Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

július 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Utolsó kommentek

2008.08.23. 19:20 Stadtbahn

A budapesti viszonylathálózat átalakítása II. - Viszonylatszámozás

A paraméterkönyvi változások bevezetése a budapesti viszonylatszámozási rendszer elég alapos átalakítását is magával hozta, és ez egy olyan kérdéskör, melyről mindenkinek van véleménye. Mielőtt azonban hozzászólnánk, tudnunk kell, hogy az ilyen problémákra több jó megoldás is lehet, ezek közül a BKV most egyet választott. Mindegyik rendszernek vannak előnyei, és persze vannak hátrányai is - tökéletes szisztéma pedig nincsen. Reméljük, a BKV az elkövetkezendő években következetes marad önmagához, és nem hagyja magát a kelleténél jobban befolyásolni a kezdetben nyilván viszonylag hangos tiltakozások által, mert az esetleges politikai alapú döntések ronthatnak a változtatások hatékonyságán.

Sokan kritizálják a cégvezetést a viszonylatok átszámozása, illetve az az általa okozni vélt költségek miatt, ezért meg kell jegyeznünk: egy ilyen széleskörű átszervezés esetén így is, úgy is új táblákat kell beszerezni, illetve át kell programozni a kijelzőket, a régi jelzések meghagyásával sem spórolhattunk volna komolyabb összegeket.

De térjünk a lényegre - az új rendszer az alábbi vezérelvek szerint lett megszerkesztve:

  • Megszűnt a gyorsjáratok piros keretes jelzése: ezentúl színek alapján nem különböztetik meg a járatokat. A kijelzők megjelenése óta meglehetősen kaotikus volt ezeknek a viszonylatoknak a jelölése: hol egy zöld keret, hol a szám után biggyesztett GY betű jelentette azt, hogy gyorsjáratról van szó; például nehéz volt megmagyarázni egy külföldinek, hogy a majd mindenütt megálló "kék busz fekete alapon zöld számmal" mitől "piros 139-es".  A gyors- és zónázó járatok egyaránt "E" betűt kapnak az új rendszerben a számuk mögé, így jelzik az utasoknak, hogy a busz nem áll meg minden megállóban. Sajnos a rendszer bevezetését a zónázó járatok - pl. a 233E és 239 - kicsit bonyolítják;  a 190-es (volt gyors 21-es) viszonylat esete pedig azt mutatja, hogy a rendszer (még) nem teljesen következetes.
  • Kiküszöbölték a számütközéseket: egy adott számon csak egy viszonylat fog közlekedni a fővárosban: így nem lesz probléma, hogy kevésbé talpraesett honfitársaink és külföldi utastársaink a Baross téren a 73-as troli helyett a 73-as buszra szállnak, és az Arany János utcánál találják magukat az újpalotai lakótelep helyett. Nem kell már gondolkodni azon sem, hogy a Nyugatitól a 6-os villamossal, vagy a 6-os busszal utazzunk tovább; ahogy már egy éve az sem kérdés, hogy az Oktogonnál a vaskerekű, vagy a gumikerekű négyest választjuk. Sajnos a számmezőket nem különítették el: 1-től 299-ig egyaránt találhatunk buszt, villamost és trolit is. Bár elméleti síkon így a rendszer további korlátoktól mentes, azonban egy tájékozódási pontot is vesztettek az utasok, ami talán fontosabb lenne, mint az, hogy esetleg valamikor harminc év múlva picit módosítani kell a rendszeren.
  • Az összes neves járatot beszámozzák, így vége az ezredforduló sok galibát okozó divathullámának (lásd a "Tétény2 busz" esetét: vajon hány ember tudta, mit jelent a "TÉ2Bgy" felirat a mini kijelzőkön?) - a viszonylatokat egyértelműen meg lehet különböztetni számjelzésük alapján.
  • A táblákon és a homlokkijelzőkön is feltűntetik a gyorsvasúti kapcsolatot (hév, metró) így például végállomásként "Moszkva tér M", vagy "Boráros tér H" van feltűntetve. A megállókba kihelyezett, illetve a bkv.hu-ra kitett menetrendi tájékoztató jellege is megváltozott: a kivitele tetszetős, itt azonban sajnos visszalépést tapasztalhatunk, több viszonylatnál ugyanis (pl. 59-es villamos) a végállomási indulási időket tüntetik fel az adott megállóból való indulások helyett.
  • A környéki BKV-járatok egyelőre maradnak a városi (1-299) számmezőben, mivel a tarifaközösség (BKSz) kibővítése elhúzódik (az utasokat megzavarná, hogy a 720-as buszra miért jó a jegyük, ha a 722-esre nem).
  • A fogaskerekű is viszonylatszámot kapott, ezentúl 60-as számon szállítja az utasokat. Ennek a változásnak majd akkor lesz igazán jelentősége, ha a fogas útvonala a Moszkva térig fog hosszabbodni.
  • Az éjszakai járatok maradnak a 900-as számmezőben, a hálózatban itt csak pár apróbb módosítást hajtanak végre, néhány autóbusz számozását igazítják a nappali viszonylatok új számához (pl. 948, 990)

A viszonylatrendszer az intézkedéscsomaggal sokkal átláthatóbb lett, mint előtte. Apróbb csiszolnivalók persze még akadnak rajta, de remélhetőek a budapesti utasok hamar megszokják, nem helybeli vendégeink pedig hamarabb kiigazodnak rajta, mint eddig.

-mk- 

20 komment

Címkék: budapest közlekedés bkv tömegközlekedés 2008 paraméterkönyv viszonylatszámozás


A bejegyzés trackback címe:

http://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr61629495

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Ralesk 2008.09.01. 17:44:02

73-as jön Újpalotára, nem a 78-as; de valóban, mindkét troli-busz páros súlyos kavarodásokat okozhatott.

Ralesk 2008.09.01. 17:45:35

s/jön/jött/, hiszen most már 173-as az.

n-n-n (törölt) 2008.09.01. 18:08:57

A legszebb szivatás a sima 173-as, de piros kijelzővel, gyros7-173 géppel. Pláne, hogy pár éve a VEKE vette el ezt a gyorsjáratot tőlünk, Dél-budaiaktól, al lakosság megkérdezése nélkül ... s most néhányan erre azt hiszik, hogy visszaállították.
A Bornemissza téren pedig a 73-as busz végállomásáról indul a 173-as, ez is finom.

Amúgy a megállósöprögetőket is cserélték a változással, a kis normális romagyerek helyett most már egy slendrián fehér sepreget.

morpet 2008.09.01. 18:19:47

Az új menetrendi kiírások valóban azért kiáltanak, hogy az adott megállóból, és ne a végállomásról való indulás legyen rajtuk. Most gondolom ez így egyszerűbb volt (az összes vonalon ugyanazt a papírt kellett kitenni), de a jövőben mihamarabb orvosolni kéne.
Más: tud valaki arról, hogy a 83-as trolipótló útvonala miért változott meg egyik napról a másikra (váratlanul meghosszabbították), és miért írják, hogy október 5-ig érvényes ez a menetrend?

dpeti · http://www.ninapartmentsphuket.com 2008.09.01. 18:25:37

én ott leragadtam mikor megszűnt az 1-es busz :)

Kniight 2008.09.01. 18:31:08

További előny, hogy a 78-as troli pótlásrára egyértelműen jó a 78-as busz!

A számozási rendszer majdnem tökéletes, csak a 4-es metró és a 4-es villamos ütközik :) Nomeg a 2-es metró és a 2-es villamos.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2008.09.01. 20:17:42

Hol készült a header képe? Marha jó.

nyu 2008.09.01. 20:18:06

Jopofa, hogy atneveztek a 7/173 Hungaria korut megallojat "Zuglo vasutallomasnak", erre mult penteken ket csaj teljesen ketsegbeesve kerdezte tolem a 173E-n, hogy ez a busz most nem a Keletihez megy?

Ja, ma reggel az egyik piros 173-ason meg 173GY-t mutatott a Fok-gyem, Hungaria krt viszonylattal, sot a sofor is azt rikkantotta be a hangosbeszelobe...

dr. orter 2008.09.01. 20:37:55

Tegye fel a kezét, aki szerint a 3-as villamos és a 3-as busz összekeverhető volt...

Ralesk 2008.09.01. 21:57:13

[n-n-n 2008.09.01. 18:08:57]
Bocs, most kicsit kötözködök.

> A legszebb szivatás a sima 173-as, de piros kijelzővel, gyros7-173 géppel.

Az 173E és 7E, csak nem állították át a kijelzőjét még (ami valóban GÁZ), de legalább az elejére kiteszik az expresszes táblát (az oldalsó boxon meg este sose lehet elolvasni, hogy hanyas, mert az esetek 95%-ában nincs kivilágítva a kijelző…). Mindkettő úgy áll meg, mint a régi gyrosjárat. Mindenesetre mivel 173E-vel utazom rengeteget (ugyan inkább a másik végén), ha 173-as (ex 73-as) helyére egy ilyen gép beállt volna, biztos láttam volna, de nem.

> Pláne, hogy pár éve a VEKE vette el ezt a gyorsjáratot tőlünk, Dél-budaiaktól, al lakosság megkérdezése nélkül

Jogos, de viszont azt is vedd észre – én legalábbis rengetegszer tapasztaltam –, hogy az emberek a 7-173 GYORS feliratot nézik és nem a kijelzőt, aztán nem egyszer maradnak még most is hoppon a Róna utcánál. Szóval szépek a piros villámok, de sajnos nagyon könnyen összezavarják az embert. Aki meg a Kelenföldi pu.-ra megy, annak nagyon kínos lenne, ha a busza hirtelen a Bornemisszára vinné ki.

Egyébként így meg van két egész jó fekete járatotok, Kelenföld-Központ nincs messze, meg van 14-114 és a vilik, annyira nem vagytok azért alulellátva.

> A Bornemissza téren pedig a 73-as busz végállomásáról indul a 173-as, ez is finom.

Nem tudom, lehet, hogy még túl fiatal vagyok, de nekem nem okozott gondot :) Pedig volt már szegény piros is, fekete is, valaha a Bosnyák térig ment…

báró Leopold 2008.09.01. 23:53:37

Vicces, hogy már ketten is gyorsjárat helyett gyrosjáratot írtatok. :-) Gyrosjárat...hehe. Végülis ötletes lenne ha lehetne a buszokon gyrost venni :-) Hátsó kapaszkodóra rádöfni a husit azt hadd szóljon

Roy 2008.09.02. 06:58:57

Valaki ezért biztos jó sok pénzt markolt fel.

grigorij (törölt) 2008.09.02. 07:03:44

Régen az volt a szokás, hogy ha valamihez nem értünk, akkor átszervezzük!
Pont ez történt a számozásokkal is, derék Vitézy Dávid pártkatona ötlete nyomán!
Mert sok-sok százmillióért számozgatni ide meg oda a járatokat csak azért, mert nehogy összekeverje a külföldi a kék, gumikerekű 4-es buszt a sárga, síneken közlekedő 4-es villamossal???

grigorij (törölt) 2008.09.02. 07:24:51

Miért nem lehet hozzászólni???

isti77 2008.09.02. 07:39:36

"Hol készült a header képe? Marha jó. " Szerintem valahol a Kelenvölgyben, a 41-es vonalán.

Egyetértek azzal, hogy a legnagyobb f.szság arra hivatkozni, hogy az emberek összekeverik a buszt az azonos számozású villamossal, vagy trolival.
Milyen logikusak az új számozások, ezeket biztos sokkal könnyebb lesz megjegyezni, pl.:

- A 28-as autóbusz új száma: 155-ös.
Logikus, nem?

- Az 59-es autóbusz új száma: 35-ös.
Van, aki ezt nem találta volna ki?

- A 61E három járattá válik szét, ezek egyike az új 261E (a másik kettô: 97E és 169E).
Ennél egyszerűbben már tényleg nem lehetett volna...

- A gyors 3-as új száma: 33E.
A gyors 21-es autóbusz új száma: 190-es
A gyors 22-es új száma: 22E.
A gyors 25-ös autóbusz új jelzése: 225-ös
A gyors 40-es autóbusz új száma: 240E
A gyors 41-es autóbusz új száma: 150E
A gyors 94-es autóbusz új jelzése: 294E.
Aki ebben megtalálja az általános logikát, az legyen szíves, fejtse meg nekem a lottó kihúzási rendszerét.

Mellesleg: az 1-es, és 3-as villamost nem fogják összetéveszteni a kisföldalattival, és az észak-déli metróval? Ha már arról van szó, hogy ne legyen azonos számozás...
Vagy ha a metró M1 és M3, akkor nem fognak tévedésből menetjegy helyett autópályamatricát venni?

budapestjovoje.freeblog.hu (törölt) · http://budapestjovoje.freeblog.hu/ 2008.09.02. 08:11:22

A legszebb, hogy a még mindig intenzíven osztogatott BKV-s szórólap nem a végleges változat, azóta történt még fél tucat változtatás. A legfrissebb verzió: budapestjovoje.freeblog.hu/ Szeptember 8-ára reggelre pedig már embereket toboroznak a főbb közlekedési csomópontokba - láttam a Metropolban a hirdetést. Azt most lefogadom, hogy a BKV saját közleménye szerint minden rendben ment szeptember 6. után is :-)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2008.09.02. 11:21:44

Logika, ha vot is a dologban, megborult számos ponton. Amiből pedig kiindultak, az alapból egy nagy hazugság volt - hogy tudniillik összekeverik a 59-es buszt az 59-es villamossal a japánok...
Hogy valójában ki is találta ki ezt a számozási rendszert, azt sose fogják kiadni maguk közül. De amit én hallottam, aszerint 60%-ban a Közl. Ügyosztály ötlete volt a számmizéria, azon belül is BENDA GYÖRGYé. Persze a VEKE is tette bele náhány lapáttal biztos (és még vagz 3-4 "fórumerős arc" is erősen benne volt - a védhetetlent folyamatosan védő szavaikból kiindulva. Aki tudja a valós névsort, adja közre!

Ja és hogy mi let volna számomra a logikus?
1-50 villamos
51-100 troli
101-500 busz
700- aglomeráció ill. Volán
900- éjszakai

Gyorsjárat = E
Mellékvonal = A

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2008.09.02. 22:41:40

Nem készül el idén sem a Hűvösvölgyi út burkolatcseréje!!!

Nyári dugó! Jövőre veled ugyanitt!


Tisztelt Uram!

Hűvösvölgyi út:
2008. évben folytatódik a Fővárosi Vízművek beruházásában az ivóvízvezeték felújítása a Versec sor Nyéki u. között. Várható befejezés: 2008 11. 05. Befejeződött (2008.08. 31) az 56- os villamos vágány felújítása. A gázvezeték felújítása 4 csomópontban (Riadó,-Furulya,-Szerb,-Nyéki u) jelenleg is tart. A Hűvösvölgyi út útfelújítására vonatkozó tervek (a Budakeszi út Hidegkút között) elkészültek. A kivitelező személyére vonatkozó közbeszerzési eljárás folyamatban van. A Főv. Csat . Művek 2009. tavaszára jelzett még csatorna felújítást.
Természetesen az útburkolat felújítására csak az összes közművezeték felújítását követően kerülhet sor! 2009. évben, legkésőbb 2010-ben az út burkolat felújítása is elkészül. (A Budakeszi út felújítása is szerepel a programunkban!)

Tisztelettel:
Pavelka Zoltánné

nyelv-ész 2008.09.03. 22:26:21

A fogas 60-as számot kapott, de a HÉV-ek nem lettek beszámozva. Nem mintha szükség lenne rá, de a Fogaskerekűnél miért volt rá szükség?

Netán kimegy majd a villamossínekre, és úgy jut le a Moszkva térre? Nem lesz zavaró a jelentősen eltérő padlómagasság?

Vagy külön pálya épül neki a meglévő villamossínek mellett?

Rocko- 2008.09.11. 22:43:24

Kniight 2008.09.01. 18:31:08
nézd, kettes villamost megölték ezzel a felszabdalással, majd a 67V sorsára jut.
négyes metró meg sose lesz.
de ennyi erővel vigyázz az egyes villamos-1-es metró párral, mindkettő sárga ;)

orter 2008.09.01. 20:37:55
a városházán már csápolnak.


témához: a megállóbeli menetrendben nem volt nagy változás, másképp rendezték el az adatokat, összeadogatósdi eddigis volt...

a másik: nem azt mondták, h összeszervezik az átszállásokat? ha minden utaslemaradáskor, járatkimaradáskor kapok egy jegyet, akor minden hónapban ingyen utaznék.