Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

július 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Utolsó kommentek

2009.01.13. 07:28 Stadtbahn

Bécsi kitekintés

Változások 2008-ban

A 2008-as esztendő nem csak a budapesti tömegközlekedési hálózat életében hozott nagy változásokat, a Császárváros lakóinak is jutott újdonság.

A metró jön, a villamos megy, az utasok azonban maradnának

Az év első fontos változása volt, hogy májusban átadták az U2 jelzésű, meglehetősen kacifántos történetű, és vitatott létjogosultságú metróvonal új szakaszát - a vonal így már eléri a Vásárt és a stadiont is. Ez utóbbi a labdarúgó EB megrendezésénél játszott nagy szerepet: a szurkolók már az új vonalon érhették el a mérkőzések helyszínét.

A metróvonal átadása magával hozta a 21-es villamos megszüntetését is, ez azonban korántsem bizonyult népszerű intézkedésnek. Mivel a metró nyomvonala meglehetősen eltér az egykori villamosjáratétól, a változás sok utasnak jelentős többletgyaloglást jelent. Már a vonal bezárása előtt fél évvel elkezdődtek a tiltakozások, melyek élére az osztrák zöld párt állt, azonban kritikus hangok hallatszottak a II. kerületi SPÖ háza tájáról is.

(Bécs élén már hosszú évek óta szocialista városvezetés áll, mely a villamoshálózat bővítésével szemben a metróépítést részesíti előnyben. A 21-es villamos esetében sokan reménykedtek abban, hogy a II. kerületi - nagyrészt SPÖ-törzsszavazó - nyugdíjasok kérését meghallja a városvezetés és csökkentett kapacitással, de megtartja, illetve újra indítja a villamosvonalat)

A vég azonban így is eljött: májusban megszűnt a 21-es, a felszámolandó szakaszt azonban járható állapotban tartották az EB végéig (június 30.) Néha egy-egy tanuló, illetve próbakocsi el is jutott a vonalra, ez azonban felháborodást váltott ki a helyiek között, mondván, nekik megszűnt a közvetlen villamosjárat, gyalogolhatnak a metróhoz, ehhez képest az ablakuk alatt cikáznak a piros villamoskocsik - üresen. A tiltakozások sajnos nem vezettek eredményre, a pályából már július elején elbontottak egy rövid szakaszt, a vonal nagyobbik részén pedig november-december folyamán kezdték meg a bontási munkálatokat. Megemlítendő, hogy az egykori 21-es viszonylat Praterstern és Schwedenplatz közötti szakaszát nem tüntették el - jelenleg csak üzemi menetek használják, hosszú távon azonban egy új villamosvonalnak lenne a kiinduló szakasza.

A sors iróniája, hogy 2009. januártól a megszűnt szakaszon új autóbuszjáratot kényszerült indítani a Wiener Linien... 

Praterkai, a felszámolt 21-es villamosvonal végállomása (Forrás: Hamster)

Az "új" Ring

2008. október 26. jelentős nap volt a bécsi villamosvasút történetében: e napon lépett életbe az új, főként a belvárosi vonalak számára változást hozó forgalmi rend. Megszűnt a turisták által is kedvelt két körviszonylat a Ringen (addig az 1-es az óramutató járásával ellentétesen, míg a 2-es a másik irányban járt körben Bécs kiskörútján). A forgalmi rend, mely a 80-as évek elején alakult ki, úgy módosult, hogy a külsőbb kerületekből érkező, eddig a Ring szélén (pl. az Operánál) végállomásozó járatok ezentúl ráhajtanak a körútra, majd egy félkör megtétele után folytatják kalandos útjukat egy másik külváros felé.

Akárcsak Budapesten, Bécsben is változtattak a viszonylatok számozásán: lassan eltűnnek a betűjelzéses villamosjáratok (ezek korábban azokat a vonalakat voltak hivatottak jelezni, melyek a Ringet érintve közlekedtek); idén eltűnt a J és az N, 2009-től pedig várhatóan a D és O (melyet sokan helytelenül nullának olvastak) jelzésű kocsikkal sem találkozhatunk. A turisták számára áprilistól városnéző villamosjárat indul a Ringen, ezt azonban csak különleges díjszabással lehet majd igénybe venni.

Az átszervezésnek lett egy kellemetlen mellékzöngéje is; az utolsó szerelvényén, mely körbement a Ringen, a járművezető az utasoktól és a villamosbarátoktól "Sieg Heil!"-lel búcsúzott el. Az eset politikai botránnyá nőtte ki magát, a járművezetőt elbocsátották.

A régi 2-es röviddel megszűntetése előtt (Forrás: Hamster)

Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy vajon a budapesti Nagykörúton nem lenne-e célszerű a viszonylatokat hasonló módon átszervezni; tudnunk kell azonban, hogy a bécsi  Ring és budapesti társa között jelentős különbségek vannak. Míg Bécsben a gyorsvasúti rendszer jól kiépített és a felszíni hálózat is sokkal összefüggőbb, Budapesten fontos irányok nincsek ellátva gyorsvasúti vonalakkal, így a felszíni közlkedésre sokkal nagyobb teher hárul. Különösen igaz ez a Nagykörút esetében, ahol az alternatív kapcsolatok (Bajcsy-Zsilinszky úti villamos, budai Duna-parti vonal, stb) és az ötös metró hiánya miatt európai viszonylatban is kiemelkedő forgalmat bonyolít le a villamos - bécsi társánál jelentősen nagyobban. A budapesti Nagykörút által közrefogott terület egyrészt nagyobb, mint a bécsi első kerület, ráadásul heterogénebb képet mutat bécsi társánál, ezért a többek által a magyar fővárosba megálmodott körviszonylattal (6+61 összekötés) sem adekvát a párhuzam.

Megfiatalodó járműállomány

December 23-án befejezték bécsi pályafutásukat az utolsó "igazi" Stadtbahn járművek, azaz az E6-os motorkocsik és a hozzájuk tartozó pótkocsik (c6). A járműveket 1978 és 1990 között gyártotta a Lohner, miután eldőlt, műemlékvédelmi okok miatt a Gürtelen futó Stadtbahn vonalat könnyűmetróvá kívánják alakítani, tehát nem az ezüstszínű metrókocsik veszik át a kéttengelyű motor- és pótkocsik helyét (a vonalat 1989 óta tartják U6-ként számon, ekkor vezették be a jobbforgalmat is).

A most leállított járművek nagy részét értékesítette a Wiener Linien: a hollandiai Utrecht és a lengyelországi Krakkó osztozik rajtuk (érdekességként megemlítendő, hogy néhány utrechti kocsi a nyáron Amszterdamban is vendégszerepelt.) Az utrechti járműveket átalakítják magasperonos üzemhez, míg a krakkóiak átfogó korszerűsítést terveznek végrehajtani a Bécsből megvásárolt kocsikon.

A típus kivonásával Bécsben lehetőség nyílt az új építésű, külső szakaszokon a sebesség megemelésére (60-ról 80 km/órára), ezt a tempót az E6-os motorkocsik nem tudták volna produkálni - a menetidő így összesen két perccel lesz rövidebb, mint korábban. A reggeli csúcsideji követés 2,5-ről 3 percre változik, a vonalra tehát kevesebb kocsit kell a januártól életbe lépő új menetrend szerint beosztani, mint eddig.

Íme az T1-esek; az U6-os vonal járművei (Forrás: Hamster)

Összességében elmondható, hogy Bécsben sem telt eseménytelenül a 2008-as év. Meg kell még említenünk, hogy a közúti vasúti járműpark is tovább fiatalodott, az év folyamán folyamatosan érkeztek a második generációs ULF-ok, Bécs utcáit e sorok írásakor már kb. 90 rövid és 151 hosszú ULF rója. 

-mk-

6 komment

Címkék: ausztria bécs metró villamos wien stadtbahn átszervezés megszűntetés


A bejegyzés trackback címe:

http://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr2850463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Czigler Zsolt 2009.01.13. 08:54:12

Hát ez az a szinvonal,amit soha nem fogunk már elérni,mert soha sem volt igazából szándékunkban elérni,mert gyengeelmélyű viták és korrupciós csűrcsavarok elvitték a pénzt és elb..ták az időt.
Ez van.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.01.13. 09:17:35

"a külsőbb kerületekből érkező, eddig a Ring szélén (pl. az Operánál) végállomásozó járatok ezentúl ráhajtanak a körútra, majd egy félkör megtétele után folytatják kalandos útjukat egy másik külváros felé."

Hasonló rendszer működik Szegeden, kicsiben:
www.szkt.hu/page.fcgi?rx=&item=&nyelv=hu&menuparam21=54&type=21

Így egy csapásra meg van oldva az, hogy a belváros egyik pontjáról a másikra el lehet jutni mert mindig jön "valami", de a külvárosból a másik külvárosba is max egy belvárosi átszállással el lehet jutni...

Geroj (törölt) · http://komaromiblog.com 2009.01.13. 10:29:19

Ami a körutat illeti, nem kell ragaszkodni kizárólag az egyik (régi bécsi, budapesti, tisztán körutas) vagy a másik (új bécsi, kevert) rendszerhez. Itt van Budapesten például a 21-es villamos (régi 30-as), a 17-es, 28-as, stb, de főleg az első kettő, amiről az emberek szinte mindig csak a körútra szállnak át. Azokat a viliket simán rá lehetne ereszteni a körútra, hogy egy szakasz után lejöjjenek, emellett pedig megmaradhat a 4-6 is persze. Ezzel szakaszonként is lehetne hangolni a járatsűrűséget.

Deadman78 2009.01.13. 10:36:29

Miért kell külön kihangsúlyozni, hogy Bécsben szocialista városvezetés van? Ennek semmi köze a változásokhoz szerintem.... Vagy más van a szöveg mögött?

nemeza 2009.01.13. 12:23:58

@Deadman78:
Valami analógia felfedezhető: villamos megszüntetése, ha ott a metró. Aztán észreveszik, hogy kell valami oda mégis, és jön a busz a villamos helyére.
Lásd Rákóczi út.

ganz team (törölt) 2009.01.21. 00:38:43

"""Az átszervezésnek lett egy kellemetlen mellékzöngéje is; az utolsó szerelvényén, mely körbement a Ringen, a járművezető az utasoktól és a villamosbarátoktól "Sieg Heil!"-lel búcsúzott el. Az eset politikai botránnyá nőtte ki magát, a járművezetőt elbocsátották."""
Ott voltam és élőben láttam,hallottam...karlsplatznál előmászott egy öreg házaspár akik ott pattogtak és üvöltöttek a villamosvezetővel...sajnos én felvételt nem csináltam...am érdekes hogy nemcsak közl barátok voltak azon a villamoson,hanem néhány skinhead is ott hangoskodott,valszeg ők adták az alapját ennek a "szép" kifejezésnek,hiába a törénelem megismételhető /KITARTÁS!,Szebb jövőt"