Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

2008.01.27. 14:16 Hamster

Magyarázd meg... hogyan állítják a váltót a villamosok

Villamosvezető-tanfolyamon kérdezi az oktató:
-Ki vezeti a villamost?
-Hát én!-húzza ki magát büszkén a tanuló.
-Téved, fiam: a nyomkarima vezeti. Maga legfeljebb a sebességet választhatja meg!

Hogy a fentebbi beszélgetés megtörtént-e, arról nincsenek pontos információink, de az biztos, hogy a vasúti járművek, és így a villamos irányválasztása terén hiányosak az emberek információi. Azt persze mindenki tudja, hogy váltókon vált irányt a villamos, de hogy a váltó honnan "tudja", merre kell a villamosnak mennie, az nem mindenkinek világos. Egyeseket persze nem is érdekli ez, de ez a blog nem nekik szól :)

Naszóval: a villamos kerekei (jó esetben) a sínkorona felületén futnak. Ha eltekintünk olyan zavaró részletektől, mint hogy a keréknek van-e kúpossága, hogy megmarad-e magától a sín tetején vagy sem, a következő érdekes részlet, ami a szemünkbe tűnik, a bevezetőben említett nyomkarima. Ez az a "perem" a kerekek belső oldalán, ami irányba kényszeríti a kereket, hogy az ne csak úgy általában guruljon, hanem a sínen tegye azt. Ez kiemelkedően lényeges ívben (ez a kanyar vasutas neve) - és váltónál. A váltó nem is csinál mást, csak a nyomkarima segítségével a kereket vagy egyenesben tartja, vagy éppen kitérő irányba tereli.

A villamos tehát arra megy, amerre a nyomkarimáját terelik - na de a váltó nem tudhatja magától, hogy ami villamos jön, az 18-as, és elmegy Krisztinavárosba, vagy 19-es, és továbbmegy a Batthyány tér felé. Pontosabban mondva tudhatná - ha nem is magától -, de erről majd később lesz szó. A közelmúltban volt egy csúnya baleset a lengyelországi Lodzban, ahol egy felelőtlen hülyegyerek szórakozásból (elnézést, hogy kiesek a tanítóbácsi szerepéből, de emberek épségével nem szabad játszani; aki mégis megteszi, az SZVSZ nem normális) egymásnak irányított két villamost egy váltó átállításával; ennek kapcsán többen kérdezték mailben, hogy nálunk ez hogyan működik.

Röviden: Budapesten a legtöbb elágazásnál segédvezetékes váltóállítás van. Bővebben: a váltók előtt a felsővezetéken van egy fura miskulancia, amit szánszerkezetnek neveznek. Ennek két "szántalpa" a felsővezeték madzagjának szintje alá lóg, így az áramszedő ezen csúszik. Ha a villamos úgy halad át rajta, hogy nem vesz fel áramot (villamososul: "nullában van"; még köznapiasabban: üresben gurul), a szánon sem halad át (komoly) áram, a váltó marad abban az állásban, ahol van. Ha azonban a villamos vesz fel áramot ("meneten van"), a szánon áthaladó áram átbillent egy mágneskapcsolót, az pedig magát a váltót. Ha tehát a váltó a villamos számára jó irányba áll, nem kell semmit tennie a vezetőnek, csak kikapcsolni a menetáramot és úgy átgurulni a szán alatt. Ha nem jó irányba áll, menettel kell átmenni alatta, ettől a váltó átpattan a másik állásba. A lényeg az, hogy a vezetőnek figyelnie kell azt, hogy merre áll az előtte levő váltó, és ennek megfelelően kell menetre kapcsolnia vagy nem kapcsolnia.

Persze ez még meg van bonyolítva annyival, hogy a váltók állítás után "reteszelődnek", nehogy valaki vagy valami átállítsa őket, miközben a villamos még nem teljesen ment át a váltón. Egy ilyen gikszer következményeit mindenki el tudja képzelni: a villamos eleje erre indul, a vége meg amarra. Ennek kivédésére a felsővezetéken van egy laza kis madzag, pontosabb nevén "lazavezeték", esetleg egy induktív érzékelő, mely érzékeli, hogy a villamos lejött-e a váltóról. Bonyolításképpen azonban a budapesti villamosok egy része egy áramszedővel közlekedik (például a kétkocsis Tátra szerelvények, vagy a szóló Ganz csuklósok), másik része kettővel (Combino, csatolt Ganz csuklós, hármas Tátra az 1-esen és a 14-esen), a reteszelésnek ezt is tudnia kell kezelni.

Mindenesetre az elmondható, hogy ez az egész egy meglehetősen régimódi megoldás, és elég visszás is: mondjuk a villamosnak zöldje van, a váltó is jó irányba áll, de nem "nyomhat neki padlógázt" a vezető, mert akkor elállítaná a váltót. Vagy az ellenkező eset: lassítania kellene, de nem lehet, mert menettel kell átmennie a szánszerkezet alatt, hogy átállítsa a kellő állásba a váltót. Ezt persze ki lehet szűrni megfelelő trükkökkel (lásd a "váltót nem állít" gombot a vezetőfülkékben), de akkor is képzeljük el, ahogy a vezető centizgeti, hogy vajon mikor ér az áramszedő a szán alá, miközben körülötte folyik a forgalom: bevág elé egy autó, kiugrik egy gyalogos az oszlop mögül. Elég stresszes lehet néha, még akkor is, ha a magyar szabályzások miatt ilyen helyen úgyis csak "gyök kettővel" lehet menni! Németországban az ottani villamosvasút-üzemeltetési szabályzat (BOStrab) mindenesetre egészen konkrétan tiltja az ilyen, menetárammal való váltóállítást.

Ha a vezető eltéveszti a váltóállítást, nem marad más, mint hogy megáll, kinyitja a jobb első ajtót, leszáll, és váltóvassal nyomja át a váltót. Sajnos azonban nem csak tévesztéseknél láthatunk ilyet Budapesten: viszonylag gyakran van, hogy alkatrészhiány miatt nem működik a gépi állítás, és a vezetőknek hidegben-melegben, hóban-fagyban kézzel kell váltót dobni. Az egyik legjellemzőbb ilyen hely sokáig a Döbrentei téren a 18-as és a 19/41-es elágazása volt, bár állítólag itt azért, mert mindig innen szedték ki a húzómágnest a forgalmasabb elágazások elromlott alkatrészének pótlására. Ezen túl pedig ott van több tucat nem forgalmi váltó (kocsiszínekben, vagy az oda vezető vágányokon) is, melyek jobbára kézi állításúak.

(C) Tim Boric

Milyen más megoldás lehetséges? Például ültethetünk a váltók mellé külön váltókezelőt, mint mondjuk a Körtéren, ahol egy dolgozó a nyolcvanas évekig ott ült a bódéban és nyomta a gombot aszerint, hogy milyen villamos közeledett. Tehetjük a váltóállítás feladatát egy "repülésirányító" jellegű, forgalmi ügyekre (mikor mi induljon előbb) is figyelő ember kezébe, ezt tabulátornak hívják, így működik többek közt a Moszkva téren a 4/6-os, vagy a 28-as és 37-es Népszínház utcai végállomása. Vagy tehetünk távirányítót a villamosokba: a vezető nyomja a gombot, a váltó átáll a kívánt állásba. Ennél jóval korszerűbb megoldás, ha a váltóállítás induktív vagy rádiófrekvenciás távirányítását összekapcsoljuk a villamos utastájékoztató rendszerével. Tehát a járművön beállítják, hogy ő egy 18-as villamos, és ő ennek megfelelően mondja be a megállókat, és azt is tudja, hogy a Szent Gellért téren úgy kell a váltónak állnia, hogy ne kanyarodjon fel a Szabadság hídra, a Döbrentei téren viszont balra kell menni. Ha pedig a váltó nem arra áll, amerre ő akar menni, átállítja helyes irányba őket. A vezetőnek itt semmi más dolga sincs a váltóknál, mint hogy ráhaladás előtt megnézze, tényleg jól áll-e az (ezt viszont így is-úgy is mindig meg kell tennie). Na, ilyen rendszer nincs Budapesten (bár a Nagykörúton már kísérleteznek hasonló távirányítással). Pedig lassan el kellene kezdeni bevezetni, bármilyen költségekkel is jár, mert másutt már húsz éve alkalmaznak ilyet, azaz kiforrott technikának tekinthető. Persze más lehetőség is létezik: Aradon például elég kiterjedt villamoshálózat van, sok elágazással, mégsincs gépi váltóállítás - ha valakinek kanyarodnia kell, a vezető szépen leszáll, és a váltóvassal "átdobja" a váltót. De azért remélem, hogy a budapesti villamoshálózat nem ebbe az irányba fog "fejlődni" :)

47 komment

Címkék: közlekedés tömegközlekedés villamos


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr93310029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gery · http://gery.blog.hu 2008.01.27. 14:47:33

a "teljes foglalkoztatottság" váltós képtől akkorát dobbant a szívem, hogy majd' kiesett, már ezért is köszi :)

Liberté_73 2008.01.27. 14:50:48

Ez nagyon teccett. Köszi.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.01.27. 15:02:08

Ennek már mióta utána akartam nézni !

Köszi szépen, nagyon érdekes volt !

Hegyirablo 2008.01.27. 15:21:57

A legszakszerűbben írtad le, bravó!

Én kocsiszín mellett lakom, nekem már elmagyarázták a villamosvezető "szomszédok" hogyan működik ez, de előtte én sem tudtam, és gondolom sokan mások sem.

johevi 2008.01.27. 15:36:13

"Újabb érdekes adat" Köszönöm.

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.01.27. 15:51:26

Ez nagyon informatív volt, köszönöm én is :] A héten a legjobb magyar blogbejegyzés, amit olvastam. Hajrá és még sok ilyet!

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2008.01.27. 15:53:49

Nagyon penge kis írás, jó volt olvasni, köszönöm én is. Láttam már a fülkéket nézegetve, hogy valami távirányítás is van a dologban, de nem képzeltem volna ilyen bumburnyák megoldást. Pedig egyszer ez is nagy újításnak számíthatott. Csak kicsit furcsa, hogy még mindig ez üzemel.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2008.01.27. 16:05:45

lehel ut eleje ha jol sejtem?
a templom es a hazak semmit se valtoztak... :)

ok 2008.01.27. 16:25:58

Basszus, ezt mióta akartam megtudni... ;>
htx

solesz · www.index.hu 2008.01.27. 16:26:21

szia,

mindig figyeltem, hogy soroksáriról a 24-es kart húz, a haller utca elött, a 2-es meg üreset állít, mert tovább akart menni. (akkor a haller még hámán kató utca volt)

akkor rájöttem, hogy ez a váltóállítás. a finom részleteket ebből a post-ból ismertem meg, de egy kicsit el is vagyok képedve, hogy még mindig itt tartunk technológialiag.

Bár stukától a combinoig minden jár(t) egyszerre budapesti utcákon, így a gondolom a visszafelé kompatibiltás kérdését úgy oldották meg, hogy váltóállítási módszert nem fejlesztették itthon.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2008.01.27. 16:51:21

Ezeket még annó megfigyeltem, de jobb így biztosra tudni:)

bpelhos 2008.01.27. 16:55:13

Kiváló összefoglaló! Így már el tudom magyarázni végre a gyerekeknek :)

230e 2008.01.27. 17:09:26

Nagyon szépen köszönöm a magyarázatot, és mivel nyár óta vagyok fővárosi bérrabszolga, elég sokat villamosozom, és ez a kérdés sokat foglalkoztatott :)

Nekroteka 2008.01.27. 17:13:59

Nagyon jó bejegyzés, ezen sokszor gondolkodtam már és jó, hogy valaki ilyen színvonalasan és mégis érthetően le tudta írni, respect! :)

nyekk 2008.01.27. 17:58:22

Végre egy érdekes írás. Az egyértelműen elismerő, dícsérő hozzászólások is mutatják, hogy az embereknek van igénye értelmes dolgokra is. Győzikékkel meg csak azért foglalkoznak, mert többnyire nincs más.

nix 2008.01.27. 18:31:40

Áhh, szóval így :) Köszönöm, ez kellett a ma estémbe.

dark future · http://www.andocsek.hu 2008.01.27. 18:41:30

Én meg azt hittem, hogy az index-kapcsolóval van összekötve valami vezetékes nagyfrekis távirányító (tehát nagfrekis jelet nyom rá a felsővezetékre).

Azon is sokat gondolkodtam már, hogy a villamosokon miért nincs féklámpa. Gyorsulásérzékelős chippel utólag is könnyen beépíthető lenne, ráadásul nyíltpályán módfelett hasznos is...

dr. Agy 2008.01.27. 19:26:39

Hát aztán minek így elbonyolítani? Ez a csip a mániaája ma mindenkinek. Kell egy kapcsoló a fékkarba/pedálba és kész.

Egyébként a villamosok nagyobb részében van féklámpa, jobb lennekörülnézni elébb, még mielőtt a csipekért kiáltasz.

autosave 2008.01.27. 19:44:34

azért szánalmas lenne +1 embert azért fizetni, hogy nézze milyen villamos jön és állítsa a váltót... a számítógépek korában...

Celtic 2008.01.27. 19:58:36

Nagyon koszi ! 17 evig dolgoztam a vasutnal (bar nem valtokezelokent :) harom eve elek Budapesten es mindig fogalkoztatott ez a kerdes. Egy haver meselte, hogy attol fuggoen valt, hogy "ad gazt a vezeto" vagy nem, de ugy kepzeltem, a sinben terjed az info (mint a vasuti biztositoberendezes), erre nem gondoltam.
Koszi!

FeriAHegyrol 2008.01.27. 20:19:51

Egyszer megkérdeztünk egyetemista korunkban egy villamosvezetőt a 4,6-os villamoson Budai hídfőnél, pont erről a kérdésről (ugyebár ott is két fele mehet a villamos). Szó szerint a következőt mondta:
"Van ott egy ilyen baszás, és arra kell áramot adni"
Az itteni leírás azért nem ennyire életszerű... :)

dark future · http://www.andocsek.hu 2008.01.27. 20:21:07

RE: dr. Agy 2008.01.27. 19:26:39

"Hát aztán minek így elbonyolítani? Ez a csip a mániaája ma mindenkinek. Kell egy kapcsoló a fékkarba/pedálba és kész."

Extra vezetékezés + többféleképp is lehet villamossal fékezni. Ennek meg csak tápot kéne adni.

"Egyébként a villamosok nagyobb részében van féklámpa, jobb lennekörülnézni elébb, még mielőtt a csipekért kiáltasz."

A kombinén gondolom már van, de mivel zártpályás, ott különösebben ez nem érdekes. Az UV-kon tutira nem volt, az ICS-ken sincs. A Tátrára most hirtelen nem emléxem, de mintha úgy rémlene, hogy csak helyzetjelző és index van rajtuk.

pinbota 2008.01.27. 20:28:32

Én totál meg voltam győződve róla, hogy távirányítással működik a váltó.
Ezt soha nem találtam volna ki:)

BiG_ 2008.01.27. 20:52:47

Köszi szépen a leírást, nagyon jó!
Akkor már értem, miért szeretik a villamosvezetők azt, hogy a fejük feletti áramszedőt használják, ha több van. Ezért, mert könnyebb a "baszás"-hoz pozicionálni az áramszedőt :-)))

Édesanyám látott olyat, amikor a vezető menet közben lehúzta az áramszedőt egy kicsit. Lehet, hogy emiatt?...

Üdv!

aranyhaj.blogspot.com 2008.01.27. 21:10:46

A mai nap sem telt hiába, tanultunk valami újat :-)

Celtic 2008.01.27. 21:22:10

Naja, vasuton meg _kotelezo_ a hatso aramszedo hasznalata, nagyon praktikus okbol: ha leszakad, ne sodorja el az egesz tetoberendezest.

Tíz kicsi indián 2008.01.28. 02:21:24

Hamster, azért ne szépítsünk! :-D Aláváltásos baleset nem is olyan ritkán van (sajnos), ennek leggyakoribb színhelye a Moszkva tér vagy a Gubacsi úti mindenfele hurok.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.01.28. 10:09:45

dark future:
Tátrán is van féklámpa

dr. Agy 2008.01.28. 10:26:01

dark future:

"Extra vezetékezés + többféleképp is lehet villamossal fékezni. "

Miért, hogy fékezhet még a vezető, telepátiával?
Mondom, az összes kezelőszervbe, pedálba, karba, tekerentyűbe, huzattyúba, nyomógombba, ami fékhatást vált ki, kell egy kapcsoló. Ezeket aztán párhuzamosan kell kötni.

Egyébként ha vezetéket akarsz spórolni, akkor lehet bonyolítani a divatos CAN-busszal. Igaz,akkor legalább lenne még valami ami elromlik. Meg különben is, lehet, hogy villamosba nem lehet buszt tenni.

Van 330 Tátra, 70 Hannoveri, meg 40 Combi, féklámpával, és ezzel szemben a 150 csuklóson nincs. UV már csak a roncstelepen, meg gyűjtőknél.
Ami meg nosztalgia, vagy múzeumi darab, azokon persze amúgy sincs féklámpa, akár UV, akár nem.

Én vagyok 2008.01.28. 14:56:15

A többiek itt csontig benyaltak, de szerintem elég piaci stílusban íródott ez a poszt. És sok helyen pontatlan, és feleslegesen gúnyos is.

A "teljes foglalkoztatottság" nem csak azért ült a váltó mellett, hogy megnézze, milyen villamos jön, és annak megfelelően állítsa a váltót. Ha a cikizésen kívül tényleg érdekelne a téma, esetleg eszedbe jutott volna, hogy anno a villamosok visszapillantó tükör nélkül közlekedte. A váltókezelők feladata volt a villamosokat menet közben megfigyelni, és ha bármi rendellenességet tapasztaltak, megállítani a szerelvényt. Rendszerint nagyobb csomópontoknál voltak váltókezelők, ahol a tolatásoknál is segédkezniük kellett. Rádió és mobiltelefon hiányában ugyanis nem lehetett megbeszélni, hogy egy visszatolásnál vagy üzemi menetnél a következő kocsi az utolsó megállóban várakozzon amíg a mozgás befejeződik.

A szánszerkezet előnyeit se mutattad be. Ez ugyanis egy abszolút zárt rendszer. Ezt se a tévé távirányítójával, se mobil telefonnal, se semmivel nem lehet meghackelni. Az általad felsorolt divatos, új technikák közül viszont bármelyiket.

Tíz kicsi indián 2008.01.28. 14:56:28

megmondo 2008.01.27. 19:44:34

Tudok szánalmasabbat: a mai villamos sebességkorlátozások az '50-es évekből maradtak itt! És a mai napig ezeket kell betartani, pedig azóta már legalább 3 generáció felnőtt, az UV akkor csúcstechnika volt, ma a Combino képviseli ugyanezt.

Én vagyok 2008.01.28. 15:01:36

BIG: Valószínűleg vicces kedvében volt, és a retesztelést feloldó lazavezeték alatt akart úgy átsuhanni, hogy ne oldja fel a váltó lezárását. Én is láttam ilyet a János kórháznál. A 18-as elkanyarodott, a váltó utána lezárva maradt, tehát az utána érkező 56-os nem tudta villamos úton állítani. Szentségelt mint valami kocsis, hogy úgy kibaszott vele a kedved kollégája.

Rocko- 2008.01.28. 21:15:15

csókolom Hamster tanítóbácsi! padátrs barátnőm azt kérdezi, hogy a Moszkva téren hogyan oldották meg a 18/59/56/61 váltását. a választ ksözöni szépen.

Tíz kicsi indián 2008.01.28. 14:56:28
"az UV akkor csúcstechnika volt, ma a Combino képviseli ugyanezt."
de csak nálunk! ;)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2008.01.29. 00:19:23

Rocko : a Moszkva téren tabulátoroznak, ül fenn a toronyban valaki, és irányít. Itt van egy lista arról, hogy melyik végállomás milyen:
villamosok.hu/balazs/vegall/index.htm

A Combinós megjegyzésedet lehet, hogy félreértem, de az a járgány nem csak nálunk csúcstechnika, hanem bárhol másutt is az lenne.

Rocko- 2008.01.31. 07:39:51

igen, arra gondoltam. most hirtelen arra gondoltam, h van pár olyan dolog, ami létezik, de nem tudja (alsó áramszedő), aztán rájöttem, h ezek pusztán olyanok, h azért nem képse rá, mert nincs is szüksége rá. más meg hirtelen nem jut eszembe.

tabulátor: rendben, értettem, átadom. egy kicsit én is nyomogatom a gépen, hátha átvált pl. az 1-es villamos, és Kelenföldre kimegy. :D

ui: nem lehetne ez a kommentelődoboz kicsit nagyobb? fele akkora sincs, mint amilyen széles lehet a komment.

ChGeri 2008.02.01. 11:24:37

Gratulálok, Én vagyok! Neved sok mindent elmond rólad.

h33rv7 2008.06.11. 20:29:28

Valaki egykor megfigyelte, hogy egyes villamosvezetök váltó alatt lehúzták az áramszedöt. Valóban.
Az elsö UV-knak gyerekbetegsége volt, hogy ha a légsürítö éppen a váltó segédvezetéke alatt kapcsolt be, a vezetö akarata ellenére váltott a kocsi. Eg két év után sikerült ezt a hibát kiküszöbölni, de addig az áramszedö lehuzása volt a megoldás.

Mityu Addideapénzt kft LE 2009.09.03. 21:05:43

Ha már felsővezeték, ha már kötött pályás szerkezetek... Akkor jöhetnek a trolibuszok rendszerei is?! :)

toi 2009.09.06. 14:31:34

ez királyság volt.

rockersrac 2009.10.06. 11:45:54

@Mityu: Ez jó ötlet! :D Egyébként megsúgom,hogy a trolik felsővezeték-váltók is ugyan azon az elven működnek,csak mégis kicsit máskép!(mármint a működési elv ugyan az,[leszámítva hogy a trolinál a váltóknak van alaphelyzete,amibe visszatérnek váltás után]csak a felépítés kicsit más! :D

BPI-779 2009.12.21. 08:24:30

"Villamosvezető-tanfolyamon kérdezi az oktató:
-Ki vezeti a villamost?
-Hát én!-húzza ki magát büszkén a tanuló.
-Téved, fiam: a nyomkarima vezeti. Maga legfeljebb a sebességet választhatja meg!"
Ha nem is így szó szerint, de nagyjából stimmel a sztori. Egész konkrétan 3,5 hónapja hallottam, az első órán az egyik, hírhedt (:D) oktatótól :)))

Madrac 2010.06.19. 13:18:27

Ezt a szakállas poént azóta is tolják az oktatók ;)
Szóval jobb, ha sebességszabályzónak hívja magát a jv., még mielőtt valaki kikéri magának ;)

Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt) · http://zsotza.blogspot.com 2011.03.29. 14:37:35

Nagyon jó volt a post,és az azt indító poén is! [;-<))) Látom régóta nincs új írás.... reménykedem a folytatásban!

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2011.04.21. 17:41:10

@Zsolt520: Mivel mindenki más valahogy mindig bármi mást csinál, egyedül nincs kedvem csinálni, ez van :( Ha érdekeset akarok írni, azt meg tudom a saját blogomban is tenni...

Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt) · http://zsotza.blogspot.com 2011.04.27. 20:28:21

@Hamster: Persze.... -értelek,és megértelek. Szoktam az aktuális Blogodat is olvasni. Köszönöm!

SimiTomi 2012.01.11. 09:36:53

Huhh, mióta próbáltam megfejteni, hogy hogy is megy ez a váltóállítás, meg azt is, hogy miért is van, hogy a 18-asról néha leszáll a vezető váltani, néha meg nem.

Ez jólesett ma reggelre.

UV pót 2015.08.10. 13:54:00

Azóta történt valami változás Budapesten váltóállítás-ügyben? Vagy még mindenütt a 30-as évek technikája üzemel?
süti beállítások módosítása