Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Utolsó kommentek

2008.01.14. 02:39 Hamster

Meghalt a villamos, éljen a Stadtbahn!

Amikor először láttam a stuttgarti tömegközlekedést, úgy foglaltam össze élményeimet, hogy ha ők irányítanák a BKV-t, akkor villamos járna a Sváb- és a Gellért-hegyre is. Másfél órával később mindezt ki kellett azzal egészítenem, hogy a svábhegyi villamosról a Normafánál át lehetne szállni a kettes metróra...

Minden közlekedési rendszerben, amit kipróbál az ember, van valami, ami nagyon bejön, amit át lehetne venni belőle itthoni bevezetés céljára. Néhánynál persze az is látszik, hogy az átvétel csak álmodozás szintjén történhet meg, ennek ellenére nagyon jól esik ez az álmodozás.

Stuttgart szerény nyomott véleményem szerint a második csoportba tartozik, ugyanis itt bármerre nézünk, minden nagyon jól működik - de emiatt persze egyúttal minden nagyon drága (a napijegy kivételével). Nem akármilyen városról beszélünk, hiszen itt van a Daimler-Benz, a Maybach és a Porsche központja - valamiért azonban mégsem a közösségi közlekedés elsorvasztását választották az egyéni közlekedés (miszerint autók) javára, hanem inkább létrehozták a tömegközlekedési eszközök SL600-asát. De komolyan, ilyen nagyvonalú kötöttpályás városi közlekedést én még sehol nem láttam! A villamosok helyét Stadtbahnnak nevezett villamos-metró keverékek vették át - ilyesmi persze majd' minden nagyobb nyugatnémet városban van, de azokkal (pl. Hannover, Köln, Essen) ellentétben ez a rendszer be is lett fejezve. 


Beszteroidozott villamos: a stuttgarti Stadtbahn

Persze ha tíz évvel később kezdenek neki a villamos upgrade-elésének, valószínűleg másfelé indultak volna; és az sem elhanyagolható, hogy nekik volt pénzük ilyen drága rendszert kiépíteni, de akkor is figyelemreméltó, hogy ilyen autógyárak otthonában, mellesleg tartományi fővárosban az utazások egyharmadát tömegközlekedési eszközökön teszik meg (forrás: egy német tanulmány - ha valaki pontosabbat tud, szóljon - összehasonlításképpen a legtöbb német nagyvárosban a húsz százalék körüli érték már jónak számít).

Visszatérve a címben található megállapításhoz: a villamosok "stadtbahn-osítása" 1985-ben kezdett gyümölcsöt hozni (több évnyi tervezés után), és 2007 végén zárult le. Az utolsó menetrend szerinti villamos december nyolcadikának kora délutánján csattogott (budapesti mértékkel nézve persze nem volt ez olyan nagyon csattogás) végig az utolsó klasszikus villamosvonalon, azóta ott is a metrószerű megjelenésű Stadtbahn-ok járnak. Ezen az eseményen természetesen nekem is ott kellett lennem:


Meghalt a villamos, éljen a Stadtbahn!
Búcsú az utolsó hagyományos stuttgarti villamosvonaltól

Későbbiekben majd foglalkozni fogok magával a Stadtbahnnal is, de a hetet indítsuk inkább egy kis villamosozással!

5 komment

Címkék: közlekedés tömegközlekedés villamos stuttgart stadtbahn lrt


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr98296385

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tygger 2008.01.14. 10:38:10

ne felejtsük el azt sem, h stuttgartban és környékén a hév-jellegű közlekedés (regionalbahn és s-bahn) is olyan fejlett, amiről budapest és agglomerációja örökké álmodhat. amiről egyébként te stadtbahnként írsz, az inkább u-bahn, vagyis ezek metrójellegű villamosok, de különben jó, h más is észrevette a fejlettséget :)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2008.01.14. 11:16:16

tygger: Hát azért nekem az igazi U-Bahn ennél több, mint a müncheni, nürnbergi és a berlini. De speciel ők is azt mondják, hogy az U betű nem az "unterirdisch"-et (földalatti) jelent, hanem "unabhängig"-et (független - a többi felszíni közlekedéstől)!

Az S-Bahn szerintem nem olyan rettentően fejlett, persze az az algutacska elég jól el van találva. De persze a város egy számmal azért kisebb is, mitn München.

tygger 2008.01.14. 12:54:38

ja, nem olyan fejlett, az s1 mehetne például plochingen helyett reichenbachig, akkor nem kellett volna állandóan regionalbahnoznunk meg buszoznunk a párommal :)

viccet félretéve, azt mondjuk nem tudom elképzelni, h nálunk olyan legyen, m ott, egy kiesett kapcsolóállomás miatt este hattól reggelig lebénult az egész közlekedés sbahnostul, vonatostul, ami azért volt különösen gáz, m pl a müncheni intercityk is arra mennek

szólni kellett az ismerősnek, h vigyen minket haza... ez kis csalódás volt, de amúgy stuttgartban élmény közlekedni

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2008.01.14. 13:01:26

Tygger: Svájcban az elmúlt években többször is gyakorlatilag a teljes vasúthálózat hosszú órákra lebénult a villamosrendszer hibája miatt, de ettől még nem mondanám, hogy sz*r lenne, sőt :)

Ráadásul a budapesti elővárosi vasútvonalak gyakorlatilag hetente lebénulnak, főleg a ceglédi- Pedig most újítják fel, de hol bizber nincs, hol baleset, hol a felújítól tépik le a madzagot, hol nem járatják a vonatokat, mert leesett öt centi hó...