 56-os: azt mondták a zindex fórumon okos emberek, hogy a villamosból nem érdemes gyorsvillamost csinálni. Hiába közlekedik viszonylag zártan, a kis fing megállók (Zuhatag sor, Völgy utca) megszűntetése a "völgy" remek tömegközlekedését tönkretenné. HÁT JÓ, ne legyen akkor az, de legyen 56E: mint a régi szép időkben Moszkva tér - Hűvösvölgy HÉT PERC!!!

Mert valami igazán kéne, amivel gyorsan lehet eljutni Hűvösvölgyből a városba. A solymári, illetve nagykovácsi pesthidegkúti lakosoknak az 56-os a köldökzsinór a városba. És annak a menetidejét most 20-22 percen sikerült stabilizálni, főleg a hülye 256-os busz még hülyébb városmajori útirányán. Remélem a VEKE erre is büszke és veri a mellét.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.09.23. 20:49:14

isti77:
Az 5-ös busznál nem az a lényeg, hogy pont Rákospalotáról el lehet jutni Pasarétre (nem túl jellemző utazási igény), hanem hogy három már addig is létező járatot (5-ös, 67V, 25) egyesítve az utasoknak nem kell leszállniuk a végállomásokon, hanem sokan spórolnak egy átszállást. (Pl aki Pasarétről a Blaháig, vagy épp az Astoriától az Erzsébet Királyné útjáig utazik).

ZBR:
Az 56E sosem volt 7 perc. Egyszer mértem 12-t (lefelé), de az valami nagyon brutál rally volt. Amióta meg ekkora a forgalom, a villamos volt a nyerő.
Amúgy kíváncsi lennék, milyen "okos emberek" szerint nem kéne az 56-ost gyorsítani?

Kurucles 2008.10.09. 15:42:56

A 256-os buszt csak egy laikus vihette be a Városmajor utcába, aki soha nem utazott korábban a Szilágyi Erzsébet fasor buszsávján a piros 56-ossal.
TESSÉK VISSZATENNI A 256-os JÁRATOT A RÉGI PIROS 56-os VONALÁRA!!!
Lássák be a döntéshozók, hogy ez nem sikerült - de vannak amelyek igen:
például az 5-ös meghosszabbítása R.palotára. Ehhez csak gratulálni lehet!
kedvező döntésükben bízva, üdvözlettel
Kurucles

Kurucles 2008.10.09. 15:46:33

Vigyázat, az a javaslat, hogy az 5-öst ki kellenne vinni Hüvösvölgybe, az borzasztó lenne!
A javaslattevő utazott már a Kelemen László utcában? Lassan már napközben is végig áll a kocsisor a Hüvösvölgyi út és a Pasaréti tér között. Ez éppen akkora baklövés lenne, mint a 256-os Városmajor utcába vitele...

Rocko- 2008.10.10. 11:26:46

höh, lesz új post? :)
pl. h megbukott a parakönyv. :)

Rocko- 2008.11.12. 12:57:20

naa, 2 hónapja semmi pedig még a mórcizot is túrkálják rendesen, tessék írni srácok! :)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.01.11. 14:38:27

Sajnos nekem nem nagyon volt időm, a többiek meg lusták ;)
süti beállítások módosítása