Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

július 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Utolsó kommentek

2007.11.04. 17:26 Hamster

Bengáli, a "házi csuklós"

Miskolci nosztalgia-BengáliA magyar ipar az 1960-as évek elején létrehozott egy olyan fémszörnyeteget, mely a mai napig pusztítja a hazai síneket, a pályakarbantartók, no és az utasok őszinte sajnálatára.

A "Bengáli" becenevű villamosról beszélek, melyet "házi csuklósnak" is neveznek, ugyanis a Fővárosi Villamosvasút - az akkori Budapest villamosainak és trolijainak üzemeltetője - saját hatáskörben, "házilag" tervezte meg és szerelte össze a típust. Olyan is lett: eredetileg két selejt-érett kéttengelyes villamos alapjaira gondolták rábarkácsolni, de a kinézett kocsik olyan rossz állapotban voltak, hogy inkább újragyártatták még azt a kevés alapot is. Sajnos ugyanolyan műszaki jellemzőkkel, ami előrevetette a konstrukció hibáit.

A 2006-ban még forgalomban levő legelső kétirányú Bengáli SzegedenA Füzesi Árpád Villamos Főműhely kollektívájának mentségére azért azt is mondjuk el, hogy ahol ekkoriban még volt villamos (Nyugaton ekkor kezdett a motorizáció csak igazán tombolni), ott ugyanígy elkövették ugyanezt a hibát, ti. hogy régi kéttengelyeseket összekötöttek egy befüggesztett középrésszel. Az így kapott járműveket a "két szoba és egy fürdőszoba" névvel illették, és elmondható, hogy sehol sem váltak be. Egészen konkrétan Budapesten a legyártott kocsik egy részét üzembe sem helyezték, hanem lazán továbbpasszolták a vidéki villamosüzemeknek, melyek valószínűleg maguk sem sejtették, hogy a XXI. századot is ezekkel a csotrogányokkal együtt fogják elkezdeni. Sőt, egy idő után elkezdték őket viszonylag nagy sorozatban vásárolni - így történhetett meg, hogy ebből a már keletkezésekor is elavult jószágból több épült, mint a budapesti Ganz csuklósokból. Mi több, Debrecen egészen 1978-ig folytatta a Bengálik építését, ami azt jelenti, hogy a legifjabb "házicsuklós" fiatalabb, mint a Budapest által használtan vett, legalább két nagyságrenddel korszerűbb hannoveri villamosok!

A típusra az FVV annak idején nagyon büszke volt, a valóság mégis az, hogy a kocsik nem élték meg huszadik életévüket a budapesti forgalomban - márpedig húsz év egy vasúti járműnél nem sok. Az utolsó egyirányú (=csak az egyik végén van vezetőfülke, csak az egyik oldalán vannak ajtók) 1980-ban tűnt el a fővárosi utcákról, az utolsó kétirányú (=mindkét végén van vezetőfülke, mindkét oldalán van ajtó) pedig '83-ban. Mindezt úgy, hogy közben hetven éves kéttengelyesek továbbra is csörömpöltek itt-ott a városban... Aki a pontos történetre kíváncsi, nézze meg NZA oldalát a villamosok.hu-n!

Gyakorlatilag egy dolog sikerült jól a típuson: a formatervezés, amit egy bizonyos Lengyel István nevű főiskolás készített diplomamunkaként. Ez a kor csúcsszínvonalát képviselte, ami különösen akkor lesz feltűnő, ha mellétesszük az '59-ben elkészült brémai Hansa villamost (figyelem! még véletlenül sem állítjuk, hogy bárki is felhasználta volna a másik ötletét - egyszerűen mindkét formaterv ugyanannak az időnek egy-egy divatos megnyilvánulása; márpedig egy korban egy témakörben ugyanarra a problémára rendszerint hasonló megoldások szoktak születni):

A próba-Bengáli a Deák téren, kép a villamosok.hu-rólHansa GT4 (C) Freunde der Bremer Strassenbahn, a villamosok.hu-ról

Kár, hogy ezt a nagyon eltalált formát nem sikerült műszaki tartalommal megtölteni. Ráadásul ha itt is szeretnénk egy kis "a kör visszatér önmagába" jellegű összefüggést találni, akkor megjegyezhetjük, hogy a budapest Combino villamos forgóváz/csukló vezérlése a jobboldali képen látható brémai "rövidcsuklós" rendszerének XXI. századi rokonának tekinthető, míg a Bengáli leginkább csak fotón viselhető el hosszabb távon ;)

Utóbbi állítás alátámasztására álljon itt az, hogy hogyan látja a villamosfotós a Bengálit, amint mély búgással megérkezik egy ív végében levő megállóba:

És így látja a villamost az utas:

Szóval ez lenne az a villamos, amelynek utódját a vidéki villamosüzemek nemsokára elkezdik keresni, amint döntés születik az EU által támogatott debreceni, szegedi és miskolci villamosfejlesztésektől. Utóbbi város már három éve megszabadult a Bengáliktól, a másik kettőben még nap mint nap lehet velük utasforgalomban találkozni. Remélhetőleg ez hamar meg fog változni, és nemsokára már csak nosztalgiajáratként láthatjuk őket...

15 komment

Címkék: közlekedés tömegközlekedés villamos bengáli házicsuklós fvv


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr34218183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jazzcool 2007.11.04. 21:54:35

na, szépen kiosztottad a Bengálikat... utas szempontból szerintem a debreceni jó minőségű pályán semmivel sem kényelmetlenebb az FVV, mint Budapesten a legtöbb vonalon az ICS, azaz az ipari csotrogány... hogy Debrecenben mennyire pusztítja a síneket a merevtengely, azt nem tudom, bár G. K. úrtól erről nem hallottam panaszt.

Szegeden más a helyzet, a leharcolt pályán valóban kényelmetlen az FVV, amely szinte többet billeg oldalra, mint halad előre:-) bezzeg a villamosbarátoknak ez szerintem az igazi időutazás:-) azaz aki ezek után szeretné kipróbálni a Bengálit, annak mindenképp Szegedre kell utaznia, amíg még nem késő:-)

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.05. 05:44:24

Ugye nem tévedek, hogy a fővárosban is szaladgált egy ilyen?

grigorij (törölt) 2007.11.05. 08:03:30

Szaladgált..? Gyerekkoromban a 12/14-esen jártak, a Kádár utcában fordultak vissza, később a Lehel térnél. Kedvenceim voltak! Nem kell szarozni azt, amit nem ismerünk!

jazzcool 2007.11.05. 12:26:18

grigorijnak: ahhoz azért elég nagy bátorság kell, amit a második mondatodban írtál...

jazzcool 2007.11.05. 12:27:31

bocs, természetesen az utsó mondatodra gondoltam

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2007.11.05. 17:22:05

jazzcool:

Hát mint az ICS (Bp) és az FVV (Debi) közelmúltig rendszeres utasa, azért hadd tegyem le a garast az ICS mellett.

A felújított egyenes pályán valóban tűrhetően fut a Benga, de időnként azért elér egy-egy ívet, váltót, paneles szakaszt. A külső-belső csörömpölésről, dübörgésről, csikorgásról nem beszélve, amihez képest az ICS rezgései eltörpülnek. És akkor ott van még a huzat, meg a rángatás...

jazzcool 2007.11.05. 20:55:48

Comandante: oké, ha Te rendszeres utas voltál, akkor biztos így van, én Debrecenben csak alkalmi utasként bengáliztam és a szegedihez képest egészen jónak tűnt:-)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2007.11.06. 10:43:11

jazzcool:
Hát az látod lehet, én Szegeden vagyok ritka vendég.

gramercy (törölt) 2007.11.07. 01:28:52

kérdés: az EU ha jól tudom járműbeszerzést (ami nem minősül beruházásnak, hanem fogyasztásnak) NEM támogat, csak a pályával kapcsolatos dolgokat támogatja (merthogy utóbbi beruházásnak minősül), vagy tévednék?

--

jó volna valmelyik vidéki városban az alsó vezetékes rendszert látni

talán szeged volna a legjobb, mert ott a legleharcoltabb a pálya; bár épp nemrég volt felújítás

lehetne a belvárosi szakaszokon alsó vezetékes, a már felújított szakaszon pedig felső

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2007.11.07. 04:10:12

gramercy: Miért volna jó ezt az alsóvezetékes rendszert itthon látni? Mert drága, de legalább nem megbízható, a mi éghajlatunkon ráadásul még kipróbálatlan is? Vagy azért, mert megoldást nyújt egy olyan mondvacsinált problémára, ami itt nem is létezik? Ti. ahol eddig is volt felsővezeték, ott miért ne maradjon?

gramercy (törölt) 2007.11.07. 05:13:28

nem hiszem hogy bordeaux éghajlata annyira különbözne szegedétől, de lényegtelen, úgysem lesz nálunk

a városkép szempontjából szerintem van létjogosultsága.. persze Mo.on tán nem ez az első lépés városképügyileg

vidéki városban azért volna inkább lehetséges, mert nagyon rövid a pálya és teljesen elavult >> teljes felújítás esetén akár a felsővezetékről való áttérés is megoldható volna


de majd a siemens megint lefizet mindenkit aztán kész :)

Rocko- 2007.11.07. 11:23:27

én azért támogatnám az alsóvezetékezést, vagy legalább a füvesített zárt pályát. csak gondozzák, ne úgy, mint a 61-esnél a Móriczon.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2007.11.07. 11:33:46

Rocko- A füvesített pályához nem kell alsóvezetékes bohóckodás. Sőt, gyanítom anélkül egyszerűbb gondozni :)

gramercy: Igen, fel kell újítani az ottani pályákat, de miért rögtön többszörösébe kerülő rendszerrel, amivel a jelenlegi, de járművek sem kompatbilisek? De a piacon kaphatók nagy része sem, konkrétan csak az Alstomtól vehetsz ilyet. Amúgy sincs olyan sok pénz, hogy luxushülyeségekre költsünk, épp elég az országnak a négyesmetrót finanszírozni, most akkor mindenki másnak is jár egy értelmetlen fejlesztés?

lrichard_ac 2007.11.14. 18:25:11

bordeaux-ban azér' nem esik olyan gyakran a hó...

Szergej Alekszejevics Budenszkij 2008.03.22. 13:56:48

Visszatérve a cikkhez...
Én is utaztam Szegeden Bengálin és a végére a gondolataimat sem hallottam :) . Igazán csak múzeum célra lennének jók szegénykék, de ne felejtsük, hogy mióta végzik dolgukat...Mindenesetre egy Kcsv sokkal nagyobb kényelmet és színvonalat nyújt.

Az, hogy mi jön a helyére a Siemens veszetegetési számlájától függ leginkább, majd meglátjuk. Az alsóvezetékes megoldás viszont túlbonyolított, főleg a szakaszkapcsoló elektronika miatt. Én a Solarisokban alkalmazott akksis technológia híve vagyok ott, ahol semmiképp nem jó a tyúkbél.

Én reménykedem, hogy ezekben a városokban felismerik a modulrendszerű járattervezés előnyeit és ehhez méltón próbálnak járművet beszerezni. Csak példa és nem reklámként a Pragoimex-féle alacsonypadlós-pótkocsis megoldás igen tetszetős és ki is lehetne akasztani, amikor nem nagyon van igény, mellesleg így magaspadlós alapvillamos is közlekedhetne és hozzá a pótkocsi adott időben lenne mozgáskorlátozottaknak alkalmas járat ritka időben, amúgy meg úgyis kellenek, ha sok az utas. Így ki lehetne kerülni a lépcsőház-effektust és az egyszerűbb forgóvázak olcsósága lehetővé tenné modern technológiák kifizetését (LCD kijelző, hűtő-fűtő klíma, hatékony visszatáplálás és esetleg akkumulátoros önjáró menet) az alacsonypadlósok árához képest.

Persze mindezek csak vad ötletek, de nem szabad elfelejteni, hogy minden remíz a klasszikus magas vagy középmagas villamosok forgóvázának szereléséhez van berendezkedve. Így is elég lesz kifizetni a hozzá tartozó új karbantartási szerszámokat/műszereket.

Én személy szerint egy T3R.EV vagy hasonló kaliberű alacsonypadlós rész nélküli, egységes, kb a KCSV-6 padlómagasságú alapvillamost javasolnék és hozzá egy vagy kettő alacsonypadlós, könnyű pótot, ahol a motor és az egyéb berendezések em vesznek el annyi helyet az utastérből.

Igen, így nem kerülne x százmilliókba egy villamos, de ha eszesebbek a vidékiek, mint a BKV-sok (amire nagy az esély) akkor viszonylag olcsó, egyszerű konstrukciós villamost kapnának, ami ha önjárós, akkor akár új, felsővezeték nélküli pályákkal is lehetne fejleszteni a hálózatukat, vagy a belvárosokból kivenni a tyúkbelet. Lehet, hogy nem olyen elegáns, mint a Nyombínó Anyámkínjadeszupra Csillagoségazára, de a modern technológia így megfizethetővé és elérhetővé válna, a kisebb városoknak is.

Hajrá Debrecen, Szeged és Miskolc!
(Mondanám Nyíregyházát is, de az más tészta... Ott vissza a 760as villamost Sóstóig!!! :) )