Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Utolsó kommentek

2008.05.17. 21:13 Stadtbahn

"Elnémult a BKV"

„Elnémul a BKV” – olvashattuk a különböző sajtótermékekben a napokban. A hír nem érte meglepetésként a gyakorlott utazót: az átszállási lehetőségek bemondását már lassan fél éve kitörölték a rendszerből. Az ok: egyes utasok panaszkodtak, hogy zavarja őket, hogy nap, mint nap végig kell hallgatniuk a bemondásokat. 

Az egyik legfőbb érv a megszűntetés mellett, hogy a viszonylatok bemondása felesleges, mindenki tudja, merre megy: ilyen érzés ugyan ébredhet a rutinos utazókban, de tudnunk, kell, hogy Budapesten sokszor adódik olyan szituáció, hogy az embernek egy ismeretlen városrészbe kell mennie, valamint sok a turista, illetve a vidéki, de Budapesten dolgozó vagy tanuló ember is. A teljes budapesti viszonylathálózatot nagyon kevesek látják át, saját városunkban is gyakran jönne jól az utastájékoztatásnak ezen formája.

Azzal is érvelnek, hogy a viszonylatszámokból az utazó nem tud tájékozódni, a gyakorlat azonban azt mutatja, hogy éppen ezekre támaszkodik az ember, éppen ezért számára adott esetben nem is az átszállócsomópont (itt sokszor két egyébként jelentéktelen utca kereszteződéséről beszélünk!) hanem az átszállási lehetőség a fontos. Hamster a saját blogjában kiválóan megfogalmazta:

„…mondjuk úgy felkészülök egy röpke átszállásos útra, mintha a Holdra mennék; tudom, hogy majd a Kiskukutyin utcánál keresztezi a buszom útját az a másik busz, amire át akarok szállni. Csak sajnos már esteledik, a Kiskukutyin utcai megállót meg 23. sz. italboltnak hívják, az utcatáblákat ellopták, így túlmegyek rajta. Vagy mondjuk ravasz vagyok, mert megszámoltam a térképen, hogy a hatodik megállónál kell átszállnom, de mivel nem volt le- és felszálló útközben pár megállóban, a busz nem állt meg mindenhol, így amit én hatodik megállónak számolok, az már a nyolcadik.” 

További ellenérv, hogy a kijelzőn "úgyis ki van írva", ezért nem szükségesek a bemondások. A kijelzőket azonban nem mindenki látja, ha sokan vannak a járművön, vagy éppen csak háttal ül neki, ráadásul sajnos napjainkban sokan bajlódnak látásproblémával, szóval a helyzet korántsem egyértelmű, mint ahogy néhányan gondolják. Néhány vélemény szerint a táblákat kellene visszaállítani, ezek valóban olvashatóak voltak, de eljárt az idő felettük, a technika mai színvonala mellett egy olyan társaság, aki az egyéni közlekedéssel szeretne versenyezni, ezeket már „nem engedheti meg magának”. Legyártásuk ráadásul költséges, módosítani nehéz őket.

Összegezve, vannak olyan utastársaink (nem is kevesen), akik a hangos utastájékoztatás ezen formáját igénylik, ezért az átszállások bemondásának visszaállítása szükséges lenne. Azokat nagyon sajnálom, akiket ez zavar, de tudomásul kell vennünk, hogy a városban nem egyedül élünk.

Végül, de nem utolsó sorban: fontos, hogy egy közlekedési társaságnál (vagy akármilyen más cégnél) azokat a véleményeket vegyék komolyan, azokat a javaslatokat vegyék át, melyek előre mutatnak, különben még azt hiheti egyik-másik utastársunk, hogy ez az intézkedés is csak a „megszűntetjük, egy gonddal kevesebb” mottó alapján született, ami nem vetne túl jó fényt egy cégre sem.

-mk-

12 komment

Címkék: bkv hír tömegközlekedés utastájékoztatás


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr70474534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Manyizga (törölt) 2008.05.18. 10:59:31

Ugyanmár... a T. Utazóközönség arra is panaszkodott, hogy a villamosok ajtaja nem nyílik ki, csak gombnyomásra a megállóban. Erre most már mind kinyílik, mindig. Hidegben-melegben. Feleslegesen...

PTibor (törölt) 2008.05.18. 11:00:49

Aki figyeli a BKV életét az tudja, hogy pl a konbinók leszállásjelzőjét is fölösleges megnyomni, mert pár utastársunk nem bírta megtanulni, ezért írt a bkv-nak, aki nekik adott igazat. Ugyanígy a hannoveri villamosok se csukják be az ajtót x idő után.
Az mikor lesz, hogy beheggesztik az ablakokat? T.illik nem egyszer volt már olyan, hogy én kinyitottam volna, de jött a "hiszti", hogy "ne, mert huzatot kap a fülem"

persze mindent meg kell tenni az utasért, de ne mindig a kisebbségnek kedvezzünk már...

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2008.05.18. 11:10:28

De most egy hónapja (kb.) ismét működik az egyedi nyitás, főleg az 56-18-as vonalon vettem észre.

GC (törölt) 2008.05.18. 11:19:40

PTibor!

Csak sajnos inkább azok reklamálnak akik kisebbségben vannak. Nekem is tököm tele van, mikor utazom akármelyik járművön, és az az iszonyatosan bántó BKV szignál megszólal (még fülhallgató mögött is bántó, pedig direkt olyan fülest vettem, ami 80-90%ban kicsukja a tömegközlekedés zaját), és egy hol lelassult, hol felgyorsult női hang bemondja hogy mi a következő megálló, meg hogy mire lehet átszállni. Sztem ez felesleges. A köztéri utastájékoztatást kéne fejleszteni (buszokon matrica, megállóban kistérkép), esetleg kiemeltebb csomópontokra, ahol tudják felügyelni a biztonsági őrök, kis útvonaltervező PC-ket kéne kitenni.

Még egy aprócska érv a bemondás ellen. Ha nem tudják sem a busz, sem a bemondás zaját a bántó hangerőről elfogadhatóra csökkenteni, akkor semmi értelme, mert az alapból baromi hangos buszmotort túlkiabálja az ajtónyitás fülsiketítően hangos zaja, majd mindezt megspékelik egy bemondónővel, aki egész úton csiripel.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2008.05.18. 11:23:58

Szignál csak a 412eseken van, illetve végállomás előtt/után egy megállóra. (egyes vélemények szerint csövesébresztő :P ) Megjegyzem tényleg elég szörnyű.

Charlie Drop 2008.05.18. 12:34:44

Jah, meg kiírják, peersze, volt már olyan, hogy éppen a végállomásra értünk be a kijelzőn meg talán a 4. megálló szerepelt... hm

Virág elvtárs 2008.05.18. 13:29:31

Körül kellene nézni a világban, és tanulni. Nem is kell meszire menni. Pl. Berlin, Stockholm, stb. Minden jáművön vannak működő kijelzők, és még egy kellemes női hang be is mondja, nem csak a következő megállót, hanem az azt követőt is, illetve ez is is ki van írva a kijelzőre, és az is hogy melyik irányba megy a metró, busz, stb. Nálunk csak az újabb buszokon van kijelző (ha működik=50%), a villamosok közül csak a Combinokon, meg azt hiszem a 2-esen. Ha a belvároson kívül utazik (akár egy tősgyökeres Bp-i) utas, és nem ismeri a környéket, igen nagy bajban van. Komolyan el sem tudom képzelni, hogy külföldi túristák milyen módon találnak el "A" pontból "B"-be (leginkább taxival). Szerintem ez írtó ciki. Szégyenlem magam a BKV miatt/helyett... (Ja, van utastájékozatás: megkérdezel valakit a buszon, hogy hol kell leszállni. Úgy képzelem, hogy Ghánában ilyen a tömegközekedés. És most lehet, hogy megsértettem a ghánaiakat.)

Virág elvtárs 2008.05.18. 13:37:48

Kiegészítés: nem a tömegközlekedéssel van bajom, (úgy gondolom, hogy talán jónak is mondható, mert szinte mindehova el lehet jutni, ebben a viszonylag nagy városban) hanem annak az utastájékozatás részével.

Té, mint Tamás 2008.05.18. 15:00:12

"[...] ráadásul sajnos napjainkban sokan bajlódnak látásproblémával [...]"


Napjainkban? :)

Moszkvicsslusszkullcs 2008.05.19. 02:59:06

Remélem, hogy az érzelem fölött győz az értelem.

Itt egy képhivatkozás Hamster honlapjáról:

www.hampage.hu/kozlekedes/varso/img_7001.jpg

Látható, hogy van egy oldaliránytábla, amin fel van tűntetve a járat száma, a megállói, és az egyes megállókban lehetséges átszállási lehetőségek.

Ha ez kiegészül egy műtyűkkal, vagy a járművezető veszi a fárdaságot, és bemondja a következő megállót (lásd HÉV), akkor az utas valamennyi számára fontos információt megkapja.

A felhördülés igazi tárgya szvsz nem az, hogy elmarad a átszállási lehetőség bemondása, hanem az, hogy a "műtyúkos" járműveken az iránytáblák meggondolatlan leszerelésével megvonták az utasoktól az információt a járat megállóiról és az átszállási lehetőségekről.

Idézet a blogbejegyzésből:

"Néhány vélemény szerint a táblákat kellene visszaállítani, ezek valóban olvashatóak voltak, de eljárt az idő felettük, a technika mai színvonala mellett egy olyan társaság, aki az egyéni közlekedéssel szeretne versenyezni, ezeket már „nem engedheti meg magának”. Legyártásuk ráadásul költséges, módosítani nehéz őket"

Egy iránytábla 1000 Ft-ba kerül, ez egyáltalán nem magas. Az iránytáblákkal való foglalatoskodás 1-2 szaki munkaidejét tölti ki a BKV-nál.
Egy csuklós autóbusz felfokgyemezése 1,5-2,0 m Ft + többlet karbantartási/üzemeltetési költség + többlet tartalék jármű az elromlott kijelzőjű jármű szervizelésének időigénye miatt, satöbbi.)
Jelenleg 3 szaki munkaidejét tölti ki az, hogy az állomány kisebb részét képező fokgyemeket karban tartsa. Úgy tűnik, humánerőforrás oldalról sem kedvezőbb a fokgyem.

Szerintem az iránytábla + hangbemondás kombinációja az egyetlen Butapesten jelenleg alkalmazott megoldás, ami az utas igényeinek megfelel.

M.

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2008.05.23. 23:04:41

A fokgyemek az IK412-esen rendre elromlanak, a 26-oshoz pl kénytelenek "rendes" táblákat gyártani.

Oké, h zavar, de egy VAK nem tudja elolvasni.

Az egyedi ajtónyitás meg télen nagyon jó. Kevesebbet kell fűteni.
Az 1-es villamos is Tátra, és azon amikor volt télen fűtés, ki is szellőzött...

Traffic Fan 2008.07.17. 13:51:56

Elég elutazni Bécsbe! MINDENHOL, ÉS MINDEN JÁRMŰVÖN bemondja egy férfi géphang az összes létező átszállási lehetőséget. A metrón is!
1, A vasutakat és a távolsági buszokat is!
2,Fontosabb kereszteződéseknél ehhez hozzáteszi az adott járathoz az irányt is!
3, Olyan helyeken, ahol sok utas szállhat föl, ott pedig felszólítja az utasokat, hogy: Kérjük, a rászorulóknak adják át a helyüket!"
Kíváncsi vagyok, hogy azok akik hülyeségnek tartották a járatszámok bemondását- és a barom BKV fejet hajtott-, hogyan fognak kiigazodni, ha bevezetik ősztől az új átszámozást és azt a rengeteg új járatot ősztől?
Biztos köpni fogják fejből, hol megy majd a 212-es, 160-as, 251-es, 262-es, 109-es, 260-as, 115-ös, és az a száz egynéhány új-és módosított járat, ami valóság lesz 1-2 hónap múlva?!