Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Utolsó kommentek

2009.01.27. 19:00 Stadtbahn

Európa kulturális fővárosának közlekedéséről

A 2009-ben - a litvániai Vilnius mellett - Linz viseli az "Európa kulturális fővárosa" címet. Azok a városok, melyek ezt a titulust elnyerik, általában jelentős infrastrukturális beruházásokba kezdenek, és ez az esetek egy részében kihat az adott város közösségi közlekedésére is.

A villamosvasút

Az első érdekesség, amit a linzi villamossal kapcsolatban meg kell említenünk, az a nyomtáv: a sínszálak ugyanis csak 900 mm-re vannak egymástól, ami Europában (és a világban is) ritkaságszámba megy - a vén kontinensen csak Lisszabonban üzemelnek ilyen vonalak. A városban három villamosviszonylat üzemel, ezek gyakorlatilag egy meglehetősen hosszú tengelyre vannak felfűzve (ez a 2-es villamos vonalának felel meg), melyből egy-egy rövidebb leágazást szolgál ki az 1-es és a 3-as. A törzsvonal a főpályaudvarnál egy hárommegállós szakaszon a föld alatt halad (a felszín alatti szakaszt 2004 végén nyitották meg), majd a belváros legforgalmasabb sétálóutcáján végighaladva éri el a város főterét. Az elmúlt évtizedekben a hálózatot lassan*, de folyamatosan bővítették, ami a törzsvonal egyre messzebbi külvárosokig történő meghosszabbítását jelentette. A legújabb szakaszt 2005 őszén adták át: a 2-es villamos azóta a város déli végén épült Solar City-hez** jár. Bár a villamosvonal néhol a kukorictábla szélén fut, középtávon további meghosszabbítását tervezik a Pichlinger See-hez, ahol egy kisebb külvárosi csomópont jönne létre. A törzsvonal ma 18,9 kilométer hosszú, a menetidő 48-54 perc között mozog, az utazási sebesség pedig 21-23 km/h körül alakul (Budapesten jelenleg a leghosszabb viszonylat -a hármas villamos- 13,4 km hosszú, a legmagasabb utazási sebesség pedig 20,0 km/h, melyet a 61-es villamos jelenlegi útvonalán teljesít) Az Ausztriában is magasnak számító adatok annak köszönhetőek, hogy a 90-es években intézkedéscsomagot vezettek be a közforgalmú közlekedési eszközök gyorsításért. A villamosvonalak nagy része a közúti forgalomtól elzárt pályatesten halad, magas a füvesített pálya aránya is. A tervek szerint ezév márciusában indul a 3-as villamos meghosszabbításának építése; az 5,5 km hosszú vonal átadása 2011-re várható (az eredeti tervek szerint a vonalat már 2008-ban át kellett volna adni). A vonal mentén egy új járműtelep (tárolókocsiszín) létrehozását is tervezi a város. A távlati tervek között szerepel egy második északi-déli irányú vonal kiépítése is, azonban itt még az sem dőlt el, hogy a tervezett útvonalon a Linzbe megálmodott City-S-Bahn rendszer részeként nagyvasúti szerelvények, vagy hagyományos villamosok járjanak.

Jellegzetes kép Linzből: zárt, füvesített pályán suhanó Cityrunner (Forrás: Hamster)

A Linz AG folyamatosan fiatalítja járműparkját is: 2002 és 2008 között összesen 33 darab, negyven méter hosszú Cityrunner típusú villamost vásárolt. A 2008-ban beszerzett járműveknek köszönhetően teljesen eltűntek a "gömbölyű" DÜWAG-licensz alapján gyárott kocsik a városból. A járműparkot így 2009-ben a harminchárom alacsonypadlós és tizenhat magaspadlós kocsi alkotja. Ez utóbbi típus példányait 1985-1986-ban gyártották, tehát ők is még csak 23-24 évesek. A vonalhosszabbítások járműigényét szintén új beszerzésű alacsonypadlós kocsikkal kívánják fedezni.

Linz főtere egy második szériás csuklóssal, 2008. nyarán. A kocsikról készült emlékoldalam ide kattintva érhető el.

A Pöstlingbergbahn

Linzben a villamosközlekedés nem merül ki a fentebb ismertetett városi hálózattal: a Linz fölé magasodó dombra vezet föl a világ legmeredekebb adhéziós üzemű villamosa, a Pöstlingbergbahn, mely 1898-as megnyitásától kezdve szinte változatlan formában közlekedett több mint száz évig, 2008 tavaszáig. A vonalon (mely a városi hálózattól eltérően 1000 mm-es nyomtávval épült, egyes magyarázatok szerint azért, hogy a kocsikba erősebb motorokat tehessenek) kéttengelyű motorkocsik közlekedtek, melyek egy részét még a vonal megnyitásakor építették.

A Pöstlingbergbahn régi völgyállomása (Bergbahnhof) (Forrás: Hamster)

A 2008-as év változást hozott a Pöstlingbergbahn életében is: a vonalat százévnyi üzem után leállították. A vasutat ugyanis teljesen átépítik: a vonal nyomtávolsága 1000 mm-ről 900-ra csökken(!), így a kocsik ráhajthatnak majd a városi hálózatra: eddigi végállomásuk helyett a város főteréről fognak indulni, melyet a 3-as villamos pályának igénybevételével érnek majd el. A vasút három újonnan épített, alacsonypadlós kocsit kap, azonban a régi járművek sem fognak eltűnni: hármat közülük átépítenek 900 mm-esre, ezek változatlanul részt fognak venni a hegyivasút üzemében. A többi régi kocsit múzeumoknak, egyesületeknek adták el. Ezen túl a vasút egykori völgyállomásánál egy kis múzeumot rendeztek be, melynek része egy néhány méteres 1000mm-es pálya is, ahol egy, a régi nyomtávon megőrzött kocsival lehet majd fel s alá közlekedni. A felújított vasutat májusban tervezik megnyitni, így a nyáron a kulturális főváros rendezvényeire látogatók már igénybe vehetik Linz régi-új nevezetességét. Meg kell említenünk azonban, hogy a Pöstlingbergbahnra nem érvényesek a hagyományos jegyek és bérletek, a vonal külön díjszabással közlekedik, amely - sajnos - valószínűleg a jövőben sem lesz másképp. A felújítás idején pótlóbuszok közlekednek a hegyre, de kihasználtságuk - köszönhetően többek között a különleges díjszabásnak - nem egetrengető.

Nincs kolbászból a kerítés

Bár a mindennapi villamosüzem helyzete Linzben meglehetősen kedvező, szót kell, hogy ejtsünk a régi járművekről is. A közlekedési vállalat tulajdonában áll - mint ahogy az rendes városokban szokás - néhány régi, kéttengelyű motor- és pótkocsi. Ezeket azonban meglehetősen ritkán lehet a linzi utcán látni. (Összehasonlításképpen egy szegedi polgár valószínűleg többször találkozik nosztalgiavillamossal, mint egy linzi) A kocsiszínben helyhiány uralkodik, ezért a kifutó típusokból nincs lehetőség nagyobb mennyiségű régi jármű őrizgetésére: a tavaly selejtezett (al)típusból például hírmondó sem maradt. A város hálózatának egyedi nyomtáva miatt kelet- és közép-európai városok sem jelentkeztek az amúgy nem túl idős és jó állapotú járművekért, ezért azok ócskavasként végezték.

Linz és a közeli St. Florian között 1913-tól 1973-ig közlekedett egy - szintén keskeny nyomközű - helyközi villamosjárat, a "Florianerbahn". A második háború után a vonal folyamatosan vesztett jelentősségéből, majd 1973-ra megszűnt. Pályájának egy részét azonban nem bontották el, hanem nosztalgiaüzemet hoztak rajta létre, melyet előbb a zÖGEG, majd a Club Florianerbahn nevű egyesület látott el. Az elgondolás nagy hibája volt, hogy ez az üzem elvesztette a kapcsolatát a Linzi városi hálózattal, így a járműveket "csak" helyben tudták közlekedtetni. 2005-ben az A1-es autópálya bővítési munkálatai miatt felfüggesztették a nosztalgiaközlekedést, mely a mai napig sem indult újra. Az elbontott pályát és felsővezetéket csak részben állították helyre, így a pálya ma közlekedésre alkalmatlan, az érdeklődők csupán a járműveket tekinthetik meg előzetes bejelentkezés után. Osztrák közlekedésbarát körök nem jósolnak fényes jövőt a Florianerbahnnak - egyelőre kérdéses, hogy fog-e még valaha közlekedni a vonalon bármilyen jármű. A sors iróniája, hogy a linzi városi hálózat bővítésével elképzelhető, hogy ismét "közel kerül" a Florianerbahn a hálózathoz. Amennyiben ugyanis a 2-es villamos tervezett pichlingi hosszabbítását megépítik, a két üzemet már alig néhányszáz méter választja majd el egymástól. Kár lenne nem összekötni őket, és veszni hagyni St. Florian kis villamosait...

Linz jelenlegi villamosvasúti hálózata és a tervezett bővítések (Forrás: bahnlinz.com

LiLo

Linz kötöttpályás közlekedése azonban nem merül ki az eddig ismertetettekben; a Linzer Lokalbahn (röviden LiLo) 1908 óta szolgálja ki Linz nyugati agglomerációját. Ez a helyiérdekű vonal normál nyomtávolságú, 750V egyenárammal van villamosítva. A vonalon villamos motorvonatok látják el a személyforgalmat, az állomány jelentős részét a 2001-ben a Stadlertől beszerzett motorkocsik teszik ki. A vasúton teherszállítás is folyik (igaz ma már ez gyakran csak a cukorrépaszezonra korlátozódik), így a járműállományban találhatók villamosmozdonyok is. Érdekességként megemlítjük, hogy ezek közt vannak Ganz gyártmányú mozdonyok is, többek közt az egykori POHÉV*** mozdonya. A vonal linzi végállomását 2005 év végén áthelyezték Linz teljesen átépített főpályaudvarára, kényelmes átszállást biztosítva az ÖBB vonataira és a városi villamosvonalakra.

A LiLo egyik régi villanymozdonya. (Forrás: Hamster)

Az autóbusz- és trolibuszüzem

Linz városa 1944 óta büszkélkedhet trolibusszal; azóta a hálózat természetesen többször  változott, ma négy viszonylaton közlekednek trolik. Az állomány 19 Obus-Volvo 7000-es troliból áll, melyeket 1999-2000-ben gyártottak.

Csuklós troli napjainkban. (Forrás: bahnlinz.com)

Ami az autóbuszokat illeti, a flotta kizárólag alacsonypadlós járművekből áll; MAN, Volvo és Mercedes gyártmányú kocsik róják Felső-Ausztria fővárosának utcáit. A 2007-2008-ban beszerzett kocsikban gázüzemű motorok duruzsolnak.

-mk-

*nem budapesti szemmel nézve...
** a Solar City egy kb. négyezer ember otthonául szolgáló újépítésű városrész, mely környezetbarát technológiával épült és üzeme is rendkívül energiatakarékos és környezetkímélő.
*** Pozsony-Országhatár Helyiérdekű Vasút, azaz a Pozsony-Bécs között közlekedő hév

17 komment

Címkék: közlekedés ausztria villamos trolibusz cityrunner linz lilo pöstlingbergbahn duewag


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr33895430

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.01.27. 20:24:26

Klassz cikk. Jöhet Vilniusról is. :)

ekzs (törölt) 2009.01.27. 21:32:03

Kár, hogy ilyesmi cikket nem lehet írni a 2010-es kulturális fővárosról... haha, mondjuk én már most sírok az egész dolgon.

2009.01.27. 22:43:17

Szép post, köszönjük. :)

Bell & Sebastian 2009.01.28. 02:04:25

És ez még csak a tömegközlekedés városi vetülete...

Fünfkirchenből (Pécs) meg lassan a kultúra is száműzetik. Mindennapos a közterületeken a cigány-terror.

2009.01.28. 07:27:59

Szia!

Akkor jól értem, hogy a Pöstling kocsijai (az újak) a rendes, "nagy" kocsiszínben fognak lakni, igen szép főtér-kocsiszín közötti rezsifutásokkal?

SzL

2009.01.28. 07:31:48

És még: a fékeket a régi kocsikon, amik 900-asok lesznek, hogyan alakítják vajh át? Egészen spéci sínfékek voltak a gépeken, oldalról fogták meg a sínfejet, szükség esetén, ez innentől, mivel burkolt vágányon is fognak járni, nem lesz.
Ésmég: a főtéren megvan az új "végállomása" a hegyivillamosnak, mardjunk annyiban, nem splizásták túl, de korrekt...

SzL

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.01.28. 07:58:13

Szedlmajer : A fék speciel engem is érdekelne, mert csak sima dolgokat alkalmazhatnak, semmi sínkorona alá benyúló okosságot. Bár a Combinónk vészfékét ismerve simán el tudom képzelni, hogy már nem kell semmi mechanikus kapaszkodás :) Mk, van valami képed/rajzod erről?

2009.01.28. 08:01:29

Köszi Varga :-)

borpancsoló 2009.01.28. 08:42:51

Ez a füvesített pálya nagyon jól néz ki, el tudnám viselni, ha BP-n is ilyenek lennének, csakhát azokat csak a villamosok hasa vágná.

Pécs csodálatosan mintázni fogja országunk megbízhatóságát, komolyságát, kormáyzati és önkormányzati teljesítményét. Égni fog a pofánk. És a legroszabb szegény pécsieknek lesz. Pedig az egy szép város szerintem és jó fejek a lakosai, de ez übergáz. Persze felelős nincs.

Tényleg csak 20km/h a villamosok menetsebessége? majd legközelebb melléjük állok kocsival és megnézem :) de fenn utazva gyorsabbnak tűnik.

Názáreti Brájen 2009.01.28. 09:00:52

El Kúrtuk Főváros 2010

Az EKF projekt egy közösségnek (értsd város) ad lehetőséget a megújulásra, a kitörésre a kultúra révén.
Ezt sikerült a helyi MSZPs jóembereknek elvennie a pécsi jó emberektől.

Talán 2010-ben megtudjuk, hogy ennek milyen következménye lesz a szavazó lapok kitöltésekor.

Érdekes kérdés, hogy a sajnálatos aktualitás - Tasnádi úr tragikus halála - eredményez-e majd időközi polgármester- és rendszerváltást?

Oszt'jónagyot!

bvb09 2009.01.28. 09:22:36

Én 2 éve mondom, hogy át kell adni Debrecennek az EKF projektet. Ami Debrecenben épült a pályázatuk óta:
- MODEM Modern Kortárs Galéria
- Kölcsey Konferenciaközpont
- Debrecen Fórum, benne az új színház helyével, csak berendezni kell 1 éva alatt
- Lyceum Hotel 4*
- Hotel Divinus 5*
És még ott a Főnix Csarnok, ha kell, meg a megkévő intézmények.

- Épül a 2. számú villamosvonal
- Júliustól 140 darab zsír új Volvo busz veszi át a helyi buszközlekedést.
- Épült 4 belvárosi parkolóház
stb., stb.

Stadtbahn 2009.01.28. 11:39:06

@SzedlmajerLaszlo: Nem, az új és az újjáépített kocsik is a régi telepen kapnak helyet. Itt: www.linzmobil.at/forum/viewtopic.php?t=30&postdays=0&postorder=asc&start=400 találtok képeket az újjáépítésről, a kocsiszínt tehát felkészítik az új kocsik karbantartására. Ami pedig a fékrendszert illeti, sajnos nem olvastam erről még semmit (vagy átsiklottam felette...), de ha lesz infó, megosztom veletek :) Egyébként ha megnézitek ebben a topicban a legutóbbi hozzászólásokat, láthattok képeket a kocsik átépítéséről, gyanítom, hogy meglehetősen kevés marad az eredeti járműből...

jazzcool 2009.01.28. 21:50:40

@Názáreti Brájen: Tavaly Liverpool európai kulturális város volt. Más ügyben jártam ott, de a városon egyáltalán nem látszott a kitüntető cím. Sőt! A centrumban óriási munkálatok folytak, a tengerpart, a hajókikötő szinte megközelíthetetlen volt az "ásatások" miatt. Ettől persze Pécs állhatna sokkal jobban...

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.02.04. 18:09:28

@jazzcool: Biztos nem véletlenül alakult úgy, hogy egyszerre több kultúrális főváros van...

fűrészpor · http://www.pallas70.hu/tanfolyam/aruterito-tanfolyam.php 2009.12.15. 09:12:20

Litvániában tényleg füvön fut a villamos???? ????
Szuper ötlet el tudnám képzelni a 4-es6-os alat is a füvet! :)
süti beállítások módosítása