Városi közlekedés (defunct)

Ez a blog a készítőinek lustasága más irányú elfoglaltsága miatt megszűntnek tekinthető, csak archív célzattal maradt itt.

 

A városi közösségi közlekedés kötöttpályás eszközei egy érdeklődő amatőr szemével. Na jó, néha nem csak a kötöttpályásak. Na jó, néha nem csak a városiak :)


 

Műsorvezető: Hamster és NZA
Közreműködik: KZsoci és Mk4047
Hangmérnök: az nem volt

Ajánlott olvasmány

Villamosok.Hu
A magyar villamosos oldal
"Elvesztett" sínek
Budapest megszüntetett villamosvonalai
Cities - mestska blogja

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

2007.10.21. 22:16 Stadtbahn

Változások a Császárvárosban - búcsúznak az E-k, debütál az A1-es típus

2007 október-november fordulója mérföldkő a bécsi villamosvasút történetében: 25-én leteszik a lantot az "E" típus megmaradt példányai. A hattengelyű motorkocsik 1959 óta róják az osztrák főváros utcáit, 48 év után fejezik be pályafutásukat. Ez a típus volt az E1-esek elődje.


A típus története iránt érdeklődők kiváló összefoglalót olvashatnak a témában a  villamosok.hu-n. A  kocsik kivonását már több éve tervezi a Wiener Linien, villamosbarát körök  2004 óta rendszeresen "riogatják" egymást a típus kivonásának "rémhíreivel",  ennek ellenére 5-10 kocsi mindeddig üzemben volt, az utolsó években nagyrészt a 62-es viszonylaton szolgáltak, de idén feltűntek a 9-es és a 10-es vonalakon is.  A kocsik üzemben tartásának több oka is volt: egyrészt kocsiknak még nem volt esedékes főműhelyi látogatás, másrészt  az E1-es utódtípusból jelentős mennyiségű járművet  selejteztek. Jelenleg Krakkóban 35, Miskolcon 19, a romániai Craiovában 9, míg Grazban 3 E1-es üzemel; Krakkó és Miskolc  a típushoz tartozó c3-as típusjelű pótkocsikat is vásárolt  a  motorkocsikhoz. Érdekességképp' megemlítendő, hogy a Craiovában szolgáló kocsik 2001 és 2004 között Rotterdamban közlekedtek, így  a román városba már "third-hand" járművekként kerültek. De térjünk vissza az E típushoz, belőlük is került külföldre: Szarajevó vett át ilyen járműveket. Ezek üzembe helyezése a bosnyák fővárosban korántsem volt olyan gördülékeny, mint az E1-eseké a másutt. A kocsik nagyobbik része a járműtelepen áll, az időközben szintén leállított ex-bécsi C1+c1-es szerelvényekkel egyetemben. Bár elvben a most leállított kocsik is Szarajevóba kerülnének, a típus sorsa egyelőre meglehetősen bizonytalan.

November elsején állítják forgalomba az A1-es típus első járműveit: akiknek a típusjelzés semmit mondó lenne, a rövid ULF új verziójáról van szó. Mint ismeretes a Wiener Linien 1998 és 2005 között 51 rövid "A" és 101 hosszú "B" ULF-ot vásárolt. A villamosok neve a nagyon alacsony (19 cm) padlószintre utal: "Ultra Low Floor". Bár a kocsik sem az utazóközönség körében, sem szakmai körökben nem arattak osztatlan sikert, a közlekedési cég 2004-ben újabb járművek beszerzése mellett döntött: az elkövetkezendő években 80 rövid és 70 hosszú  második generációs ULF  fog forgalomba állni Bécsben (A1 és B1 típusjelzéssel) . A szerelvények a Siemens égisze alatt készülnek Ausztriában. Bár az eredeti combinok leszereplése után a Siemens megpróbálta más városoknak is eladni a típust, sehol sem rendeltek belőle, pedig járt bemutatókocsi Berlinben, Münchenben és Grazban is. A típust sokat kritizálják többek között a rossz futása, bonyolult konstrukciója és a szűk belső tere miatt. A második generációs kocsik nem sokban változtak az "elsősökhöz" képest, az utasoknak elsősorban az tűnhet fel, hogy a  belső teret piros műanyag-ülésekkel látták el, az új sárga kapaszkodók a gyengén látók közlekedését hivatottak segíteni; az új járműveket légkondicionáló-berendezésekkel látták el. Míg a belső tér új elrendezése nem fog osztatlan sikert aratni (az utasok megismerkedhettek az új ülésekkel és színvilággal a szintén új "V" típusú metrószerelvényeken, illetve néhány régebbi ULF-ot is általakítottak így) addig a klímának valószínűleg a többség örülni fog. Az ULF-okon is nyaranta nagyon meleg tud lenni, a kisméretű ablakok itt is megtesztik a hatásukat: hogy ott ebből miért nem lett nagy botrány? Talán azért, mert az E2-es típuson még az ULF-nál is melegebb tud lenni? Ki tudja... A járművek forgalomba állításával a Wiener Linien-nek kb. 300 teljesen alacsonypadlós villamosa lesz: ez a leendő közúti vasúti járműállomány kb. kétharmadát teszi ki, a cég számításai szerint néhány éven belül a város összes vonalára jut majd alacsonypadlós jármű; ezt még 2010-ben sem fogja tudni sok igazán nagy hálózattal rendelkező város elmondani magáról. A bécsi villamosközlekedés jövője azonban korántsem ennyire fényes: az utasforgalmi szempontból egyre kevésbé indokolható metróépítések kapcsán villamos-vonalak szűnnek meg a városban, míg tavaly a 25-östől búcsúztak a villamosközlekedés barátai, jövőre a 21-es villamos szűnik meg, annak ellenére, hogy a Gazdaságtudományi Egyetem új épülettömbje igényelné a színvonalas felszíni közlekedési kapcsolatot, melyet némi építkezés után a jelenlegi vonal részleges megtartása mellett könnyedén létre lehetne hozni.

A képek forrása: www.eisenbahn-bilder.com


- mk -

4 komment

Címkék: e ausztria bécs siemens villamos alacsonypadlós wien ulf a1 selejtezés e1


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskoz.blog.hu/api/trackback/id/tr42203282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gramercy (törölt) 2007.10.31. 21:39:14

nekem inkább az tetszik az ULF-okban, hogy csak az egyik oldalukon van ajtó és csak az egyik végükön vezetőállás

emiatt jóval nagyobb a tér(érzet) belül, az egyel kevesebb vezetőfülke miatt tényleg van némi plusz hely

ehhez persze az kell, hogy hurokban tudjon megfordulni

hurok???? BKV-nál ez egyet jelent az ördöggel. szomorú

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2007.10.31. 22:46:27

Gramercy: Budapesten is próbálkoztak az egyirányúsággal, votl eguirányúként használt 1000-es, meg egyirányú Bengálik, de nem váltak be. Bécsben is csak az ötvenes évektől vezették be, és bár jól kiépítették, azért én hallottam már bécsi "hardcore" villamosbarátot irigykedni a budapesti kétirányúságra, a rugalmasabb szervezhetőségre.

Mert nem csak a hurkokon múlik, hanem a megállóperonokon is, amiket így sokkal inkább a helyhez alkalmazkodva lehet kiépíteni. Bécsben mondjuk ehhez képest még ma is sok helyen nincs megállóperon, vagy emelt úttest van. Ez két külön út, de nem igazán lehet kimondani, hogy ez vagy az a jobb, mindkettőnek van előnye és hátránya.

Perpillanat Budapesten őrület lenen ilyennel próbálkozni, a járgányokat átépíteni, peronokat átrakni, hurkokat kiépíteni... Így is kevés a vonali visszafogás, akkor most oda, ahol perpillanat egy váltó van csak erre a célra, kellene egy hurkot rakni, két irányba bekötve? Hol férnének el ilyenek a Nagykörúton?

Amúgy én is szeretem a hurkokat, szeretnék sok pótkocsis nosztalgiaszerelvénnyel ilyenekben járkálni :) de ha nincs üzemi értékük, akkor nem okos dolog fenntartani őket, például az 56-osét a Moszkváson: sok helyet foglal el, hangos, ahogy fordul benne a Tátra, és semmi értelme, mert a Tátra sima "hózentrógeren" is meg tud fordulni, ahogy meg is teszi Hűvösvölgyben. Az esetleges körúti nosztalgia meg fordulhatna a János kórháznál, ahol viszont kimondottan hangulatos a hurok.

gramercy (törölt) 2007.11.01. 01:46:27

szia hamster, szeretem hampage.hu-t is :) de ez itt off

--

egyetértek veled, nyilván ahhoz kell alkalmazkodni, ami van

azonban a BKV-nak sikerül a fejvégállomásokat is eltolnia, nézzünk néhány példát (nem csak villamosra)
1) 61-es villamos miért nem a váltó Móricz felőli végén fog vissza, ahogy máshol... miért kell annyit sétálni..
2) a 17-es margit hídi részénél szerintem hiányzik a hurok..
3) őrültség, hogy sok helyen farkasszemet néznek a villamosok (6-61 pl.) ill. a M2 a Hévvel, de ez messzebbre vezet...

--

még annyi, hogy - a nagykörúthoz kapcsolódóan - több helyen is meg kellett volna / kell tartani a hurkot, a több irányú átjárás lehetőségét, a hálózatosabb jelleget:
- a Móriczon két átmenő iránynak kellene lennie (bartók béla út ill. nagykörút) ill. a bartók-fehérvári út (itt nem feltétlenül kell hurok, de nagyon hiányzik egy kör-6os..
- a moszkván szerintem a "háromszög" megoldás kellene, kiegészítve egy olyan hurokkal, ahova be lehetne húzni a fogaskerekűt (a nyúl utcánál a peron felét magasra átépítve, ill. a hurok egy részét lesüllyesztve)
- a nyugati térről el kellene tüntetni a felüljárót, a BZS út - nyugati tér - lehel tér villamost keresztezné a körúti villamos és (müncheni módra) villamos-körforgalommal lehetne biztosítani az eljutást minden irányból minden irányba
- a blahára is be lehetne húzni egy hurkot a népszínház utcából (továbbá a rákóczi úti villamost vissza, átjárással a hurokra, de ez megintcsak nagyon off)


szóval nem kellene túlzásba vinni, de annyi dolog van ami csak odafigyelést igényelne és a bkvnak csak nem esik le... (pl. tegyük a nyamvadt sínt betonba kereszteződéseknél..)

Adam89 · http://adam89.fw.hu 2007.11.06. 23:25:54

IMHO az újULF nagyon ronda. Nem egy ergonómikus, harmónikus tuja, hanem egy hivalkodó legóvillamos gülüszemekkel. Neszeneked Porsche dizájn. Talán a műszaki színvonalat lehet még dicsérni, az egyszerűbb hűtést, erősebb portálkapukat, légkondi mellett is erős tetőszerkezetet.
süti beállítások módosítása