Változások 2008-ban
A 2008-as esztendő nem csak a budapesti tömegközlekedési hálózat életében hozott nagy változásokat, a Császárváros lakóinak is jutott újdonság.
A metró jön, a villamos megy, az utasok azonban maradnának
Az év első fontos változása volt, hogy májusban átadták az U2 jelzésű, meglehetősen kacifántos történetű, és vitatott létjogosultságú metróvonal új szakaszát - a vonal így már eléri a Vásárt és a stadiont is. Ez utóbbi a labdarúgó EB megrendezésénél játszott nagy szerepet: a szurkolók már az új vonalon érhették el a mérkőzések helyszínét.
A metróvonal átadása magával hozta a 21-es villamos megszüntetését is, ez azonban korántsem bizonyult népszerű intézkedésnek. Mivel a metró nyomvonala meglehetősen eltér az egykori villamosjáratétól, a változás sok utasnak jelentős többletgyaloglást jelent. Már a vonal bezárása előtt fél évvel elkezdődtek a tiltakozások, melyek élére az osztrák zöld párt állt, azonban kritikus hangok hallatszottak a II. kerületi SPÖ háza tájáról is.
(Bécs élén már hosszú évek óta szocialista városvezetés áll, mely a villamoshálózat bővítésével szemben a metróépítést részesíti előnyben. A 21-es villamos esetében sokan reménykedtek abban, hogy a II. kerületi - nagyrészt SPÖ-törzsszavazó - nyugdíjasok kérését meghallja a városvezetés és csökkentett kapacitással, de megtartja, illetve újra indítja a villamosvonalat)
A vég azonban így is eljött: májusban megszűnt a 21-es, a felszámolandó szakaszt azonban járható állapotban tartották az EB végéig (június 30.) Néha egy-egy tanuló, illetve próbakocsi el is jutott a vonalra, ez azonban felháborodást váltott ki a helyiek között, mondván, nekik megszűnt a közvetlen villamosjárat, gyalogolhatnak a metróhoz, ehhez képest az ablakuk alatt cikáznak a piros villamoskocsik - üresen. A tiltakozások sajnos nem vezettek eredményre, a pályából már július elején elbontottak egy rövid szakaszt, a vonal nagyobbik részén pedig november-december folyamán kezdték meg a bontási munkálatokat. Megemlítendő, hogy az egykori 21-es viszonylat Praterstern és Schwedenplatz közötti szakaszát nem tüntették el - jelenleg csak üzemi menetek használják, hosszú távon azonban egy új villamosvonalnak lenne a kiinduló szakasza.
A sors iróniája, hogy 2009. januártól a megszűnt szakaszon új autóbuszjáratot kényszerült indítani a Wiener Linien...
Praterkai, a felszámolt 21-es villamosvonal végállomása (Forrás: Hamster)
Az "új" Ring
2008. október 26. jelentős nap volt a bécsi villamosvasút történetében: e napon lépett életbe az új, főként a belvárosi vonalak számára változást hozó forgalmi rend. Megszűnt a turisták által is kedvelt két körviszonylat a Ringen (addig az 1-es az óramutató járásával ellentétesen, míg a 2-es a másik irányban járt körben Bécs kiskörútján). A forgalmi rend, mely a 80-as évek elején alakult ki, úgy módosult, hogy a külsőbb kerületekből érkező, eddig a Ring szélén (pl. az Operánál) végállomásozó járatok ezentúl ráhajtanak a körútra, majd egy félkör megtétele után folytatják kalandos útjukat egy másik külváros felé.
Akárcsak Budapesten, Bécsben is változtattak a viszonylatok számozásán: lassan eltűnnek a betűjelzéses villamosjáratok (ezek korábban azokat a vonalakat voltak hivatottak jelezni, melyek a Ringet érintve közlekedtek); idén eltűnt a J és az N, 2009-től pedig várhatóan a D és O (melyet sokan helytelenül nullának olvastak) jelzésű kocsikkal sem találkozhatunk. A turisták számára áprilistól városnéző villamosjárat indul a Ringen, ezt azonban csak különleges díjszabással lehet majd igénybe venni.
Az átszervezésnek lett egy kellemetlen mellékzöngéje is; az utolsó szerelvényén, mely körbement a Ringen, a járművezető az utasoktól és a villamosbarátoktól "Sieg Heil!"-lel búcsúzott el. Az eset politikai botránnyá nőtte ki magát, a járművezetőt elbocsátották.
A régi 2-es röviddel megszűntetése előtt (Forrás: Hamster)
Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy vajon a budapesti Nagykörúton nem lenne-e célszerű a viszonylatokat hasonló módon átszervezni; tudnunk kell azonban, hogy a bécsi Ring és budapesti társa között jelentős különbségek vannak. Míg Bécsben a gyorsvasúti rendszer jól kiépített és a felszíni hálózat is sokkal összefüggőbb, Budapesten fontos irányok nincsek ellátva gyorsvasúti vonalakkal, így a felszíni közlkedésre sokkal nagyobb teher hárul. Különösen igaz ez a Nagykörút esetében, ahol az alternatív kapcsolatok (Bajcsy-Zsilinszky úti villamos, budai Duna-parti vonal, stb) és az ötös metró hiánya miatt európai viszonylatban is kiemelkedő forgalmat bonyolít le a villamos - bécsi társánál jelentősen nagyobban. A budapesti Nagykörút által közrefogott terület egyrészt nagyobb, mint a bécsi első kerület, ráadásul heterogénebb képet mutat bécsi társánál, ezért a többek által a magyar fővárosba megálmodott körviszonylattal (6+61 összekötés) sem adekvát a párhuzam.
Megfiatalodó járműállomány
December 23-án befejezték bécsi pályafutásukat az utolsó "igazi" Stadtbahn járművek, azaz az E6-os motorkocsik és a hozzájuk tartozó pótkocsik (c6). A járműveket 1978 és 1990 között gyártotta a Lohner, miután eldőlt, műemlékvédelmi okok miatt a Gürtelen futó Stadtbahn vonalat könnyűmetróvá kívánják alakítani, tehát nem az ezüstszínű metrókocsik veszik át a kéttengelyű motor- és pótkocsik helyét (a vonalat 1989 óta tartják U6-ként számon, ekkor vezették be a jobbforgalmat is).
A most leállított járművek nagy részét értékesítette a Wiener Linien: a hollandiai Utrecht és a lengyelországi Krakkó osztozik rajtuk (érdekességként megemlítendő, hogy néhány utrechti kocsi a nyáron Amszterdamban is vendégszerepelt.) Az utrechti járműveket átalakítják magasperonos üzemhez, míg a krakkóiak átfogó korszerűsítést terveznek végrehajtani a Bécsből megvásárolt kocsikon.
A típus kivonásával Bécsben lehetőség nyílt az új építésű, külső szakaszokon a sebesség megemelésére (60-ról 80 km/órára), ezt a tempót az E6-os motorkocsik nem tudták volna produkálni - a menetidő így összesen két perccel lesz rövidebb, mint korábban. A reggeli csúcsideji követés 2,5-ről 3 percre változik, a vonalra tehát kevesebb kocsit kell a januártól életbe lépő új menetrend szerint beosztani, mint eddig.
Íme az T1-esek; az U6-os vonal járművei (Forrás: Hamster)
Összességében elmondható, hogy Bécsben sem telt eseménytelenül a 2008-as év. Meg kell még említenünk, hogy a közúti vasúti járműpark is tovább fiatalodott, az év folyamán folyamatosan érkeztek a második generációs ULF-ok, Bécs utcáit e sorok írásakor már kb. 90 rövid és 151 hosszú ULF rója.
-mk-
Utolsó kommentek