A paraméterkönyvi változások bevezetése a budapesti viszonylatszámozási rendszer elég alapos átalakítását is magával hozta, és ez egy olyan kérdéskör, melyről mindenkinek van véleménye. Mielőtt azonban hozzászólnánk, tudnunk kell, hogy az ilyen problémákra több jó megoldás is lehet, ezek közül a BKV most egyet választott. Mindegyik rendszernek vannak előnyei, és persze vannak hátrányai is - tökéletes szisztéma pedig nincsen. Reméljük, a BKV az elkövetkezendő években következetes marad önmagához, és nem hagyja magát a kelleténél jobban befolyásolni a kezdetben nyilván viszonylag hangos tiltakozások által, mert az esetleges politikai alapú döntések ronthatnak a változtatások hatékonyságán.
Sokan kritizálják a cégvezetést a viszonylatok átszámozása, illetve az az általa okozni vélt költségek miatt, ezért meg kell jegyeznünk: egy ilyen széleskörű átszervezés esetén így is, úgy is új táblákat kell beszerezni, illetve át kell programozni a kijelzőket, a régi jelzések meghagyásával sem spórolhattunk volna komolyabb összegeket.
De térjünk a lényegre - az új rendszer az alábbi vezérelvek szerint lett megszerkesztve:
- Megszűnt a gyorsjáratok piros keretes jelzése: ezentúl színek alapján nem különböztetik meg a járatokat. A kijelzők megjelenése óta meglehetősen kaotikus volt ezeknek a viszonylatoknak a jelölése: hol egy zöld keret, hol a szám után biggyesztett GY betű jelentette azt, hogy gyorsjáratról van szó; például nehéz volt megmagyarázni egy külföldinek, hogy a majd mindenütt megálló "kék busz fekete alapon zöld számmal" mitől "piros 139-es". A gyors- és zónázó járatok egyaránt "E" betűt kapnak az új rendszerben a számuk mögé, így jelzik az utasoknak, hogy a busz nem áll meg minden megállóban. Sajnos a rendszer bevezetését a zónázó járatok - pl. a 233E és 239 - kicsit bonyolítják; a 190-es (volt gyors 21-es) viszonylat esete pedig azt mutatja, hogy a rendszer (még) nem teljesen következetes.
- Kiküszöbölték a számütközéseket: egy adott számon csak egy viszonylat fog közlekedni a fővárosban: így nem lesz probléma, hogy kevésbé talpraesett honfitársaink és külföldi utastársaink a Baross téren a 73-as troli helyett a 73-as buszra szállnak, és az Arany János utcánál találják magukat az újpalotai lakótelep helyett. Nem kell már gondolkodni azon sem, hogy a Nyugatitól a 6-os villamossal, vagy a 6-os busszal utazzunk tovább; ahogy már egy éve az sem kérdés, hogy az Oktogonnál a vaskerekű, vagy a gumikerekű négyest választjuk. Sajnos a számmezőket nem különítették el: 1-től 299-ig egyaránt találhatunk buszt, villamost és trolit is. Bár elméleti síkon így a rendszer további korlátoktól mentes, azonban egy tájékozódási pontot is vesztettek az utasok, ami talán fontosabb lenne, mint az, hogy esetleg valamikor harminc év múlva picit módosítani kell a rendszeren.
- Az összes neves járatot beszámozzák, így vége az ezredforduló sok galibát okozó divathullámának (lásd a "Tétény2 busz" esetét: vajon hány ember tudta, mit jelent a "TÉ2Bgy" felirat a mini kijelzőkön?) - a viszonylatokat egyértelműen meg lehet különböztetni számjelzésük alapján.
- A táblákon és a homlokkijelzőkön is feltűntetik a gyorsvasúti kapcsolatot (hév, metró) így például végállomásként "Moszkva tér M", vagy "Boráros tér H" van feltűntetve. A megállókba kihelyezett, illetve a bkv.hu-ra kitett menetrendi tájékoztató jellege is megváltozott: a kivitele tetszetős, itt azonban sajnos visszalépést tapasztalhatunk, több viszonylatnál ugyanis (pl. 59-es villamos) a végállomási indulási időket tüntetik fel az adott megállóból való indulások helyett.
- A környéki BKV-járatok egyelőre maradnak a városi (1-299) számmezőben, mivel a tarifaközösség (BKSz) kibővítése elhúzódik (az utasokat megzavarná, hogy a 720-as buszra miért jó a jegyük, ha a 722-esre nem).
- A fogaskerekű is viszonylatszámot kapott, ezentúl 60-as számon szállítja az utasokat. Ennek a változásnak majd akkor lesz igazán jelentősége, ha a fogas útvonala a Moszkva térig fog hosszabbodni.
- Az éjszakai járatok maradnak a 900-as számmezőben, a hálózatban itt csak pár apróbb módosítást hajtanak végre, néhány autóbusz számozását igazítják a nappali viszonylatok új számához (pl. 948, 990)
A viszonylatrendszer az intézkedéscsomaggal sokkal átláthatóbb lett, mint előtte. Apróbb csiszolnivalók persze még akadnak rajta, de remélhetőek a budapesti utasok hamar megszokják, nem helybeli vendégeink pedig hamarabb kiigazodnak rajta, mint eddig.
-mk-
Utolsó kommentek