Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Utolsó kommentek

2007.10.15. 23:51 Hamster

Stadler - a "nevető harmadik"?

A Siemens eredeti Combinói (azért írom, hogy "erdeti", hogy jelezzem, nem azokról van szó, amelyek nálunk a Nagykörúton furikáznak; az ti. a "Combino Plus") körüli műszaki problémák és egyéb tényezők miatt úgy tűnik, hogy a svájci Stadler lassan lenyomja a többi, hagyományos villamosgyártót az európai piacon. Most éppen a Nürnberg számára épített "Variobahn" első példánya készülődik elfele:

http://www.nahverkehr-franken.de/strassenbahn/img/variobahn3/gtv6_3.jpg

Ennél is érdekesebb viszont, hogy a cég Grazban is megnyerte az ottani tendert, a Bombardier és a Siemens nagy megdöbbenésére (különösen, hogy utóbbinak járműfejlesztő telephelye is van a városban).

Namármost ezzel egy lehetséges gond van: hogy a Stadler tulajdonképpen még nem gyártott villamost. Illetve Variobahnt biztosan nem. Ezt a típust ugyanis az Asea Brown Boveri (ABB) és a Henschel tervezte, még a kilencvenes évek elején. Ezek a cégek aztán beleolvadtak az ADtranz nevű konszernbe, melyet kicsivel később megvásárolt a kanadai Bombardier. Ez utóbbi komoly óriáscég lett, ami felborította volna a piacot, ezért a "kartellügyi hatóságok" úgy döntöttek, hogy a cégnek gyártmányainak egy részét le kell adnia. Így került az akkor épp kicsit mostohagyereknek számító Variobahn (a Bombardiernek több más futó típusa is volt, melyeket jobban futtattak) a városi vasutak terén akkoriban még senkinek se számító svájci Stadlerhez, mely inkább a kis sorozatú speciális vasúti járművek gyártásáról volt ismert.

És aki aztán most mindezt elboltolta Nürnbergnek, a Bochum-Gelsenkirchen-i villamosüzemnek (BOGESTRA), Münchennek és legújabban Graznak is. Szóval most fog a közmondásos majom a vízbe ugrani, ugyanis nemsokára gyakorlatban is ki lesznek próbálva a svájci cég Variobahnjai - melyeket egyelőre egyébként Berlin mellett, Pankow-ban építenek. Gondolom sokan reménykednek benne, hogy ezek jobb minőségűek lesznek, mint a még az ADtranz által készített, részben helyben szerelt helsinkii Variobahnok, melyek rendelkezésre állása néhány év után még mindig olyan rossz volt (a negyven kocsiból náha csak 15-20 közlekedett!), hogy a pótlásukra negyven éves tujákat szereztek be, és majdnem visszaadták őket a gyártónak. A visszaadás egy új szervízszerződés és némi szanálás után elmaradt, a többi város pedig feszülten várja a villamosait.

Egyébként úgy másfél éve szokás volt hangoztatni, hogy senki nem vásárol prototípus és előélet nélkül villamost. Nos, ez azért nem így van: a Combino-mizéria egyik alanya, Basel például úgy rendelt a Stadler "Tango" fantázianevű villamosaiból, hogy az létezett volna. Ami annál is érdekesebb, mivel a jelek szerint a Tango nem egyetlen villamostípus: ugyanezzel a névvel illetnek ugyanis alacsonypadlós és magaspadlós járművet is. Utóbbiból a Bochum és Gelsenkirchen számára (igen, megint ugyanők: vesznek alacsonypadlós Stadlert is (Variobahn) és magasat is (Tango)) tervezett szintén szállítás előtt/alatt áll.

3 komment

Címkék: villamos stadler variobahn


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr71197641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Toymao 2007.10.20. 19:25:05

A körúton nem Combino Supra típusnevű cucc fut (ami tény, hogy a rozsdamentes acélvázas Combinóra épül, nem az eredeti aluvázas Combinóra). Vagy az csak reklámszöveg?

KZsoci 2007.10.20. 19:36:09

A körúton Combino Suprák közlekednek, csak a Siemens újabban Combino Plusként reklámozza ugyanezt a típust, de a kettő ugyanazt jelenti. Szerintem az eredeti elnevezés inkább megfelelő, legalábbis a körúti tuják kapcsán. :)

jazzcool 2007.10.20. 21:50:46

Egyébként úgy másfél éve szokás volt hangoztatni, hogy senki nem vásárol prototípus és előélet nélkül villamost.

Ha ez 100 százalékban megvalósulna, akkor a fejlesztőket akár ki is rúghatják a gyárak. De szerencsére mindig vannak bátor megrendelők. Lehet, hogy naiv vagyok, de ha pld. a Stadler, a Siemens vagy a Bombardier a szállító, akkor a vevő nyugodt lehet, mert a gyártó nem kockáztatja brandjét, illetve ha gond van, akkor siet megoldani a problémát.