Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Utolsó kommentek

2008.01.08. 16:00 Stadtbahn

Cargotram, avagy teherszállítás a villamosvasúti hálózaton

    Ezen írás némiképp folytatása Hamster karlsruhei beszámolójának, mégpedig olyan szempontból, hogy a villamosvágányok olyan felhasználásáról szól, melyhez a napjaink "pesti szeme" nincsen hozzászokva.

Áru a síneken: a kísérleti és a beszerezni tervezett jármű
  
    Amszterdam nagy fába vágta a fejszéjét - a holland városban egy új városlogisztikai rendszert fejlesztenek ki, melynek egyik központi eleme a Cargotram, azaz a tehervillamos. A városban a múlt év márciusában kísérletképpen két némiképp átalakított villamoskocsival szállították az árut, az új rendszer azonban ennél többet kíván; a város ezért ötven tehervillamos-szerelvényt vásárol. A szerelvények külvárosi logisztikai központokból indulnak majd (ezek az autópályák bevezető szakaszai mellett találhatóak)- és terítik szét az árut mindenfelé a városban, a lerakodás ún. "hub"-oknál történik majd. A tehervillamosokat kicsi, elektromos hajtású gumikerekű járművek ("E-car") egészítik majd ki, ezekkel szállítják az árut a rendeltetési helyre.

Így érné el az áru a rendeltetési helyét

    A tehervillamos üzembeállításától azt várják, hogy 2500-zal kevesebb teherautó közlekedjen a városban, továbbá, hogy (az átrakások ellenére is) gyorsuljon a szállítás.
    Nem Amszterdam azonban az első város, ahol napjainkban a közúti vasúti hálózatot teherszállításra is használják. Drezdában 2000-ben nyílt meg a Volkswagen új ún. "üveggyára". Az alkatrészeket itt is egy óránként közlekedő tehervillamos szállítja a város másik részén található logisztikai központból az üzembe.

Tehervillamos Drezdában

Zürichben a villamos 2003 óta a hulladékszállításban vállal szerepet, a vontatójárművet itt egy régi villamoskocsiból alakították ki.
Bécs városát ezúttal (is) rossz példaként kell, hogy megemlítsük; a városban 2005-ben mutatták be a "GüterBim*" nevű projektet. A tervek szerint az első években a közlekedési vállalat (Wiener Linien) járt volna elől a jó példával, szállításait a tehervillamosra bízta volna, majd később külső megrendelőket is kiszolgáltak volna. A projekt azonban 2007-ben szépen csöndben leállt, nyomtalanul elmúlt, mint Bécsben a villamosvasút bővítésére tett elképzelések nagy része.**
    Ne higgyük azonban, hogy ezek a nyugat-európai városok találták fel a spanyolviaszt: a múlt században a közúti vasúti teherszállítás általánosan elterjedt volt Európa-szerte, a motorizáció térhódításával azonban a legtöbb helyen megszűnt.
    Budapesten a teherszállítás lényege az iparvágányok kiszolgálása volt, nagyvasúti teherkocsikat "mukik", (azaz motoros fedett teherkocsik) vontatták az ipartelepektől a MÁV-vágányokig. Az 1980-as évekig a teherszállítás nagyon jelentős volt, valószínűleg az olvasók is emlékeznek a tehervonatokra, melyek adott esetben fényes nappal is átkígyóztak a forgalmas villamosvonalakon. Budapesten hivatalosan 1996 őszén szűnt meg a teherszállítás a villamos- és hévvonalakon (a Ganz budai telephelyét még egy rövid ideig ezután is kiszolgálta a MÁV a BKV-hálózaton keresztül).

Teherforgalom éjjel-nappal: transzformátorszállítás a Moszkva téren...
  ...MÁV -dízelmozdony a Margit körúton - a közúti vasúti árufuvarozás egy évtizede még nem számított ritkaságnak.
    A fenti példák alapján láthatjuk, hogy a közúti villamosvasút a teherszállítás terén is versenyképes lehet - ez nem jelenti azt, hogy egy-egy ilyen próbálkozás feltétlenül sikerrel jár. Olyan helyeken, ahol a hálózat csekély, vagy éppen nem átjárható; vagy ahol előkészítetlen egy ilyen projekt (pl. Bécs), könnyen lehet, hogy nem lesz versenyképes a tehervillamos. Ennek ellenére azonban nem elképzelhetetlen, hogy egy szép napon a Kápát-medencében valahol ismét árut szállítson a közúti villamosvasút.

-mk-

*: Bim = villamos az osztrák ill. bécsi nyelvhasználatban
**: 2006-ban az adventi időszakban volt egy másik próbálkozás is: a nagy bevásárlóközpontokban vásárolt árut villamossal szállították haza a vevőnek - ez a próbálkozás is kudarcba fulladt

Képek forrása:
http://tram-2.andreetjes-website.nl (1-3)
Wikipedia (4)
http://www.villamosok.hu (5-6)

18 komment

Címkék: hollandia villamos amszterdam teherszállítás cargotram


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr90289415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

..::Froschlama::.. (törölt) 2008.01.08. 19:49:01

Jah, én láttam teherviligát Drezdában. ZStem jó megoldás lenne Pestre is:-)

Nekroteka 2008.01.08. 20:15:30

Nagyon érdekes téma, grat! :)
Lenne benne fantázia, de hát hogy kis hazánkba ez mikorra jutna el, ahol már a tömegközlekedés-része a dolognak sem éppen botrányoktól mentes... :S

hillman 2008.01.08. 20:23:34

nagyszerü ötlet..a nagyobb bevásárloközpontok a teherauto rakodohoz(biztos van szebb neve) csinálnának(hatnának) vágányt.éjjel betolják a vagont és nappal szépen kirakodják.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2008.01.08. 20:37:51

az a szomorú, hogy nekem anno azt mesélték, hogy ha a kilencvenes évek közepére a villamosos teherszállítás már vissza is szorult, de a HÉV-en még keményen ment, mi több, az Óbudai Szeszgyár épp modernizálta az iparvágányát, erre nemsokára a BKV megszüntette a teherszállítást. nem a kereslet hiánya miatt, hanem mert valaki úgy döntött.

a gond persze az, hogy mára átálltak a szállítmányozók, nincsenek meg az iparvágányok, szóval ezt már nem lehet csak úgy "visszacsinálni"

tippelnék 2008.01.08. 20:48:16

több, mint valószínű, hogy budapesten lehetetlen lenne (újra)megcsinálni. a drezdai, de régi pesti példák is csak úgy működnek/tek ha konkrét induló és cél állomás van vagy telepíthető a villamos és hév vonalak és végállomások közelébe. (drezda: vw logisztikai központ - gyár). egy bevásárlóközpont feltöltéséhez minimum egy depó kell a város külső részén, ami sokféle eltérő tulajdonú bolt melett szinte kivitelezhetlenek tűnik.

ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2008.01.08. 21:05:34

Az milyen durva lenne, ha mondjuk a westendbe metróval vinnék éjjel a cuccot. Építenének egy teherliftet és vihetnék fel az árut.
Sőt! Szinte valamennyi nagyforgalmű bevásárlóközpont közelében van villamos, vagy metró. Multicarral meg bedobhatnák a cuccot az üzletbe.

gergo · http://www.partypeople.hu 2008.01.08. 21:27:44

Hamster: a szuleim nagyon sokaig dolgoztak a Buszesz-ben, tobbszor volt alkalmam nekem is bemenni. (igaz, nagyon fiatalon, mert 80-ban szulettem)

valoban, regen szamottevo volt a vasuti szallitas, meg fordito is volt a hatso reszben (emlekszem, annyira szet volt rohadva a fa a vege fele, hogy az aknaban latszodott a beszivargott Duna-viz. persze, ezt csereltek mar le, bontottak), de a Buszesz a privatizaciot kovetoen mar csak szinte kozuti fuvarozassal intezte az aruforgalmat (lakossagi tiltakozas is volt a megnovekedett forgalom miatt)
mivel nem volt szukseg az iparvaganyra (olyannyira, hogy meg a felsovezeteket is gyaron belul bontottak el) a par evvel ezelotti HEV palya rekonstrukcio soran nem epitettek vissza a kiterot a Buszesz-kapunal. a helye megvan, gyaron belul meg helyenkent latszik a betonozott sin
erdekesseg: ha a kerites ex-Harisnyagyar feloli reszenel vagy (bicikliut van ott) latszik, hogy ives a kerites. regen ott tarolovaganyok voltak, amit evek alatt benott a gaz. ha jol emlekszem, ezek utan oda is valami raktar-feleseget epitettek

gergo · http://www.partypeople.hu 2008.01.08. 21:32:13

jahh, es volt valami fekete mozdony is amivel anno vontatast inteztek a gyaron belul. hogy hova lett, jokerdes, de egyszer felmehettem ra :)
azutan mar Unimoggal vontattak. arra nem mehettem fel, sajnos..

es eljen a "Sztár" üditő, meg a "Queen" is :D meg ott csinaltak Mo-n eloszor dobozos Ppsit, meg sok egyeb dolgot....

nyekk 2008.01.08. 21:40:44

Az oroszoknál még teher trolibusz is volt. (De komolyan) És egyáltalán nem hülye ötlet.

NAR 2008.01.08. 22:09:08

Érdekesen hangzik, de hirtelenjében nem tudom elképzelni, hogy reggel kilienckor a Nagykörúton két megálló között megáll a villamos, majd az úttesten keresztül behordják a boltba az árut :-) Szóval hajnalban a boltok nincsenek nyitva, nappal meg ugyanúgy zavarná a villamosközlekedést, ahogy a kisteherautó az buszokat.

Persze ahol nagy "gyár" vagy fogyasztó van és iparvágányt lehet kihúzni, ott lehet értelme.

cyan 2008.01.08. 22:32:47

még fellelhető pár helyen az iparvágány, pl: budakeszi és budaörs közt, a metro közelében ma is ott van a villogó lámpa és sinek a közuti lámpás kereszteződésnél. de ez vasút. gondolom kőbányán még nem szűnt meg minden iparvágány, pár éve még ott voltak.

gramercy (törölt) 2008.01.08. 23:32:45

a bp-i hálózat sűrűsége jó adottság volna ehhez, habár a 'hálózati' jelleg a váltók spórolása miatt elképesztően sz@r (lásd nyakatekert beállások)


namost, sok sikert..

Vityaz 2008.01.09. 01:27:40

Laikusként kérdem: elbírja a villamossín hálózat egy dízel mozdonyos szerelvény súlyát?

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2008.01.09. 01:28:21

gergo : Én pedig úgy hallottam, hogy a kapcsolatot biza nem a Buszesz miatt szedték ki. És tényleg fura, de mintha új oszlopok, meg új kerítés került volna oda, hellyel a a HÉV felé, tehát nem ezen múlt.

Az íves kerítés pedig alapvetően a HÉV eredeti pályája volt hetvenvalahányig, a mostani filatorigáti nyomvonal az, ami viszonylag új.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2008.01.09. 01:30:07

Na, a Nagykörút az, ahol nem is akarnék tehervillamosban gondolkodni. Eleve, kis butikok és boltok vannak ott, azok mit szállítsanak ezzel? Jól csoportosítható dolgokat lehet konténerrel gyorsan lekapni és bevinni...

dark future · http://www.andocsek.hu 2008.01.09. 01:38:06

Ha szembe jönne egy Szergej a Nagykörúton, azért valószínűleg néznék egy nagyot...

jazzcool 2008.01.09. 07:04:51

Amszterdam belvárosa csak korlátozottan alkalmas a gépjármű forgalomra a csatornák miatt, amelyek között valójában sok-sok kis szigetecske alkotja a várost. Így a vízi szállítás mellett jó alternatíva a villamosvágányok kihasználása. Nálunk ez egyelőre aligha aktuális már csak a vágánykapcsolatok, az iparvágányok hiánya miatt. Talán majd egyszer...

Rocko- 2008.01.09. 07:12:13

NAR 2008.01.08. 22:09:08
"Szóval hajnalban a boltok nincsenek nyitva"
na itt van a probléma. nem csak a kötött pályás teheárszállítással, hanem a teherszállítással úgy egészsében.