Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

október 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Utolsó kommentek

2008.03.10. 07:01 Hamster

A bécsi utastájékoztatás utol akarja érni a budapestit?

Na jó, a cím talán túlzás, nekem mégis ez jutott eszembe, amikor a minap az osztrák fővárosban járva azt vettem észre, hogy egyes villamosok kijelzője nem működik (a közlekedési vállalat logóját mutatja), hanem egy-egy tábla van bedobva a szélvédő mögé utastájékoztatásként (ti. hogy hova is megy az adott tuja):

Alig két héttel korábban panaszkodtam ezen a blogon ugyanerre a jelenségre a budapesti buszok kapcsán, ezért a hasonlóság meglehetősen odavágott. Először azt hittem, hogy csak a járművekkel van gond, aztán a Westbahnhofnál levő megállóban láttam, hogy a következő villamos érkezését mutató kijelző is elég távol áll a normális működéstől. Konkrétan az volt rá kiírva, hogy "nézze meg a kifüggesztett menetrendet" - ami lássuk be, nem valami progresszív információ egy ilyen méregdrága készüléktől:

Jobban odafigyelve kiderült, hogy több vonal mentén is ennyire "informatívak" a kijelzők. Ilyet persze már többször láttam: a helybeliek a megmondhatói, hogy ez a rendszer bizony hajlamos lefagyni. Fél órával később már újra működött minden, úgyhogy azt gondoltam, csak a véletlenek játszottak össze.

Aztán pár nappal később érdekes képeket kaptam odakintről: villamosokat és buszokat üres kijelzővel - vagy pont hogy nem üressel, hanem marhaságokat mutatóval. A megállóbeli kijelzők szintén mókás dolgokat produkáltak: rossz végállomásokat mutattak az adott járatokhoz - vagy éppen csak annyit, hogy "N/A", illetve "-". Arról nem is beszélve, hogy a bécsi közlekedési vállalat weboldalán is zöldségeket mutatott az on-line forgalmi információs rendszer (bizonyos megállókhoz olyan viszonylatokat írt ki, melyek a környéken se járnak). A csúcs szerintem az volt, ahogy a nem működő kijelzőket pótlandó megjelentek a szélvédőre ragasztott papírlapok:

Bár a képről nem igazán vehető ki, ez a villamos úgy tudja magáról, hogy ő egy különjárat, ezért kellett kicetlizni rá, hogy ez tévedés, mert igazából ő egy 49-es. Persze volt, ahova még jutott a korábbi típusokon (oldalt és hátul) használt táblából a szélvédő mögé:

A képen látható kijelző érdekessége, hogy a kocsi tudja magáról, hogy 49-es, de nem tudja, hova megy (mi a célállomás). Ekkor már körülbelül sejteni lehetett, mi kavarta ennyire össze a Wiener Linien-t: egy szoftverfrissítés miatt zavarodott össze az RBL. De mi is az az RBL?

"A dolgokat igazán összezavarni csak számítógéppel lehet"

A fenti okosságot persze csak a számítástechnika ellenségei terjesztik, most mégis úgy nézett ki, ez az igazság. Az RBL betűszó a számítógépes üzemirányítási rendszert ("rechnergesteuertes Betriebsleitsystem") rejti - a megállókban és a járműveken levő digitális táblákat pedig FGI-kijelzőnek nevezik ("Fahrgastinformation" - utasinformáció). Utóbbi az előbbinek a része - de csak egy kis része!

Bécs ugyanis nagyon nagyot akart alkotni, amikor a kilencvenes években elkezdte kialakítani saját RBL-jét. Ez a központi rendszer nem csak hogy folyamatosan figyelemmel kísérni hivatott a Wiener Linien összes járművét, de a menetrendiség ellenőrzésén túl bizonyos  esetekben automatikusan be is avatkozik - vagy legalábbis javaslatokat tesz a fő forgalomirányítónak. Ezen túl tájékoztatást ad az utasoknak, a járművezetőknek, a forgalmi dolgozóknak, statisztikát csinál, stb. Tulajdonképpen csak kávét nem főz az üzemvezetőnek. Namármost ezren felüli számú járműnél mindez bizony hatalmas feladat. Csak hogy lássuk, mennyi mindennel lehet gond egy ekkora projektnél: még az elején derült ki, hogy GPS-szel (műholdas helymeghatározással) nem tudják üzembiztosan követni az összes járművet. Lehet, hogy ez ma már nem lenne gond, de akkor nem tudták garantálni, hogy mindig rendelkezésre fog állni elég műhold a helyzet meghatározására! Ezért végül rádiós úton igyekeztek ezt megtenni: a villamosvonalak mentén látható plusz légkábelek szolgálnak kapcsolattartásra. Ez villamosnál megoldás lehetett, de a buszok útvonala ugye könnyebben megváltozhat, minden utcába pedig mégse lehet kábeleket feszíteni...

Az első "éles" kísérletek a kilencvenes években zajlottak, mára a villamos- és buszvonalakat teljesen lefedték (a 62-es vonalon jártak utoljára RBL-nélküli járművek: az E típusú, régebbi csuklósok). És bár a rendszer néha "elveszti a fonalat", azért az eredmények látványosak voltak. Aztán eljött 2008 január vége, amikor az osztrák internetes fórumokban olvasható információk szerint frissítést (update-et) hajtottak végre a járműveken található RBL-szoftveren. És ez a frissítés bizony nem működött jól - de valamiért se nem állították le időben a frissítést, se menekülési útvonal (visszaállítási lehetőség) nem volt előkészítve. Az eredmény látható a fentebbi képeken...

Remélem egyszer majd Budapesten is lesz valamiféle RBL-rendszer, és remélem annak kiépítésénél tanulni fognak a bécsiek hibáiból és tévedéseiből. Mert vannak azért működő RBL-ek a világban; de minél nagyobb közlekedési rendszert fognak át, annál több a hibalehetőség. De ha felmerül, hogy "nálunk miért nincs még ilyen?", akkor azért ne siessük el...

UI: A félreértések elkerülése végett le kell szögezni, hogy a fentebbiek nem abból a célból iródtak, hogy megideologizálják, miért jó az, hogy a metróban még mindig azt mutatja a számláló, hogy mikor ment el a legutóbbi szerelvény, sem azt nem akarja igazolni a cikk, hogy miért kellene további húsz évet patópálkodni egy rendes utastájékoztató rendszer kiépítéséig Budapesten!

16 komment

Címkék: közlekedés bécs tömegközlekedés rbl


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr15373667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2008.03.10. 09:34:14

höhö, biztos voltak nálunk tanulmányi túrán, úgy lesték el a dolgokat.
a második képen meg a kijelző azt írja vagyon, h "kérjük figyelje a menetrendet!". tudok én ám németül!

ghoezeke mate 2008.03.10. 10:32:32

Ha "egyes" járművek kijelzői nem működnek, akkor inkább a járművekben lévő készülékben van a hiba, és a központi szoftvernek legfeljebb annyi a bűne, hogy nem kezeli a hibákat egyenként. Az egyes járművekben pedig azok gyártói bütyköltek, talán ezt sem ártana megvizsgálni.
A helyzet az, hogy nem derül ki, mi is az igazi hiba, csak írsz, mint Mari néni a kenyai oroszlánvadászatról.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2008.03.10. 11:26:41

ghoiezeke mate : Én nem írok - vagy esetleg te nem olvasol?

Egészen konkrétan leírtam, hogy a járművi RBL-oldalt frissítették, de az update rosszul működött. Az "egyesek" pedig azok a járművek voltak, amiket frissítettek - amiket nem frissítettek, azok jól működtek.

Amikor Bécsben jártam, még csak pár járgány volt feltöltve a rossz szoftverrrel, egy héttel később már sokkal több volt belőlük - és ez egyértelműen üzemeltetői gond, nem az éles rendszeren kellett volna kijönnie, hogy nem jó az update. És főleg ha láthatóan voltak gondok, azonnal le kellett volna állni vele - ehelyett a hiba szépen gyűrűzött előre.

A pontos okokat szerintem még a rendszer írói se tudják, mert nem egyforma hülyeségek jelentek meg az egyes járművek mellett, hanem egyszer ez, egyszer az. És igen: ha a jármű oldalán nem jól működött az azonosítás, akkor a vonali rendszer már nem tudta, hogy mi az, amit ott közeledni érez: melyik vonal, alacsonypadlós-e. Keresett hozzá valami végállomást a kijelzőre, nem talált, vagy hülyeséget talált.

Ha viszont te ennél jobban vágod, mi romlott el, akár írhattál is volna valami konkrétumot, mert ilyen fikát bárki idedobhat Mari néniről meg az oroszlánvadászatról :-/

ghoezeke mate 2008.03.10. 11:59:43

Te kezdted a fikázást, hübarát, amikor tutira megmondtad, hogy a számítógépprogram a hibás. Ezzel véletlenül engem találtál el, mert én is programozó vagyok, és némi ismeretem van a dolgok körüli állapotokról.
Egyet azért elmondok az alapelvekből: ugyanaz a szoftver mindig ugyanúgy működik azonos hardverelemeken alkalmazva. Amikor azt mondod, hogy mindig más hiba jön elő, azt is mondod, hogy a fedélzeti berendezés a gyártás során állandóan változott.
A programozó egy kütyüt kap tesztelésre. Arról nem tehet, hogy a többi izé nem olyan.

ghoezeke mate 2008.03.10. 12:05:13

Ja, és természetesen minden gépbe be kell tölteni az új szoftvert, hogy egyáltalán meghatározhatók legyenek a hibás vagy eltérő darabok, és cserélni-frissíteni lehessen azokat. Ezt nyilván meg fogják tenni, és ehhez idő kell.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2008.03.10. 12:36:34

ghoezeke : Nem írtam, hogy a programozó a hibás, ezt elég harcos dolog lenni ilyen messziről megtenni. Viszont ha az van, amit írsz (a testanlage nem az volt, amin végül futnia kellett a cuccnak), akkor ott projektvezetési gond volt, ami nem lehet csak a "vas" gyártójának a hibája.

És az se lehet normális, hogy éles üzemben próbálgatják a hibákat! Az meg pláne nem, hogy három hétre gajra küldik egy város utastájékoztató rendszerét. És szerintem nem is így volt betervezve, hogy "feltöltjük mindenhova, aztán majd rájövünk egyenként, mit kell csinálni".

A "fedélzeti berendezés a gyártás során állandóan változott" meg szerintem ott sántít, hogy akkor az előző verziónál is ugyanez lett volna, az se működött volna rendesen. (Amennyiben meg már az se működött volna az előző frissítéskor, akkor meg duplán gáz lenne, hogy ugyanazt a hibát kétszer eljátsszák éles rendszeren...)

De most már lécci mondd meg, hogy konkrétan ott dolgozol az ügyön, vagy programozó vagy valahol, és te is csak tippelsz?

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2008.03.10. 12:38:34

ghoezeke : Mégegyszer átolvastam, és sehol nem találom azt, amit állítasz, ti. hogy azt írtam volna, hogy "a program a hibás". Az viszont tény, hogy az update nem volt jó, és a felrakásával vette kezdetét az őrület.

ghoezeke mate 2008.03.10. 15:43:27

Egy programcsere járhat olyan változtatásokkal (pl. moduláris szinten a korábbi funkciókat átcsoportosítják, többletet adnak hozzá, stb.), hogy egy korábban (valszeg DOS alatt) működő berendezés kézzel-lábbal tiltakozik ellene. Ez benne van a pakliban, normális és szükségszerű, hogy az idő átlépi a korábbi körülményt.
De leírtad ezt a három hetes időintervallumot, ezek szerint vége van a bevezetési időszaknak? Ha igen, akkor minek nyitsz egy blogbejegyzést a múltról? Olyan érzésem van, hogy Mari néni vagy, aki örömét leli a más kárán károgásban.
Nem vagyok benne a bécsi projektben, itt Mo-on dolgozom egy elektronikus adatgyűjtő rendszer harmonizációján. Ezért sok mindent el tudok képzelni az ottaniról is.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2008.03.10. 16:13:18

ghoezeke: "Olyan érzésem van, hogy Mari néni vagy, aki örömét leli a más kárán károgásban."
Én is örülök, hogy megismerhettem értékes véleményedet.

ghoezeke mate 2008.03.10. 16:40:26

Inkább válaszolj a kérdésre: igaz-e, hogy a hiba ma is általános, vagy három hét alatt befejezték az átállítást.

stvrtok 2008.03.10. 20:30:48

Én csak egy egyszerű utastájékoztató vagyok, de minden további nélkül el tudom képzelni, hogy egy szoftverfrissítés hatására minden összedől egy városban. Alig várom, hogy mi is ilyen problémákkal szórakozzunk...

De hoppá, hiszen a 86-os buszon bármikor összehozható...! ;-)

ghoezeke mate 2008.03.11. 09:09:08

Hamster: mi a helyzet? Nem válaszolsz?

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.03.11. 15:49:21

ez nem egy programozó fórum. én is programozó vagyok, és nagyon nem érdekel a konkrétum ebben az esetben, csak érdekesnek találom hogy nem csak magyarországon kívül is vannak problémás esetek. ez lett volna a cikk lényege. és akkor is ez a lényege, ha az eset nem a jelenben van hanem a közelmúltban volt.

szal ennyi szerintem, és ne ragozzuk túl azt ami nem ide való.

ghoezeke mate 2008.03.12. 12:30:35

Hurrá Torpedó: te is beszállsz ebbe a relativizálási ügybe, és igyekszel homályt növelni. Nem az első vagy, aki a kellemetlen véleményeket igyekszik sokadlagos fontosságúvá minősíteni, mert könnyebb lazán fikázni valakit vagy valamit fantázia alapon.
Arról van szó, hogy Bécsben egy rakás hiba sok megelőző felelőtlenséget követően egyszerre és ömlesztve zúdult a felszínre, és a tények ismerete nélkül sikerült egy totálisan félretájékoztató blogbejegyzést létrehozni.
Állítólag azért folyik itt a küzdelem, hogy tanuljunk belőle. Ezzel egyetértek, de az viszont szükséges, hogy ne egy fikció legyen a tananyag.

Irony 2008.03.12. 23:56:04

gőzeke: asszem nálad műkszik a nomen est omen... :)

Szergej Alekszejevics Budenszkij 2008.03.22. 23:14:37

Gőzeke!
Örülök, hogy mélyebben bemutattad a problémát. Igen, valószínű, hogy itt csak a figyelem felkeltése volt a cél és hogy ha máshol vannak ilyenek, akkor tanuljunk belőle. Ahogy olvastam ez a jövőben remélhetőleg olyan szakemberek dolga lesz, mint amilyen te vagy!

De ha egy villamosbaráttal kezdesz vitába annak nem sok értelme van, mert az inverterekről, forgóvázakról, buszrendszerekről, portálhidakról és miegymásról órákon át lehetne szakmaizni...

Nem tudom én magam sem a dolgok okát, csak a tényt, neked már van megközelítésed. Én még egy dologra gondolok azon belül, hogy sok eszközön más jött ki: az emberi tényező, mert ki tudja, hogy hogyan próbálta Valaki azonnal kezelni a fellépő hibaüzenet(ek)et és hogy ennek mi lett a vége?

A szorgalmas hülye mindenhol a legveszélyesebb "szakemberfajta", ki tudja, hogy miket piszkáltak közbe...